728 x 90

جلسه شورای امنیت ملل متحد - بیانیه سه کشور اروپایی و فراخوان به تمدید تحریم تسلیحاتی و موشکی رژیم آخوندی

شورای امنیت ملل متحد - عکس از آرشیو
شورای امنیت ملل متحد - عکس از آرشیو

جلسه شورای امنیت ملل متحد

بررسی قطعنامه ۲۲۳۱

بیانیه سه کشور اروپایی و فراخوان به تمدید تحریم تسلیحاتی و موشکی رژیم آخوندی

سایت وزارت‌خارجه فرانسه ۱۵تیر ۱۴۰۲: بیانیه فرانسه، آلمان و انگلستان پس از اجلاس شورای امنیت و بررسی فعالیت هسته‌ای، توسعه موشکی و تکثیر تسلیحات رژیم ایران:

رژیم ایران بیش از چهار سال است که تعهدات هسته‌یی خود را در چارچوب برجام که با قطعنامه ۲۲۳۱مورد تأیید قرار گرفت، نقض کرده و برنامه اتمی خود را به سطوح خطرناکی رسانده است. این موضوع برای صلح و امنیت بین‌المللی به‌غایت نگرانی ایجاد می‌کند.

در رابطه با غنی‌سازی، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش داده است که کل ذخایر اورانیوم غنی‌شده رژیم ایران در حال حاضر ۲۱برابر حد مجاز بر اساس برجام است. ذخایر اورانیوم غنی شده تا ۲۰ و ۶۰درصد برای کشوری که برنامه تسلیحات هسته‌یی ندارد، بی‌سابقه است.

در ماه مارس، آژانس گزارش داد که ذرات اورانیوم غنی شده تا ۸۳ و ۷دهم درصد در فردو را کشف کرده است. غنی‌سازی در چنین سطوحی پیشرفتی بسیار جدی است که با برجام همخوانی ندارد.

رژیم ایران هیچ توجیه غیرنظامی معتبری برای ادامه تشدید تنش خود ندارد. این رژیم را هر چه بیشتر به توانایی‌های مرتبط با تسلیحات نزدیک می‌کند. این موضوع مورد نگرانی شدید شورای امنیت است. همان‌طور که مدیرکل در آخرین گزارش خود خواسته است، آنها باید به‌طور کامل و بدون تأخیر بیشتر پیگیری شوند.

 

بیانیه سه کشور بزرگ اروپایی می‌افزاید:

شورای امنیت تحولات کلیدی در رابطه با برنامه موشکی رژیم ایران و انتقال بی‌ثبات کننده موشک و پهپاد به بازیگران دولتی و غیردولتی در منطقه و فراتر از آن را مورد بحث و بررسی قرار داده است.

اولا، رژیم ایران به توسعه و بهبود موشکهای بالستیک با قابلیت حمل سلاح اتمی ادامه می‌دهد. وزارت دفاع رژیم ایران در ۲۵مه از آزمایش موشکی با قابلیت حمل کلاهک ۱۵۰۰ کیلوگرمی تا برد ۲۰۰۰ کیلومتر خبر داد. این با قطعنامه ۲۲۳۱ مغایرت دارد. چند روز بعد، موشک دیگری با مشخصات مغایر با قطعنامه ۲۲۳۱ رونمایی کرد. از زمان تصویب این قطعنامه، رژیم ایران هرگز برنامه موشکهای بالستیک خود را بدون توجه به این قطعنامه متوقف نکرده است.

رژیم ایران منطقه و کل جامعه بین‌المللی را از طریق گسترش تسلیحات برای بازیگران غیردولتی به خطر می‌اندازد. ما شواهد قانع‌کننده‌ای از کشف و ضبط‌های مکرر تسلیحات رژیم ایران در منطقه داریم که نشان می‌دهد این رژیم به انتقال سلاحهای کنترل شده بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل به بازیگران غیردولتی در خاورمیانه ادامه داده است. این نقل و انتقالات مجوز دریافت نکرده و بنابراین این قطعنامه شورای امنیت را نقض می‌کند. در نهایت، رژیم ایران با انتقال صدها پهپاد به روسیه از اوت ۲۰۲۲، نقضهای خود را تشدید کرده است.

 

سه کشور اروپایی در پایان بیانیه خود نوشتند:

ما بی‌اعتنایی مداوم رژیم ایران به تعهداتش تحت این قطعنامه را محکوم می‌کنیم، از رژیم ایران می‌خواهیم فوراً این فعالیت را متوقف کرده و به‌شدت به این رژیم در برابر هر گونه تحویل بیشتر یا تشدید چنین نقض‌هایی هشدار می‌دهیم.

ما مصمم هستیم رژیم ایران هرگز نباید سلاح هسته‌یی تولید کند و باید تشدید تنش هسته‌یی خود را معکوس کند. ما عمیقاً نگران هستیم که در برابر چنین تحولات خطرناکی، محدودیت‌های کلیدی قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، به‌ویژه در مورد فعالیت‌های بالستیک و انتقال موشکهای این رژیم در ماه اکتبر منقضی شود.(سایت وزارت‌خارجه فرانسه: ۱۵تیر ۱۴۰۲)

 

اولوف اسکوگ، نماینده دائم اتحادیه اروپا در سازمان ملل در جلسه شورای امنیت و هنگام بررسی قطعنامه ۲۲۳۱ گفت: آژانس بین الملی انرژی اتمی توسعه برنامه اتمی رژیم ایران را مستند کرده است که نشان می‌دهند این رژیم به‌شدت از تعهدات برجامی خود فاصله گرفته است

بنا‌به این گزارش تولید اورانیوم غنی شده رژیم ایران هم‌چنان افزایش می‌یابد و به سطوح بی‌سابقه‌یی رسیده است. اورانیوم غنی شده تا ۶۰ در صد تا ماه مه ۱۱۶ کیلو بود که ۲۶ و ۶ دهم کیلو گرم بیش از آغاز سال است... . .

اتحادیه اروپا از رژیم ایران می خواهد هر گونه انتقال پهپادهای جنگی به کشورهای دیگر را که نقض قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل است متوقف کند.

رزماری دی کارلو، معاون دبیرکل در امور سیاسی در جلسه شورای امنیت ملل‌متحد گفت: من فراخوان دبیرکل سازمان ملل‌متحد به رژیم ایران را تکرار می‌کنم که گامهایی را که برداشته با تعهدات اتمیش بر اساس برجام همخوان نیستند، و باید به‌حالت اول برگرداند. رژیم ایران باید نگرانی‌هایی که توسط شرکت‌کنندگان در برجام و سایر کشورها مطرح شده است، را برطرف کند. (سایت سازمان ملل: ۱۵تیر ۱۴۰۲)

 

نماینده آمریکا در نشست شورای امنیت گفت: این شورا باید به هر گونه نقض قطعنامه ۲۲۳۱ رسیدگی کند.

رسانه‌های دولتی ایران در ماه می‌ از آزمایش یک موشک بالستیک میان‌برد خبر دادند. این پرتاب با بند ۳ قطعنامه ۲۲۳۱ مغایرت داشت که از این رژیم می‌خواهد هیچ‌گونه فعالیتی در مورد موشکهای بالستیک طراحی‌شده برای حمل سلاح هسته‌یی انجام ندهد. ادامه توسعه و تکثیر این‌گونه موشکها از سوی رژیم ایران تهدیدی جدی برای امنیت منطقه‌یی و بین‌المللی است و شورا باید به این اقدامات با جدیتی که شایسته آن است نگاه کند.

فعالیت موشکی بالستیک رژیم ایران، به‌ویژه با توجه به موضوع هسته‌یی و لفاظیهای تهدید کننده‌اش، یک تهدید ادامه‌دار صلح منطقه‌یی و بین‌المللی و ثبات است.

به اضافه این‌که، رژیم ایران به توسعه برنامه اتمی خود و افزایش تنش ادامه داده است.

شورای امنیت می‌بایست در محکوم کردن این فعالیت‌ها صریح و متحد باشد. وقتی رژیم ایران مکرراً از شورای امنیت بدون هیچ عواقبی سرپیچی می‌کند، اعتبار پایه‌یی شورا را نادیده می‌گیرد. (سایت شورای امنیت: ۱۵تیر ۱۴۰۲)

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/68d676c5-2ca8-445b-b411-22cba7b57322"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات