728 x 90

اشرف - حمايت بين المللي,اعتراض عليه مالكي,

کنفرانس در بروکسل، اشرف توطئه‌های رژیم ایران راه‌حلها و نقش آمریکا و اروپا

-

کنفرانس در بروکسل اشرف ـ توطئه‌های رژیم ایران راه‌حلها و نقش آمریکا و اروپا
کنفرانس در بروکسل اشرف ـ توطئه‌های رژیم ایران راه‌حلها و نقش آمریکا و اروپا
در کنفرانسی که تحت عنوان «اشرف ـ توطئه‌های رژیم ایران راه‌حلها و نقش آمریکا و اروپا»، در مرکز مطبوعات بین‌المللی در بروکسل برگزار شد، گونتر فرهوگن، کمیسر و نایب‌رئیس کمیسیون اروپا طی سالهای ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۰، لوئیس فری رئیس اداره تحقیقات فدرال آمریکا در دولت کلینتون و محمد محدثین مسئول کمیسیون خارجه شورای ملی مقاومت شرکت داشتند و طرح جابه‌جایی ساکنان اشرف در داخل عراق را به‌عنوان طرحی غیرقانونی و خطرناک رد کردند.

سخنرانان هم‌چنین بر مسئولیتها و تعهدات آمریکا و بر نقش اروپا و جامعه جهانی و ضرورت مداخله آنها تأکید کردند.

محمد محدثین ابتدا ضمن توضیحاتی درباره شرایط اشرف از زمان حمله نیروهای عراقی در ۱۹فروردین، به راه‌حل اروپا شامل انتقال ساکنان اشرف به کشورهای ثالث و پیش‌شرطهای ضروری برای تأمین حفاظت اشرف پرداخت و گفت: در حالی که طرح اروپا در حال شناخته شدن توسط مخاطبین مختلف بود، با کمال تعجب روز ۵ مه یک مقام ناشناس وزارت‌خارجه دریک مصاحبه با رویتر و آسوشیتدپرس، از ”طرح جدید آمریکا شامل انتقال ساکنان اشرف و رهبرانشان به یک محل جدید که قراراست توسط عراق نگهداری شود» سخن به میان آورد.

متعاقباً در نیمه ماه مه، سفیر لارنس باتلر، که خود را مشاور سیاسی فرمانده نیروهای آمریکایی در عراق معرفی می‌کرد، برای اولین بار به اشرف رفت و طرح جابه‌جایی در داخل عراق را با ساکنان اشرف مطرح کرد.

اما طی ۷ جلسه ملاقات- ازاوایل مه تا ۱۹ ژوییه، ساکنان اشرف با استدلالهای منطقی و مکفی و باارائه طرحهای مختلف به او گفتند که جابه‌جایی در داخل. علاوه بر این‌که غیرقانونی و غیرعملی است، خطرها و تهدیدهایی را که از جانب رژیم ایران و عواملش در دولت عراق متوجه ساکنان اشرف است، به مراتب بیشتر می‌کند. مگر این‌که نیروهای آمریکایی حفاظت ساکنان اشرف را در محل جدید تماماً برعهده بگیرند.

محمد محدثین گفت بر اساس موافقت نامه مکتوب بین تک‌تک ساکنان اشرف با آمریکا و طبق کنوانسیون چهارم ژنو، مسئولیت حفاظت ساکنان اشرف تا تعیین‌تکلیف نهایی با آمریکاست. آمریکا می‌بایست از طرح جابه‌جایی در داخل عراق به کلی فاصله بگیرد و ضمن حمایت از طرح اروپا، حفاظت ساکنان اشرف را تا تعیین‌تکلیف نهایی تک‌تک ساکنان اشرف، برعهده بگیرد.

مسؤل کمسیون خارجه شورای ملی مقاومت افزود: ما از کشورهای اروپایی، به‌ویژه اعضا اتحادیه اروپا و هم‌چنین کشورهایی مانند سوئیس و نروژ می‌خواهیم که برای تحقق راه‌حل اروپا از این طرح حمایت کنند. هم‌چنین از سازمان ملل می‌خواهیم یک تیم ناظران ملل ‌متحد را در اشرف مستقر کند و اتحادیه اروپا و آمریکا تسهیلات و حفاظت لازم را برای این تیم را فراهم کنند.

در کنفرانس بروکسل گونتر فرهوگن، که به مدت ۱۰سال طی سالهای ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۰ نایب‌رئیس و کمیسر اروپا بوده است، گفت: پس از این‌که من در جریان وضعیت اشرف قرار گرفتم باید اقرار کنم که عدم آگاهی من از وجود این وضعیت مرا به‌شدت تکان داد. من بر این باورم که این‌جا اروپاییها باید جلودار باشند. من از اتحادیه اروپا و مؤسسات وابسته به اتحادیه اروپا می‌خواهم که یک فرستاده ویژه برای کمپ اشرف تعیین نمایند. ما فرستاده‌های ویژه متعددی داریم و می‌توان روی کارآیی آنان بحث کرد اما در این رابطه ما مطمئناً به یکی از آنان نیازمندیم. این نماینده ویژه باید به سرعت تعیین شود.

گونتر فرهوگن افزود: پارلمان اروپا پیشنهاد معقولی را برای مذاکرات روی میز قرار داده است. این راه‌حل از حمایت کمیته خارجی پارلمان اروپا نیز برخوردار است. اما راه‌حل فرستاده آمریکا یعنی جابه‌جایی در داخل عراق، مطلقاً اشتباه و غیرعملی است.

گونتر فرهوگن در مورد رفتار دولت عراق هشدار داد: کاملاً روشن است که دولت عراق نه حاضر به احترام به حقوق بین‌المللی است و نه به حفاظت از اشرف متعهد است، این دولت مسئول حملاتی است که علیه اشرف رخ داده است. می‌باشد. اتحادیه اروپا باید این را برای دولت عراق روشن سازد که ما حاضر نیستیم سالیانه صدها میلیون دلار برای بازسازی کشورشان کمک کنیم اگر که دولت این کشور حاضر نیست به حقوق‌بشر ابتدایی شهروندان احترام بگذارد.

لوئیس فری، رئیس اداره تحقیقات فدرال آمریکا طی سالهای ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۱ نیز در سخنان خود اظهار داشت:
این طرح که ساکنان اشرف باید به‌صورت انفرادی تغییر مکان داده شوند، طرحی منطقی نیست و مانند این است که کسی در سال ۱۹۳۸پیشنهاد می‌کرد یهودیان در مناطق فقیر نشین ورشو باید تغییر مکان داده و سازمان دینی خود را رها کنند.

لوییس فری هم‌چنین بر ضرورت حذف نام مجاهدین از لیست آمریکا تأکید کرد و گفت:
من اکثر عمرم را در دولت چه به‌عنوان دادستان وچه به‌عنوان مدیر کل اف بی‌آی صرف مبارزه با تروریسم نمودم. سازمان مجاهدین خلق ایران یک سازمان تروریستی نیست و متاسفأنه لیست‌گذاری آنها در سال ۱۹۹۷ توسط دولت ما برای مماشات با دولت وقت ایران که گمان می‌رفت رئیس‌جمهوری مدره دارد انجام گردید که البته کارآیی نداشت و آنها سانترفیوژهای بیشتری را راه‌اندازی کردند و تمامی الزامات سازمان ملل را در رابطه با برنامه اتمی‌شان نادیده گرفتند.

رئیس پیشین اداره تحقیقات فدرال آمریکا درباره تلاشهایش برای تضمین حفاظت اشرف اضافه کرد:
من در این کارزار با وزیر قبلی دادگستری آمریکا، وزیر قبلی امنیت داخلی آمریکا که مسئول پیگیری موارد تروریستی داخلی آمریکا نیز بوده است، مشاور رئیس‌جمهوردر امور امنیت ملی، رئیس سابق ناتو، چندین ژنرال و سفیر و چندین آمریکایی برجسته دیگر که از دو طیف سیاسی آمریکا هستند، همراه هستیم و این مسأله برای ما یک مسأله سیاسی نیست بلکه یک مسأله انسانی است.


درپی برگزاری کنفرانس بروکسل، خبرگزاری رویتر در گزارشی در این باره نوشت: اپوزیسیون تبعیدی ایرانی، ایالات متحده را، به‌خاطر این‌که اقدام کافی در کمک به قربانیان حله به مخالفان ایران در کمپ اشرف به‌عمل نمی‌آورد، مورد انتقاد قرار داد.

در جریان خشونتهایی که در ماه آوریل توسط نیروهای امنیتی عراق صورت گرفت، بیش از ۳۰نفر کشته شدند. گروه حقوق‌بشری عفو بین‌الملل می‌گوید که این ساکنین، در معرض آزار و اذیت دولت عراق بوده و از دسترسی آنها به امکانات اولیه درمانی ممانعت می‌شود.

نماینده ساکنان اشرف گفت که نیروهای آمریکایی، باید برای حفاظت از این کمپ، کار بیشتری انجام می‌دادند.

محمد محدثین به خبرنگاران در بروکسل گفت، ”آمریکا برای کمک به افراد مجروح، کمک بسیار اندکی فراهم کرد. از کل ۳۴۵ مجروح، تنها ۷تن به بیمارستان ارتش آمریکا نزدیکی کمپ اشرف منتقل شدند ”.

خبرگزاری فرانسه از بروکسل گزارش داد: مخالفان ایرانی طرح آمریکا برای جابه‌جایی هزاران مخالف رژیم ایران مستقر در کمپ اشرف در داخل عراق را رد کردند. مسئول کمسیون خارجه شورای ملی مقاومت ایران که از طرف ساکنان اشرف صحبت می‌کرد گفت: «ما از سازمان ملل می‌خواهیم که یک تیم مانیتورینگ دائم در اشرف مستقر کند». محمد محدثین گفت: «ما از تمامی کشورهای اتحادیه اروپا و سایرین می‌خواهیم از راه‌حل اروپا حمایت کنند».

خبرگزاری فرانسه نوشت: از زمان یورش نیروهای امنیتی عراقی به کمپ اشرف در ماه آوریل که ۳۶ کشته و تعداد بسیاری مجروح به‌جای گذاشت و باعث دامن زدن به محکومیتهای شدیدی گردید. سرنوشت این کمپ ۳۰ساله با حدود ۳۴۰۰نفر ساکن آن که نزدیکی مرز ایران قرار دارد در کانون توجهات قرار داشته است.

خبرگزاری فرانسه افزود: درحالیکه آمریکا آماده خروج از عراق است، رژیم تهران فشار بر بغداد را علیه مخالفان ایرانی بالا می‌برد. ماه گذشته جلال طالبانی درکنفرانسی در تهران گفت ایران و عراق یک کمیته مشترک با صلیب‌سرخ برای بستن اشرف تا آخرسال شکل داده‌اند. کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ سریعاً داشتن نقش در بستن کمپ اشرف را تکذیب کرد.

آسو شیتد پرس ضمن مخابره تصاویری از کنفرانس بروکسل نوشت: لوئیس فری رئیس سابق اف.بی.آی در یک کنفرانس مطبوعاتی در هتل رزیدنت پالاس بروکسل، سخنرانی کرد.

در این کنفرانس مقاومت ایران طرحهایی را برای حل بحران انسانی کمپ اشرف ارائه می‌دهد.

آسوشیتدپرس افزود: محمد محدثین رئیس کمیسیون خارجی شورای ملی مقاومت ایران در کنفرانس مطبوعاتی بروکسل این طرحها را ارائه داد.

یوروپین ویس، در گزارشی تحت عنوان «سخنرانی فرهوگن، کمیسیونر سابق اروپا و اعلام هوشیاری نسبت به وضعیت در کمپ اشرف» نوشت: کمیسر قبلی اروپا به بروکسل باز می‌گردد. به گونتر فرهوگن که از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۰ کمیسر اروپا بوده است دربروکسل خوش‌آمد می‌گوییم.

یوروپین ویس افزود: فرهوگن، برای سخنرانی در جلسه‌یی که توسط شورای ملی مقاومت ایران برگزار شده بود، در بروکسل حضور داشت. این کنفرانس به‌منظور اعلام هشیاری نسبت به سرنوشت کمپ اشرف، محل استقرار مجاهدین خلق ایران در عراق است برگزار گردید. در ماه آوریل نیروهای امنیتی عراقی به این کمپ حمله کردند که تعداد زیادی کشته بر جای گذاشت.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/352bf472-199a-44f2-abdd-289efcba221c"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات