728 x 90

-

سازمان ملل: ایران به‌طور مخفیانه صدها زندانی را اعدام کرده است

-

احمد شهید
احمد شهید
بر اساس یک گزارش جدید سازمان ملل‌ متحد که نقض فزاینده حقوق‌بشر در رژیم ایران را توضیح می‌دهد، رژیم مستبد ایران به‌طور مخفیانه صدها زندانی را اعدام کرده است.
در گزارشی که توسط گزارشگر ویژه سازمان ملل، احمد شهید، در مورد شرایط حقوق‌بشر در ایران تهیه شده، اعدامهای مرموز در زندان وکیل‌آباد در مشهد در شرق ایران برجسته شده است.

کمیته حقوق‌بشر ۱۰۳مین جلسه خود را آغاز کرد
سایت کمیته حقوق‌بشر ملل‌متحد - کمیته حقوق‌بشر امروز صبح ۱۰۳مین جلسه خود را شروع کرد که طی آن دستورکار و برنامه کار خود و جلسه استماع و سخنرانی ون هی‌لی، مأمور بخش پیمانهای حقوق‌بشر را شنیده می‌شوند. خانم ون هی‌لی هم‌چنین بخشی از اداره کمیسر عالی حقوق‌بشر ملل ‌متحد را در دست دارد…
این کمیته به‌طور جداگانه نشستهای کوتاهی برای شنیدن وضعیت حقوق‌بشر در ایران توسط آژانسهای تخصصی سازمانهای ملل‌متحد را برگزار می‌کند. ساعت ۱۵۰۰ که این کمیته کار علنیش را ازسرمی‌گیرد، از گزارش اولیه راجع به ایران (ccpr/c/irn/۳) شروع خواهد کرد.
بیانیه مطبوعاتی راجع به ایران در پایان همان روز سه‌شنبه ۱۸اکتبر یعنی بعد از این‌که این کمیته بررسی وضعیت را به اتمام رساند، منتشر خواهد شد. این بیانیه مطبوعاتی در آخر امروز منتشر می‌شود…
به گزارش خبرگزاری فرانسه ۲۵مهر، شهید، که این مسئولیت را در اول اوت به‌عهده گرفت، این را به‌عنوان یک گزارش پیشرفت کار در رابطه با آخرین روند شرایط حقوق‌بشر در ایران، فهرست کرده است.
این گزارش طیفی از نقضها از نقض آزادی بیان تا انکار حقوق زنان تا شکنجه زندانیان را توضیح می‌دهد، اما احتمالاً شوکه‌کننده‌ترین داده [اطلاعات خبری] ، میزان اعدام با جراثقال است.
این گزارش که خبرگزاری فرانسه بعد از اولین باری که در سایت سیاست خارجی ظاهر شده آن را به‌دست آورد، می‌گوید، در سال ۲۰۱۱ تعداد ۲۰۰اعدام رسماًً اعلام شده که حداقل ۸۳تا از آنها، از جمله 3زندانی سیاسی، تنها در ماه ژانویه اعدام شدند.
این گزارش گفت: ”علاوه بر این، طبق گزارشات، در سال ۲۰۱۰ مقامات بیش از ۳۰۰اعدام مخفیانه را در زندان وکیل‌آباد انجام داده‌اند“.
این گزارش می‌گوید: ”در نقض قانون ایران، گفته می‌شود مقامات وکیل‌آباد بدون حضور یا اطلاع وکلای و خانواده زندانیان و بدون اطلاع قبلی نسبت به این اعدامها، دست به اعدام می‌زنند“.
این گزارش می‌افزاید: ”هم‌چنین گزارش شده است که تا این زمان در سال ۲۰۱۱، حداقل ۱۴۶اعدام مخفیانه صورت گرفته“.
شهید هم‌چنین خاطرنشان کرد که ۴درصد از اعدامها بدون قید اتهامات صورت می‌گیرد، ۱۰۰نوجوان در صف اعدام قرار دارند و امسال تنها در مورد جرایم مربوط به مواد مخدر بیش از ۱۰۰اعدام صورت گرفته است“.
دیده‌بان حقوق‌بشر ۳۳۸اعدام را در سال ۲۰۱۰ شمارش کرد، درحالی‌که عفو بین‌الملل این آمار را ۲۵۲مطرح کرد، که جمهوری اسلامی را در مقام دوم بعد از چین در رابطه تعداد نفراتی که در سال قبل اعدام کرده قرار می‌دهد...
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/25de6565-3186-4035-bda6-392568d0d3c3"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات