728 x 90

آتش‌سوزی زندان اوین؛ عفو بین‌الملل خواستار برگزاری فوری نشست ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد شد

آتش  سوزی در زندان اوین
آتش سوزی در زندان اوین

سازمان عفو بین‌الملل تأکید کرد که مقام‌های ایرانی باید به ناظران مستقل بین‌المللی اجازه دسترسی بدون مانع به زندان‌های ایران را بدهند تا درباره برخورد غیرقانونی نیروهای امنیتی در زندان اوین در ۱۵ اکتبر تحقیق و از زندانی‌ها در برابر قتل‌های فراقانونی، شکنجه و سایر بدرفتاری‌ها محافظت شود. 

این سازمان روز سه‌شنبه۲۶ مهر  در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «حادثه مرگبار اخیر بار دیگر نیاز فوری برای پرداختن به جنایات انبوه مقام‌های ایرانی را از طریق یک مکانیسم مستقل تحقیق، گزارش و پاسخگویی برجسته می‌کند.» 

زندان اوین شامگاه شنبه و در بحبوحه اعتراض‌های مردمی دچار حریق شد که در پی آن تیراندازی‌هایی به وقوع پیوست. بنا به اعلام قوه قضائیه ایران، در حادثه آتش‌سوزی در زندان اوین ۸ زندانی جان‌باخته و ۶۱ زندانی دیگر مجروح شده‌اند. 

سازمان عفو بین‌الملل در اطلاعیه خود اعلام کرد که مقام‌های ایرانی زندانیان را مسئول آتش‌سوزی بخش‌هایی از زندان اوین می‌دانند، اما شواهد گردآوری شده توسط این سازمان، نگرانی‌های جدی در مورد اینکه مقام‌های ایرانی به دنبال توجیه «سرکوب خونین» زندانیان تحت عنوان مهار آتش و جلوگیری از فرار زندانیان بوده‌اند، ایجاد کرده است.

از همین رو این سازمان با تأکید بر ضرورت پاسخ «محکم» جامعه بین‌المللی به این حادثه، خواستار برگزاری فوری یک نشست ویژه در مورد ایران از سوی شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد شد.(یورونیوز۲۶ مهر)

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/03503838-8433-4b08-92f1-d4a280531f9d"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات