728 x 90

قيام هاي خاورميانه,تونس,

سمیه الغنوشی دختر رهبر حزب جنبش نهضت تونس: ما سرکوب مخالفان توسط رژیم ایران را محکوم می‌کنیم

-

سمیه الغنوشی پژوهشگر در لندن و دختر رهبر حزب جنبش نهضت تونس
سمیه الغنوشی پژوهشگر در لندن و دختر رهبر حزب جنبش نهضت تونس
ما سرکوب مخالفان را که توسط رژیم ایران صورت می‌گیرد محکوم می‌کنیم. ما فشارها و اقدامهای این رژیم برای تحمیل حجاب را هم محکوم می‌کنیم. این اظهارات سمیه الغنوشی پژوهشگر در لندن و دختر رهبر حزب جنبش نهضت تونس است. مصاحبه وی با سی.ان.ان:

سمیه الغنوشی می‌گوید: در کشورهای منطقه احزاب اسلامی مختلفی وجود دارند که به‌شدت با هم تفاوت دارند. اختلافات بسیار عظیمی در این پدیده بسیار پیچیده وجود دارد. برخی تلاش می‌کنند این پدیده را به یک نمونه بسیار کوچک با کارنامه‌یی منفی و وحشتناک خلاصه کنند. من می‌گویم حزب نهضت تونس یک حزب مترقی، اجتماعی و دموکراتیک است که به اصول دموکراسی، آزادی و حقوق‌بشر متعهد است. این حزب ایده آزادی را در کانون اعتقادات خود قرار داده است.

سی.ان.ان: شما خودتان حجاب اسلامی را رعایت می‌کنید، پس اگر حزب پدر شما حکومت را به‌دست بگیرد، آیا آزادی حجاب خواهد بود، تا هرکس که خواست آن را بپوشد و هر کس که نخواست نپوشد؟

سمیه الغنوشی دختر رهبر حزب نهضت تونس پاسخ داد: حجاب یک موضوع و انتخاب شخصی است. موضع حزب نهضت، که من با آن موافق هستم، این است که حجاب یک انتخاب فردی است. نحوه زندگی افراد، افکار آنها، و لباس پوشیدن آنها می‌باید توسط شخص خود آنها انتخاب شود. پس همان‌طور که ما مخالف ممنوع کردن حجاب بودیم، ما مخالف حجاب اجباری مانند رژیمهای ایران و عربستان سعودی هم هستیم. هر دو این روشها، نمونه‌های اجبار و زور هستند.

ما خواستار حق انتخاب هستیم، حزب نهضت به حق انتخاب اعتقاد دارد و به آن احترام می‌گذارد.

حزب نهضت همیشه گفته است که یک حزب مذهبی نیست، بلکه یک حزب مدرن است که برای ایجاد یک کشور مدنی تلاش می‌کند و خواهان آن است تا یک کشور دموکراتیک مدرن مدنی ایجاد کند.

ما با مشکلات عظیم در زمینه اقتصادی روبه‌رو هستیم. ما هم‌چنین می‌باید اصلاحات بسیار زیادی را انجام بدهیم. چون که ما دیکتاتور را سرنگون کردیم، اما سیستم او هنوز وجود دارد. ما می‌باید سیستم قضایی را اصلاح کنیم، می‌باید نیروی امنیتی را اصلاح کنیم و هم‌چنین می‌باید وزارت کشور را هم اصلاح کنیم.

هیچ حزبی نمی‌تواند به تنهایی با این چالشهای عظیم مقابله کند. به‌خاطر همین است که ما نیاز به یک اتحاد گسترده داریم تا بتوانیم در زمینه‌های مشترک با یکدیگر کار کنیم و از اختلافات فاصله بگیریم. ما می‌باید مطابق یک برنامه مشترک کار کنیم که مردم را با هم متحد کند.

سی.ان.ان: آیا رهبران حزب مشکلی یا تناقضی در بهبود رابطه میان تونس و ایران یا سوریه می‌بینند؟ چون هر دو این کشورهای به‌طور علنی سرکوب بسیار شدید و خشنی را علیه جنبشهای اعتراضی که مانند همان جنبش اعتراضی تونس بود، انجام داده‌اند.

سمیه الغنوشی پاسخ داد: حزب نهضت مستمراً اعلام کرده است که مخالف هرگونه اقدام سرکوبگرانه است. حزب نهضت چندین بیانیه در مورد سوریه صادر کرده و برخورد خشونت‌آموز با تظاهرکنندگان توسط رژیم اسد را محکوم کرده است. در مورد ایران هم سرکوب مخالفان صلح‌جو و سرکوب دموکراسی را محکوم کرده است.

حزب نهضت تونس مخالف این‌گونه برخوردها است.
حزب نهضت مخالف کشورهای سرکوبگر پلیسی است. ما امیدواریم تا انقلابی که در تونس شاهد آن بودیم در کشورهای دیگر تکرار شود. به‌خصوص در منطقه خاورمیانه، چون ما خواهان آن هستیم تا سیستم حکومتی کشورهای منطقه آزاد، دموکراتیک، منصفانه و باز باشد.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/05901404-96e8-4d21-b01b-8cdb1a01c04d"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات