نویسنده و تحلیلگر سیاسی عراقی دکتر قحطان الخفاجی که از بغداد با تلویزیون الجزیره مصاحبه میکرد، در پاسخ به این سؤال الجزیره که اعلان بستن قرارگاه اشرف و آن هم از تهران و بهطور مشخص در این زمانبندی را چگونه تفسیر میکنید، گفت:
«در رابطه با وضعیتی که بر سر کمپ اشرف برای عراق پیش آمده، بحث آن در تهران دارد انجام میشود و توجیهات و دستورالعملها در آنجا صادر میشود یا نتیجهگیری نهایی در آنجا میشود. این امر نشاندهندهاین است که این امر قبل از اینکه مسألهیی عراقی باشد، ایرانی است. با تأسف شدید باید گفت که حکومت عراق به این سو حرکت میکند که بگوید اقداماتش ایرانی است و نه عراقی».
دکتر قحطان الخفاجی افزود: «اقدامات رسمی عراق مربوط به بستن قرارگاه اشرف یا ایجاد محدودیت برای ساکنان آن از زمان اشغال تاکنون با تمام قوا ادامه داشته و دارد. تصویری که ما میبینیم این است که گویا یک سری اقدامات ایرانی در قبال برادرانمان در منطقه اشرف دارد انجام میشود. مشکل اساسی این است که این اقدامات از اساس فاقد جنبه انسانی است. همچنین در این اقدامات سازمان ملل اصلاً حضور ندارد. بهرغم اینکه حضور ایرانیان در کمپ اشرف یک حضور قانونی و اصولی بوده است، بر طبق همه اصول و قوانین بینالمللی است. اما برخورد غیرانسانی رسمی و دائمی از طرف رژیم ایران هیچ تضمینی برای راهحل انسانی باقی نمیگذارد».
این مفسر و نویسنده عراقی در ادامه سخنانش به الجزیره گفت: «جدا از همه مسائل از آنجا که این موضوع یک مسأله عراقی است و موضوع شماره یک عراق میباشد و یک مسأله انسانی است، بنابراین باید عراق خودش مستقیماً با سازمان ملل به حلوفصل موضوع مبادرت کند. نقش رژیم ایران به شکلی بارز میشود که بیانگر دشمنی حقیقی بین اشرف و رژیم ایران وجود دارد و رژیم ایران جای هیچ رفتار انسانی در قبال رزمندگان اشرف باقی نمیگذارد. ولی ما بهعنوان عراقی میگوییم که موضوع اشرف موضوعی است که قوانین بینالمللی و حقوقبشر آن را تضمین کرده و همه انسانها باید که برای احقاق حقوق آنها تلاش کنند».
«در رابطه با وضعیتی که بر سر کمپ اشرف برای عراق پیش آمده، بحث آن در تهران دارد انجام میشود و توجیهات و دستورالعملها در آنجا صادر میشود یا نتیجهگیری نهایی در آنجا میشود. این امر نشاندهندهاین است که این امر قبل از اینکه مسألهیی عراقی باشد، ایرانی است. با تأسف شدید باید گفت که حکومت عراق به این سو حرکت میکند که بگوید اقداماتش ایرانی است و نه عراقی».
دکتر قحطان الخفاجی افزود: «اقدامات رسمی عراق مربوط به بستن قرارگاه اشرف یا ایجاد محدودیت برای ساکنان آن از زمان اشغال تاکنون با تمام قوا ادامه داشته و دارد. تصویری که ما میبینیم این است که گویا یک سری اقدامات ایرانی در قبال برادرانمان در منطقه اشرف دارد انجام میشود. مشکل اساسی این است که این اقدامات از اساس فاقد جنبه انسانی است. همچنین در این اقدامات سازمان ملل اصلاً حضور ندارد. بهرغم اینکه حضور ایرانیان در کمپ اشرف یک حضور قانونی و اصولی بوده است، بر طبق همه اصول و قوانین بینالمللی است. اما برخورد غیرانسانی رسمی و دائمی از طرف رژیم ایران هیچ تضمینی برای راهحل انسانی باقی نمیگذارد».
این مفسر و نویسنده عراقی در ادامه سخنانش به الجزیره گفت: «جدا از همه مسائل از آنجا که این موضوع یک مسأله عراقی است و موضوع شماره یک عراق میباشد و یک مسأله انسانی است، بنابراین باید عراق خودش مستقیماً با سازمان ملل به حلوفصل موضوع مبادرت کند. نقش رژیم ایران به شکلی بارز میشود که بیانگر دشمنی حقیقی بین اشرف و رژیم ایران وجود دارد و رژیم ایران جای هیچ رفتار انسانی در قبال رزمندگان اشرف باقی نمیگذارد. ولی ما بهعنوان عراقی میگوییم که موضوع اشرف موضوعی است که قوانین بینالمللی و حقوقبشر آن را تضمین کرده و همه انسانها باید که برای احقاق حقوق آنها تلاش کنند».