728 x 90

-

طوطی قرمز به خرابه‌های معبد «ماین» بازمی‌گردد

-

طوطی‌های قرمز
طوطی‌های قرمز
در هندوراس، یکی از حیوانات در خطر انقراض مجدداً به یکی از اماکن مقدس مردم منطقه بازگردانده شده است. طوطی قرمز که به‌عنوان پرنده ملی هندوراس شناخته می‌شود، تقریباً منقرض شده بود، ولی اکنون یک گروه طرفدار محیط زیست موفق به بازپروری آنها شده است.

طوطی قرمز به خرابه‌های معبد «ماین» بازمی‌گردد. 2هزار سال پیش این حیوان به‌عنوان یک موجود مقدس مورد ستایش قرار می‌گرفت. این پرنده به‌عنوان سمبل خورشید شناخته می‌شد، چون رنگهای آن شبیه رنگهای خورشید است…

مجسمه این پرنده در قسمت بالای معبد قرار گرفته و در یک مسابقه مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مسابقه شامل 2تیم بود که یکی در این قسمت و دیگری در قسمت جلو قرار می‌گرفتند. بازیکنان باید یک توپ پلاستیکی را به یکی از 3علامت می‌زدند. علامتها سر این طوطیهای رنگی قرار می‌گرفتند. این پرنده و مسابقه مقدس بود و در واقع به‌عنوان منشأ جهان برای بومیان محسوب می‌شد.

با افول تمدن ”ماین‌ها“ این طوطیهای رنگی هم به‌سمت انقراض رفتند. آنها صید شده و به‌عنوان حیوانات خانگی فروخته می‌شدند. اکثر صاحبان این پرندگان، پرهای آنها را قیچی کرده تا نتوانند فرار کنند.
لوید دیویدسون، متخصص پرندگان آنها را از اسارت آزاد کرد و آنها را دوباره به پرندگان جنگلی تبدیل کرد.

این پرندگان به‌اندازه یک کودک 3ساله با هوش هستند. آنها حرفهای انسان را تکرار می‌کنند و برای به‌دست آوردن غذا حقه‌بازی می‌کنند، برخی از آنها حتی آواز هم می‌خوانند. این طوطیها مانند اجدادشان آموزش پرواز هم می‌گیرند. آنها به‌تدریج به یک پرنده جنگلی تبدیل شده‌اند. آنها آزادانه پرواز می‌کنند، ولی هنوز باید به آنها غذا داد. دیویدسون می‌گوید اگر انسانها دست از آزار آنها بردارند، این طوطیها تا ۱۰۰۰سال بعد از فروپاشی پادشاهی ”ماین“ به زندگی خود ادامه خواهند داد.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/97e3a4f8-61ff-4ee1-936d-602dbcc880c4"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات