728 x 90

آسوشیتدپرس: دستگیری خبرنگاران در بحبوحه ناآرامی‌ها بر سر فاجعه متروپل آبادان

فاجعه متروپل آبادان
فاجعه متروپل آبادان

به گزارش آسوشیتدپرس (۱۱خرداد) مقامات رژیم ایران  یک روزنامه‌نگار محلی را در مراسمی برای قربانیان ریزش ساختمان در شهر آبادان در جنوب غربی این کشور دستگیر کردند. یک دیده‌بان بین‌المللی مطبوعات روز چهارشنبه۱۱ گزارش داد که تعداد قربانیان این فاجعه به ۳۷نفر افزایش یافت.

در حالی که مذاکرات برای بازگرداندن توافق هسته‌یی ایران به بن‌بست رسیده است، ارزش پول ایران در روز چهارشنبه به پایین‌ترین سطح خود در برابر دلار رسید، این فروپاشی موجی از غم و اندوه و خشم ملی را برانگیخته است و بر یک سری بحرانهای سیاسی و اقتصادی فزاینده‌ای که جمهوری اسلامی با آنها مواجه است افزوده است.

بر اساس تصاویری که به‌طور گسترده در فضای مجازی به اشتراک گذاشته شده و توسط آسوشیتدپرس تجزیه و تحلیل شده است، مراسم عزاداری سنتی برای گرامی‌داشت یاد کشته‌شدگان هنگام فرو ریختن برج در حال ساخت ساختمان متروپل در آبادان در هفته گذشته بارها به اعتراضات خشمگینانه علیه مقامات عالی تبدیل شده است. مقامات با پراکنده کردن تظاهرات و اختلال در دسترسی به اینترنت در تلاشی آشکار برای محدود کردن اطلاعات در صحنه پاسخ داده‌اند.

پوشش ناآرامی‌ها در کشوری که گزارشگران بدون مرز آن را دارنده عنوان سومین رتبه از بدترین کشورها در جهان برای روزنامه‌نگاران توصیف می‌کند - پس از کره شمالی و اریتره -بسیار خطرناک است. شبکه‌های تلویزیونی فارسی زبان خارجی از شلیک گاز اشک‌آور و سایر گلوله‌ها به هنگام پراکنده کردن تظاهرات توسط نیروهای امنیتی در آبادان خبر داده‌اند. اما تعداد تلفات و دستگیریها به‌طور کلی نامشخص است.

کمیته حفاظت از خبرنگاران CPJ گفت که پنجشنبه گذشته در یکی از مراسم‌های نزدیک محل ریزش ساختمان، نیروهای امنیتی، خبرنگار آزاد آرش قلعه گلاب را که تفسیرهای سیاسی و سرمقاله‌هایی برای نشریات مختلف محلی نوشته است، بازداشت کردند.

گروه مدافع مستقر در نیویورک گزارش داد که در جریان دستگیری قلعه گلاب، نیروهای امنیتی او را مورد ضرب و شتم و لگد قرار دادند و افزود که مشخص نیست که او به‌عنوان یک روزنامه‌نگار این مراسم را پوشش می‌داد یا به‌عنوان یک شهروند خصوصی در آن شرکت داشت. اخیراً، کار او در وب سایت دولتی انصاف نیوز منتشر شده بود.

CPJ روز چهارشنبه گفت که مقامات قلعه گلاب را بدون هیچ‌گونه اتهامی یا امکان تماس با خانواده، در حالت بی‌ارتباط نگه می‌دارند.

جاستین شیلاد، محقق ارشد CPJ برای خاورمیانه و شمال آفریقا گفت: «مقامات ایران باید درک کنند که نمی‌توانند واقعیتها و مشکلات سخت کشور را با ساکت کردن و زندانی کردن خبرنگاران پنهان کنند. وی از مقامات ایرانی خواست فوراً قلعه گلاب را آزاد کنند.

مقامات رژیم ایران در مورد این دستگیری اظهارنظری نکرده‌اند. نمایندگی ایران در سازمان ملل به درخواست اظهارنظر پاسخ نداد.

فرو ریختن ساختمان متروپل در حدود ۶۶۰ کیلومتری جنوب غربی تهران، پایتخت، خاطرات دردناکی از بلایای ملی گذشته را زنده کرده و رویه‌های ساخت‌وساز نامرغوب، فساد دولتی و سهل‌انگاری در ایران را در کانون توجه قرار داده است. این موضوع در پی هفته‌ها اعتراضات پراکنده که استان نفت‌خیز اما فقیر خوزستان را به‌دلیل افزایش سرسام‌آور قیمتها پس از قطع یارانه‌های دولت برای چندین کالای اساسی به هم ریخت، به‌وقوع پیوست‌.

ارزش ریال ایران سال‌هاست در حال ضعیف شدن بوده است، اما در روز چهارشنبه از حدود ۳۱۲هزار ریال در روز چهارشنبه به پایین‌ترین سطح خود یعنی ۳۱۸هزار ریال در برابر دلار سقوط کرد. این افت ناگهانی نشان‌دهنده نگرانی فزاینده در مورد اقتصاد ایران است که توسط تحریم‌های مجدد آمریکا پس از فروپاشی توافق هسته‌یی ۲۰۱۵ و سالها سوءمدیریت، ویران شده است.

مذاکرات برای بازگرداندن توافق هسته‌یی، که محدودیت‌هایی را بر برنامه اتمی ایران در ازای لغو تحریم‌ها اعمال می‌کرد، ظاهراً به‌دلیل درخواست ایران از واشنگتن برای لغو نام تروریستی سپاه پاسداران متوقف شده است. هر ۳۲۰۰۰ریال در زمان توافق هسته‌یی تاریخی در مقابل یک دلار معامله می‌شد.

...

کارشناسان وقوع این فاجعه را در زمان بسیار سختی برای رژیم ایران توصیف می‌کنند که هر جرقه‌ای می‌تواند خشم عمومی را برانگیزد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/12e2d9e5-5a79-4746-a576-420dcb737d74"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات