728 x 90

آمریکا، حضور رهبر القاعده در ایران را تأیید کرد

سیف العدل ۶۲ساله و رهبر شبکه القاعده در ایران
سیف العدل ۶۲ساله و رهبر شبکه القاعده در ایران

پس از انتشار دو روزه گزارش کمیته کارشناسان سازمان ملل در مورد حضور رهبر جدید القاعده در ایران، وزارت‌خارجه آمریکا آن را تأیید کرد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا، چهارشنبه، ۲۷بهمن در پاسخ به سؤال خبرنگاران، حضور سیف‌العدل ۶۲ساله و رهبر شبکه القاعده در ایران را تأیید کرده است.

سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه گزارشی منتشر کرد که می‌گفت تحلیل غالب کشورهای عضو این نهاد این است که سیف العدل اکنون عملاً رهبر القاعده محسوب می‌شود و این امر گویای تداوم فعالیت‌های آن است.

در این گزارش که بر‌اساس یافته‌های اطلاعاتی کشورهای عضو تهیه شده، آمده است: «سیف العدل ۶۲ساله و مصری‌تبار، مابه‌ازا‌ء ایمن الظواهری تعیین شده است».

سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا گفته است: «بررسی‌های ما با یافته‌های سازمان ملل متحد هم‌خوانی دارد و حضور او در آنجا یک مثال دیگر از حمایت گسترده ایران از تروریسم است».

او هم‌چنان افزوده است که از طالبان تعهد گرفته‌اند تا گروه‌های تروریستی از خاک افغانستان استفاده نکنند.

سیف العدل ۶۲ساله سرهنگ سابق نیروهای ویژه مصر و از اعضای قدیمی القاعده است.

بر اساس اسناد دولتی آمریکا، او به ایجاد ظرفیت عملیاتی القاعده کمک کرد و برخی از هواپیما ربایانی را که در حمله ۱۱سپتامبر ۲۰۰۱ به ایالات متحده شرکت داشتند، آموزش داد.

رویترز: برای سر عدل، رهبر جدید القاعده، ۱۰ میلیون دلار جایزه تعیین شده است

رویترز روز چهارشنبه ۲۶بهمن نوشت: بر اساس گزارش جدید سازمان ملل متحد، سیف العدل، افسر سابق نیروهای ویژه مصری که یکی از اعضای بلندپایه القاعده است و با یک جایزه ۱۰میلیون دلاری که آمریکا برای سر او گذاشته، اکنون رهبر "بلا منازع" این گروه شبه‌نظامی است.

القاعده رسماً جانشینی برای ایمن الظواهری که گمان می‌رود در حمله موشکی آمریکا در کابل سال گذشته کشته شد و از زمان کشته شدن بن‌لادن بنیانگذار آن در سال ۲۰۱۱، ضربه‌ای به این سازمان وارد کرد، تعیین نکرده است... .

وزارت‌خارجه آمریکا می‌گوید عدل در ایران است. برنامه پاداش برای عدالت این وزارتخانه تا ۱۰میلیون دلار برای اطلاعات در مورد عدل، که به‌گفته آن عضو "شورای رهبری القاعده" و ریاست کمیته نظامی این سازمان است، می‌دهد.

وب سایت این برنامه می‌گوید که پس از بمب‌گذاری آفریقا، سرهنگ دوم ارتش مصر به جنوب شرق ایران نقل مکان کرد و در آنجا تحت حفاظت سپاه پاسداران این کشور زندگی می‌کرد.

او و دیگر رهبران القاعده در آوریل ۲۰۰۳ توسط ایران در بازداشت خانگی قرار گرفتند و ایران او و چهار نفر دیگر را در ازای یک دیپلمات ایرانی ربوده شده در یمن آزاد کرد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/8bc7e4bd-cf4b-4cf2-b585-a8848cf8516a"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات