728 x 90

-

کشف اورانیوم در مولداوی

-

ساچمه های سوخت دیوکسید
ساچمه های سوخت دیوکسید
یک کیلوگرم اورانیوم ۲۳۵ در مولداوی کشف شد. یک باند قصد قاچاق این مواد را داشت. مقصد نهایی ارسال معلوم نیست.

مولداوی یکی از جمهوریهای یوگسلاوی سابق و یکی از فقیرترین کشورهای اروپا است.

دولت این کشور 6نفر را به اتهام تلاش برای فروش غیرقانونی یک ایزوتوپ اورانیوم که در تولید تسلیحات اتمی کاربرد دارد، بازداشت کرد.

این افراد متهم اند که می‌خواستند بیش از یک کیلوگرم اورانیوم ۲۳۵ را که قیمت آن حداقل ۲۰ میلیون دلار به یک مشتری آفریقایی بفروشند. اما هنوز مشخص نیست که آیا خریدار یک دولت آفریقایی یا شهروند یک کشور آفریقایی. 4نفر از متهمان شهروند مولداوی هستند و دو متهم دیگه از ساکنان منطقه جدایی‌طلب ترانسنیستریا هستند. پلیس مولداوی سال گذشته هم حدود ۲ کیلوگرم اورانیوم ۲۳۸ را از فروشندگان غیرقانونی ضبط کرده. به گفته یکی از مسئولان وزارت کشور مولداوی، ظرف حاوی اورانیوم کشف شده به مدت یک هفته در پایتخت این کشور و در آپارتمان یکی از متهمان نگهداری می‌شد. بر این اساس، متهمان در طول این مدت دنبال پیدا کردن مشتری برای محموله غیرقانونی خودشان بودند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس به‌نقل از مقامهای وزارت کشور مولداوی گفته مبدأ اورانیوم کشف شده روسیه است و فروشندگان سعی داشتند آن را به یک کشور در شمال آفریقا بفروشند. اما گزارشهای دیگر نشان می‌دهد که فروشندگان برای فروش این محموله به یک شهروند مسلمان آفریقایی تلاش می‌کردند.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/e419d9cc-d14e-4f04-b8cc-d954cb086a4e"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات