728 x 90

سوريه ,

ویکتوریا نولاند: نگرانی آمریکا به‌خاطر حملات مستمر علیه تظاهرکنندگان در سوریه

-

ویکتوریا نولاند سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا
ویکتوریا نولاند سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا
ویکتوریا نولاند گفت: آمریکا بابت حملات مستمر علیه تظاهرکنندگان صلح‌جو در سوریه بسیار نگران است.
سایت وزارت‌خارجه آمریکا ۱۴ تیرماه، دولت سوریه در عین حمله و بسیج نیرو در حماه، جایی که تظاهراتها چیزی غیر از صلح‌آمیز نبوده‌اند، و ادامه به حملات خود در امتداد مرز ترکیه، مدعی است که به گفتگو علاقمند می‌باشد. ما از دولت سوریه می‌خواهیم که کارزار ارعاب و دستگیری خود را فوراً متوقف کند، نیروهای امنیتی خودش را از حما و سایر شهرها بیرون بکشد و به سوریها اجازه بدهد نظراتشان را آزادانه بیان کنند تا بلکه یک انتقال اصیل به دموکراسی بتواند صورت بگیرد… سؤال: شما گفتید که نسبت به وضعیت در سوریه بسیار نگران هستید. این با موضع هفته گذشته شما به واقع چقدر فرق می‌کند؟ آیا در این نقطه درجه‌ای برای مشخص نمودن میزان نگرانی شما وجود دارد؟
خانم نولاند: یک هفته پیش، حماه نمونه مثبتی از شهری در سوریه بود که در آن تظاهراتهای صلح‌آمیز مجاز بودند، جایی که مردم یکدیگر را ملاقات می‌کردند و سازمان می‌دادند و صحبت می‌کردند. و امروز، ما شاهد محاصره حما ه توسط نیروهای امنیتی سوریه هستیم، پس ما داریم در جهت اشتباهی پیش می‌رویم.
سؤال: آیا احساس می‌کنید که ما داریم به نقطه تعیین‌کننده‌یی می‌رسیم. نقطه‌ای که شما شاید باید بگویید که آقای اسد باید کناربرود؟
خانم نولاند: دولت اسد نسبت به داشتن یک گفتگوی آشتی ملی ابراز علاقمندی کرده است. بنابراین از یک طرف، آنها مدعی گفتگو هستند، ولی ما شاهد حضور آنها خارج از حماه هستیم و غیره، و این با علاقمندی آنها به داشتن یک گفتگوی آشتی ملی تناقض دارد، بنابراین ما نگران هستیم.
سؤال: چه علائمی‌باید وجود داشته باشد که نشان‌دهنده علاقه واقعی سوریها به‌دنبال کردن گفتگوها با اپوزیسیون باشد؟
خانم نولاند: همان‌طور که گفته‌ایم، ما خواهان مشاهده عقب‌نشینی نیروهای آنها از شهرها و از مرز هستیم. ما خواهان مشاهده توقف خشونت هستیم. ما خواهان مشاهده اجازه تظاهراتهای صلح‌آمیز هستیم و ما خواهان مشاهده شروع یک گفتگو واقعی هستیم. ما خواهان مشاهده آزادی زندانیان سیاسی هستیم. ما خواهان مشاهده پایان سرکوب و شکنجه در زندانهای سوریه هستیم…
سؤال: امروز گزارش شد که قذافی خط گفتگو با اپوزیسیون را باز کرده است. آیا شما از چنین تماسهایی حمایت می‌کنید؟
خانم نولاند: ما گزارشهای این چنینی بسیاری شنیده‌ایم - - قذافی گفتگو می‌کند، قذافی گفتگو نمی‌کند، قذافی کنار می‌رود، قذافی کنار نمی‌رود. شما می‌دانید موضع آمریکا چیست این‌که او باید به خشونت خاتمه بدهد، نیروهایش را عقب بکشد و کناره‌گیری کند. پس این تغییری نکرده. و ما دنبال اقدام هستیم
سؤال: پس شما از یک راه‌حل سیاسی یا گفتگو بین دو جناح حمایت نمی‌کنید؟
خانم نولاند: ما از هر آن‌چه ما را به نقطه‌ای برساند که قذافی متوجه شود که زمان رفتن او است، حمایت می‌کنیم.
سؤال: ترکیه نیروهای شورشی لیبی را به‌عنوان یک نهاد رسمی به‌رسمیت شناخت. آیا دولت آمریکا طرحی دارد که به‌زودی آن را به‌رسمیت بشناسد؟
خانم نولاند: اول از همه، این را بگویم که ما از گامی که دولت ترکیه برداشته، از جمله تهیه کمک برای شورای انتقالی ملی بسیار استقبال می‌کنیم. فکر کنم شما موضع ما را که در جلسه گذشته ”تماس“ در ابوظبی، که توسط وزیر خارجه شرح داده شد، می‌دانید. این‌که ما شورای انتقالی ملی را نماینده مشروع و معتبر مردم لیبی تلقی می‌کنیم و در طیف کاملی از مسائل در ارتباط با انتقال از نزدیک با آنها کار می‌کنیم…
سؤال: شما در مورد افزایش خشونت در آن‌جا [عراق] و این واقعیت که بعد از ۶ماه هنوز هیچ وزیر دفاع یا کشوری وجود ندارد چقدر نگران هستید؟
به نظر می‌رسد وقتی به مدت ماهها دولتی در عراق وجود نداشت، آمریکا روی آنها فشار زیادی آورد تا آن را تشکیل بدهند. آیا با نزدیک شدن خروج، برای پر کردن این مواضع کلیدی و انجام کاری در رابطه با خشونت نیز همین فشار اعمال می‌شود؟
خانم نولاند: من فکر می‌کنم شما دیدید که معاون وزیر فلتمن امروز برای افتتاح کنسولگری ما در بصره در عراق حضور دارد. این به او فرصتی داد تا با مقامات عراقی ملاقاتهایی داشته باشد. در خصوص افزایش خشونت، من تنها این را می‌گویم، افرادی که دارند این کارها را انجام می‌دهند تنها دشمنان آمریکا نیستند، آنها دشمنان مردم عراق و آرزوی آنها برای زندگی صلح‌آمیز و داشتن ثبات در آینده‌شان هم هستند.
بنابر این، ما به‌کار با نیروهای عراقی، در عین آماده شدن آنها برای برعهده گرفتن مسئولیت کامل امنیت شان، ادامه می‌دهیم. ولی روشن است که ما به‌کار با عراقیها بر سر تضمین این‌که آنها یک دولت کامل و قوی و باثبات داشته باشند هم ادامه می‌دهیم…
سؤال: یک سؤال سریع در مورد ایران: دیروز یک قانونگذار ارشد ایران می‌گفت که او همراه با مجلس قصد دارد علیه ۲۶ مقام آمریکایی و مقامات سابق بر سر اتهامات حقوق‌بشری دادخواهی کند و آنها در غیابشان محاکمه خواهند شد و این‌که در مجلس ایران نیز تحرکاتی برای انجام این کار وجود داشته است.
خانم نولاند: ما این را دیده‌ایم. من این را یک واکنش بسیار زشت در پاسخ به تحریمهای متعدد حقوق‌بشری که جامعه جهانی بر ایران اعمال کرده می‌نامم… .
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/6e44d1f4-c70e-4ffc-9173-56153dffb410"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات