728 x 90

آسوشیتدپرس: حملات مشکوک برای مسمومیت دختران دانش‌آموز، ایران را تکان داده است

تجمع خانواده‌های دانش‌آموزان مسموم شده در قم
تجمع خانواده‌های دانش‌آموزان مسموم شده در قم

آسوشیتدپرس روز سه‌شنبه ۹اسفند در گزارشی از حملات عوامل خامنه‌ای با گاز سمی به مدارس دخترانه برای مسموم کردن دانش‌آموزان نوشت: حملات مشکوک برای مسمومیت دختران دانش‌آموز، ایران را تکان داده است.
آسوشتیدپرس نوشت: در طول ۳ماه گذشته، صدها دختر جوانی که در مدارس مختلف در ایران تحصیل می‌کنند، تحت تأثیر بخارات مضری قرار گرفته‌اند که به کلاس‌هایشان می‌پیچد و برخی از آنها روی تخت‌های بیمارستان ضعیف شده‌اند.
مقامات رژیم ایران در ابتدا این حوادث را رد می‌کردند، اما حالا آنها را به‌عنوان حملات عمدی شامل حدود ۳۰مدرسه توصیف می‌کنند که در گزارشهای رسانه‌های محلی گزارش‌شده‌اند، و برخی گمانه‌زنی می‌کنند که هدف آنها تلاش برای تعطیلی مدارس دخترانه در این کشور بیش از ۸۰میلیون نفری بوده است.
حملات گزارش‌شده در زمانی است که رژیم ایران در شرایط حساسی قرار دارد، کشوری که پیش از این با ماهها اعتراض پس از مرگ مهسا امینی در سپتامبر پس از دستگیری توسط پلیس گشت ارشاد کشور، با اعتراضات مواجه بوده است.
مقامات نامی از مظنونان نبرده‌اند، اما این حملات این نگرانی را ایجاد کرده است که سایر دختران نیز فقط به‌دلیل کسب تحصیلات مسموم می‌شوند، چیزی که در بیش از ۴۰سال از انقلاب سال ۱۹۷۹ تاکنون هرگز به چالش کشیده نشده بود.
پیامدهای این مسمومیت شامل سردرد، تپش قلب، احساس بی‌حالی یا ناتوانی در حرکت. با حس بوی کلر یا مواد پاک کننده را توصیف کردند.
اما مدارسی که تحت تأثیر قرار گرفتند در ابتدا تصور می‌شد فقط به زنان جوان حمله شده و این سوءظن را برانگیخت که تصادفی نبوده است. حداقل یک مورد در تهران و موارد دیگر در قم و بروجرد دنبال شد. حداقل یک مدرسه پسرانه نیز هدف قرار گرفته است.
حملات به زنان در گذشته در ایران اتفاق افتاده است که آخرین آن با موج اسیدپاشی در سال۲۰۱۴ در اطراف اصفهان بود که در آن زمان گمان می‌رفت که توسط تندروها انجام شده بود که زنان را به‌خاطر نحوه لباس پوشیدنشان هدف قرار می‌دادند. اما تا بحال کسی دختران دانش‌آموزی را برای شرکت در کلاس‌ها هدف قرار نداده بود.

 

جمیله کدیور روزنامه‌نگار باند موسوم به اصلاح‌طلبان قلابی در روزنامه حکومتی اطلاعات نوشته است که حدود ۴۰۰دانشجو در این مسمومیتها بیمار شده‌اند.
او هم‌چنین احتمال وجود «تندروهای داخلی» را مطرح کرد که «هدف دارند خلافت یا یک امارت اسلامی از نوع طالبان را جایگزین جمهوری اسلامی کنند».
او به بیانیه‌یی از گروهی که خود را فداییان ولایت می‌نامند، استناد کرد که ظاهراً گفته بود «تحصیل دختران حرام است» و تهدید کرد در صورت باز ماندن مدارس دخترانه، «مسمومیت دختران را در سراسر ایران گسترش خواهد داد».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/51df2c77-a83e-4ec3-86c9-4857191890ac"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات