728 x 90

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: رژیم ایران کارگاه ساخت قطعات سانتریفیوژ زیرزمینی در نطنز راه‌اندازی کرد

آژانس بین‌المللی اتمی
آژانس بین‌المللی اتمی

خبرگزاری رویترز روز ۸اردیبهشت در گزارشی از وین نوشت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید ایران کارگاه ساخت قطعات سانتریفیوژ زیرزمینی در نطنز، راه‌اندازی کرده است.

رافائل گروسی، رئیس دیده‌بان هسته‌یی سازمان ملل روز پنجشنبه ۷اردیبهشت گفت: کارگاه جدید ایران در نطنز برای ساخت قطعات سانتریفیوژها، ماشینهای غنی‌سازی اورانیوم، در یکی از سالنهای کارخانه زیرزمینی غنی‌سازی سوخت در آنجا راه‌اندازی شده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دو هفته پیش به کشورهای عضو خود اطلاع داد که ماشینهای کارگاهی که در کرج در اثر یک حمله خرابکارانه مورد اصابت قرار گرفته بود و ایران اسراییل را مقصر آن می‌داند، به نطنز منتقل شده‌اند، بدون این‌که مشخص کند دقیقاً در کجای این کارگاه مستقر کرده است.

وال استریت ژورنال روز چهارشنبه ۷اردیبهشت در مقاله‌یی درباره بن‌بست مذاکرات وین نوشت: آمریکا از فعالیت هسته‌یی مخفیانه ایران نگران است اما به مذاکره ادامه می‌دهد.
مذاکرات در وین برای احیای توافق هسته‌یی ۲۰۱۵ ایران، ماه گذشته متوقف شد و مشخص نیست که آیا این مذاکرات از سر گرفته می‌شود یا رسماً پایان می‌یابد. یک خط کم توجهی در گزارش وزارت امور خارجه که هفته گذشته منتشر شد، دلیل خوبی برای خروج رسمی است.
وال استریت ژورنال بر اساس گزارش سالانه دولت در مورد پایبندی به توافقنامه‌های کنترل تسلیحات و عدم اشاعه، «ایالات متحده به این نتیجه رسیده است که نگرانی‌های جدی در مورد مواد و فعالیت‌های احتمالی هسته‌یی اعلام نشده در ایران باقی مانده است». این سند خاطرنشان می‌کند که رژیم ایران به‌طور کامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) که در تلاش برای بررسی فعالیت‌های محرمانه هسته‌یی احتمالی در چهار سایت در سراسر کشور است، همکاری نکرده است... .
امتناع رژیم ایران از همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد سایت‌های مشکوک، بهترین سیگنال برای نادرست بودن تمدید توافق است. اگر آمریکا نتواند تمام فعالیت‌های هسته‌یی ایران را راستی‌آزمایی کند، چگونه می‌تواند درباره بازگشت به توافق هسته‌یی مذاکره کند؟ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تلاش است تا اختلافات خود با تهران را حل کند، اما حتی اگر این کار را انجام دهد، تاریخ طولانی فریب هسته‌یی کشور آینده را پیش‌بینی می‌کند. ایران حتی زمانی که هنوز به توافق ۲۰۱۵ پایبند بود، بازرسی از سایتهای نظامی را مسدود می‌کرد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/948cdb5f-59a5-4c2c-83a2-5b436d73fa65"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات