728 x 90

آنگلا مرکل در لبنان: تنها پول مشکل پناهندگان را حل نمی‌کند

آنگلا مرکل در لبنان. تنها پول مشکل پناهندگان را حل نمی کند
آنگلا مرکل در لبنان. تنها پول مشکل پناهندگان را حل نمی کند

دیدار آنگلا مرکل صدراعظم آلمان از لبنان بر روی موضوع پناهندگان تمرکز داشت. برخلاف این امید که دولت لبنان کمکهای بیشتری را از کشورهای جهان دریافت کند کارشناسان عقیده دارند تنها کمکهای مالی باعث نخواهد شد لبنان از این بحران خارج شود.

 

اهداف مرکل در اردن و لبنان چه بود؟

سفر صدراعظم آلمان به خاورمیانه و بیروت پایتخت لبنان که بعد از سفر به اردن انجام شد با هدف بهبودی وضعیت پناهندگان در این کشورها صورت گرفت.

او می‌خواهد تا شرایط را در این کشورها بشکلی تنظیم کند که دیگر پناهندگان به فکر مهاجرت به کشورهای اروپایی و درخواست پناهندگی نیفتند. در این سفر یک هیأت اقتصادی نیز مرکل را همراهی می‌کردند. سفر مرکل تا جمعه شب یکم تیر ۹۷ ادامه داشت.

دولت لبنان در سایت خود در روز پنجشنبه ۲۱ژوئن نوشت از جمله موضوعاتی که بر سر آن در امان و بیروت بحث شد وضعیت پناهندگان به‌ویژه پناهندگان سوری در منطقه بود.

کمک به کشورهای منطقه که از تعداد بسیار زیادی پناهنده سوری و عراقی در خاک خود استقبال کرده‌اند عامل مهمی در قوانین جدید مهاجرت است که مرکل می‌خواهد آن را در اتحادیه اروپا جاری کند.

راجح خوری نویسنده و تحلیل گر سیاسی روزنامه النهار لبنان در گفتگویی با دویچه وله گفت: اهمیت سفر صدراعظم آلمان به کشورهای خاورمیانه تنها به این دلیل نیست که این کشور بازیگر اصلی و بزرگ منطقه است بلکه این کشور کمکهای زیادی را به کشورهای منطقه می‌کند تا وضعیت پناهندگانی که در این کشورها زندگی می‌کنند بهتر شود. در همین رابطه لبنان امیدوار است که برخی کمکهای مالی به تعویق افتاده را دریافت کند.

 

کمکهای مالی به پناهندگان سوری

از سال ۲۰۱۲ آلمان نزدیک به دو میلیارد یورو کمک را به‌منظور برنامه‌های آموزشی و خدماتی، آموزش تیم های امداد رسان و پلیس ویژه اردوگاههای پناهندگی در اردن اختصاص داده بود ولی سال گذشته اردن تنها ۳۷۰میلیون یورو دریافت کرد.

به نوشته هفته‌نامه اشپیگل در شرایطی که دولت لبنان به پناهندگان سوری ساکن در این کشور فشار می‌آورد این فشار باعث برخی محدودیتها برای آنگلا مرکل می‌شود.

این روزنامه در مورد وضعیت پناهندگان در لبنان می‌افزاید احزاب مسیحی با حضور سنیها در لبنان مخالفاند چرا که می‌خواهند رأی بیشتری را در انتخابات در این کشور داشته باشند.

با کاهش کمکهای جهان به لبنان، اقتصاد این کشور به‌ویژه به‌خاطر تعداد زیاد پناهندگان سوری تضعیف شده است؛ به‌طوری‌که لبنان مجبور شد تا از سازمان ملل‌متحد ۲میلیارد دلار درخواست کمک کند تا بتواند در سال ۲۰۱۷ پاسخگوی کمکهای انسان‌دوستانه به پناهندگان سوری در این کشور باشد ولی به نوشته خبرگزاری فرانسه تنها ۵۴درصد از این کمکها را در ابتدای سال ۲۰۱۷دریافت کرده است.

 

نبود چشم‌انداز راه‌حل سیاسی

راجح خوری عقیده دارد کمکهای ارائه شده به پناهندگان سوری بحران پناهندگان در این کشور را حل نمی‌کند بلکه تنها نقشی کمک کننده دارد. او تأکید می‌کند که راه‌حل سیاسی یعنی بازگشت سوریها به مناطق امن است که می‌تواند راه‌حلی ریشه‌ای باشد و این شروعی برای بازگشتن سایر آوارگان به خانه هایشان خواهد بود. این راه‌حل که خواست بسیاری از کشورهای غربی است همواره با سیاستهای مداخله‌جویانه رژیم ایران در سوریه در تعارض بوده است.

در همین رابطه رژیم اسد با پیاده کردن طرح و برنامه‌های رژیم ایران در مناطقی مانند شهرک‌های فوعه و کفریا در شمال شرق استان ادلب تلاش کرده تا بومی‌های سنی را اخراج کند و طرفداران خودش را جایگزین آنها نماید.

بر اساس نوشته اشپیگل، دولت لبنان تصریح کرده است که حضور بیش از یک میلیون پناهنده سوری در لبنان بار سنگینی برای این کشور بحساب می‌آید به‌طوری‌که مقامات لبنانی می‌گویند دولت لبنان هر ساله ۸میلیارد دلار خسارت می‌بیند و این باعث شده است که از جامعه جهانی درخواست کمکهای مالی کند.

بعد از گذشت هفت سال جنگ در سوریه، لبنان بیش از یک میلیون پناهنده سوری را در خاک خود پناه داده و این رقم در مقایسه با جمعیت این کشور عدد بزرگی است.

بعد از این‌که لبنان بیش از ۳۵۰۰پناهنده را به‌دلیل ملیت یا دین از این کشور اخراج کرد رابطه‌اش با سازمانهای بین‌المللی خراب شد. علاوه بر این، ۴۲هزار پناهنده دیگر نیز به گزارش سازمان هیومن رایتز واچ، با خطر اخراج روبه‌رو هستند.

 

مطالب مرتبط

آلمان حکم دستگیری بین‌المللی متحد ارشد بشار اسد را صادر کرد

مرکل خواستار برخورد با سیاستهای رژیم ایران در خاورمیانه شد

نگرانی آنگلا مرکل از دخالتهای رژیم ایران

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/b0f94750-66cb-45dd-85dd-ddcbd7cd0419"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات