728 x 90

قيام هاي خاورميانه,

بهار عرب و بهای آن

-

تظاهرات در حمایت از بهار عرب
تظاهرات در حمایت از بهار عرب
هیچ قیامی و هیچ حرکت برای آزادی بدون قیمت نیست. اگر‌چه در جریان قیامها و درگیریهای خونین ممکن است به اقتصاد کشورها زیان وارد شود اما بالاترین بها، جان انسانهاست. به‌ویژه انسانهای آزاده‌یی که برای رهایی و آزادی میهنشان برمی‌خیزند. برخی در جریان بهار عرب درصدد برآورد سود و زیان آن هستند. هیچ سودی بالاتر از کسب آزادی یک ملت نیست. با این فرض، به برخی آمار و ارقام در مورد کشورهایی که صحنه بهار عرب بودند، نگاه می‌کنیم.
لیبی کشوری است که در جریان جنگهای خونین آسیب زیادی دیده است. بیش از 700هزار نفر از مردم از ماه فوریه این کشور را ترک کرده‌اند. اختلال در صنایع گاز و نفت باعث تخریب اقتصاد این کشور شده است. قذافی هنوز دستگیر نشده است. مشخص کردن میزان دقیق خسارت غیرممکن است، اما بر اساس اطلاعات موجود هزینه قیام لیبی بیش از 14میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.

این رقم برای سوریه بیشتر است و به بیش از 27میلیارد دلار می‌رسد. خسارت تولید ناخالص ملی در مصر نزدیک به 10میلیارد دلار است. اما کل منطقه به‌لحاظ اقتصادی از بهار عرب سود برده است. در این مدت درآمد عربستان سعودی و برخی دیگر از کشورهای خلیج فارس افزایش چشمگیری داشته است. با این وجود کشورهای عربی بیشترین تنشها را از سال ۱۹۵۰ داشته‌اند. در این میان کمکهای بین‌المللی از آن‌چه پیش‌بینی می‌شد، بسیار کمتر بوده است.

در چنین شرایطی کشورهایی که صحنه قیام بودند، نیاز به یک حمایت منطقه‌یی توسط کشورهای ثروتمند دارند.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/8dc0b6f8-b638-4eb6-8818-39b18d775e7f"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات