728 x 90

آسوشیتدپرس: کودتای ۱۹۵۳ به رهبری سیا در ایران، نخست‌وزیر را سرنگون کرد

کودتای ۲۸ مرداد
کودتای ۲۸ مرداد

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز جمعه ۳شهریور در گزارشی از کودتا علیه دکتر محمد مصدق در ایران نوشت: کودتای ۱۹۵۳ به رهبری سیا در ایران، نخست‌وزیر را سرنگون کرد و قدرت شاه را تقویت کرد.

در اوت ۱۹۵۳، کودتای تحت حمایت سیا، نخست‌وزیر ایران را سرنگون کرد و حکومت شاه محمدرضا پهلوی را برای بیش از ۲۵سال قبل از انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ تثبیت کرد.

این کودتا که توسط اعضای متحد نیروهای نظامی و امنیتی آن انجام شد، پس از آن صورت گرفت که محمد مصدق، نخست‌وزیر وقت، صنعت نفت کشور را ملی کرد. در آن زمان، پالایشگاه آبادان ایران بزرگ‌ترین پالایشگاه جهان و منبع کلیدی برای بریتانیا بود که از کودتا برای بازیابی دسترسی خود حمایت کرد.

برای آمریکایی‌هایی که با میلیون‌ها دلار رشوه، اسلحه و سایر تشویق‌ها آن را به پیش بردند، ... دست آمریکا در کودتا، باعث دشمنی سرنگون کنندگان شاه شد و در سال‌های پس از آن، ایالات متحده از علنی کردن جزئیات پرونده‌های دولتی در مورد آن اجتناب کرد. وزارت امور خارجه در سال۲۰۱۷ بی‌سر و صدا جزئیاتی از کودتا را منتشر کرد که زمانی از تاریخ رسمی آن حذف شد، اگر چه برخی از جنبه‌های آن تا به امروز محرمانه باقی مانده است... .

در ۱۹اوت ۱۹۵۳، روزنامه عصر ایونینگ استار The Evening Star در واشنگتن دی سی، که آخرین پیام را در آن زمان مخابره کرده بود، نوشته بود: «ظاهراً ارسال AP با سانسور ماشینهای تله تایپ آن زمان به تأخیر افتاد و پس از سرنگونی دولت مخابره شد. .

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/3aefc2b6-a133-4d3e-adf9-c73e169bf54b"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات