728 x 90

آسوشیتدپرس: زمان برای این‌که توافق هسته‌یی تبدیل به جسدی غیرقابل احیا شود رو به اتمام است

هتل کوبورگ وین - محل مذاکرات قدرتهای جهانی با رژیم ایران
هتل کوبورگ وین - محل مذاکرات قدرتهای جهانی با رژیم ایران

آسوشیتدپرس روز ۲۶آذر گزارش داد: مذاکرات با هدف نجات توافق هسته‌یی مندرس سال۲۰۱۵روز جمعه به تعویق افتاد تا پس از یک دور تنش بر سر درخواست‌های جدید رژیم تهران، مذاکره‌کنندگان برای رایزنی به کشورشان برگردند. دیپلمات‌های اروپایی گفتند این یک «مکث ناامید کننده» بود و مذاکره‌کنندگان در وین «به‌سرعت در حال رسیدن به پایان راه هستند». زمان به‌سرعت در حال پایان یافتن است. بازگشت به توافق برجام، دیگر ممکن است سودی برای منع تکثیر هسته‌یی نداشته باشد

واکنش‌های مقامات آمریکا و هم‌چنین کشورهای اروپایی نسبت به درخواست رژیم آخوندی برای تعویق مذاکرات اتمی با بدبینی و ارزیابی خریدن وقت از جانب رژیم همراه است.

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی بایدن گفت: مذاکرات وین با رژیم ایران به‌خوبی پیش نمی‌رود. آمریکا هنوز راهی برای بازگشت به توافق ندارد. آمریکا از طریق مذاکره‌کنندگان اروپایی هشدار خود را در مورد توسعه برنامه اتمی به‌رژیم ایران منتقل کرده است.

فاکس نیوز روز ۲۶آذر که این سخنان را منعکس کرده است گزارش داد: آمریکا و متحدانش به رژیم ایران هشدار می‌دهند که صبر آنها برای دستیابی به توافق هسته‌یی رو به اتمام است... جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ‌سفید روز جمعه هنگام صحبت درباره تلاش‌ها برای بازگرداندن رژیم ایران به توافق اتمی ۲۰۱۵، با لحنی بدبینانه گفت: «مذاکرات به‌خوبی پیش نمی‌رود».

یک مقام وزارت‌خارجه آمریکا روز جمعه ۲۶آذر در مورد به تعویق افتادن مذاکرات به درخواست رژیم ایران، گفت: اگر بخواهم دور هفتم را که به‌تازگی به پایان رسیده خلاصه کنم، می‌گویم بهتر از بدترین فرض های محتمل و بدتر از چیزی بود که می‌بایست محقق می‌شد. روند کنونی ما را در وضعیت نامشخصی قرار می‌دهد که نمی‌دانیم آیا در زمانی که باقیمانده می‌توانیم به توافق مورد نیاز برسیم یا نه. توقف مذاکرات از جانب رژیم ایران برای ما تعجب‌آور بود، چرا که همه هیأتهای شرکت‌کننده آماده ادامه گفتگوها بودند.

وی افزود: تعهد اصلی رئیس‌جمهور بایدن این است که رژیم ایران هرگز به سلاح هسته‌یی دست پیدا نکند و او هر کاری را که لازم است برای این منظور انجام خواهد داد. اگر رژیم ایران این بار نیز با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری نکند، ارجاع موضوع این رژیم به شورای حکام آژانس اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.

این مقام وزارت‌خارجه آمریکا در مورد خواست رژیم برای لغو تحریم‌ها گفت: هنوز کارهای بسیاری باید انجام دهیم تا به نقطه لغو تحریم‌ها برسیم. در وضعیت فعلی رژیم ایران سرعت برنامه هسته‌یی خود را افزایش داده که برای ما غیرقابل قبول است. اگر رژیم ایران در مسیر فعلی حرکت کند نتایجش عمیقاً تأسف‌بار خواهد بود. چرا که در اینصورت ما این رژیم را در یک بحران عدم تکثیر تسلیحاتی که تهدیدی برای صلح و امنیت بین‌المللی است ارزیابی خواهیم کرد که امیدوارم به این نقطه نرسیم.(سایت وزارت خارجه آمریکا ۲۶آذر)

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/eab521cf-468c-4461-843d-8d2ee102c19d"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات