728 x 90

-

قیمت کلیه در ایران به ۱۰میلیون تومان رسید

-

فروش کلیه
فروش کلیه
هزینه‌های درمانی به قدری سنگین است که این یک میلیون تومان هیچ مشکلی را حل نمی‌کند
بیماران کلیوی که بدنشان به دیالیز جواب نمی‌دهد، مجبورند برای رها شدن از درد هر قیمتی را برای داشتن یک کلیه سالم پرداخت کنند. این وضعیت باعث شده در پی برخی توافقات پنهانی بین خریدار و فروشنده مبالغی تا سقف ۱۰میلیون تومان برای خرید یک کلیه پرداخت شود. به گزارش خبرگزاری حکومتی مهر ۱۸اسفند، نارسایی کلیوی یکی از شایع‌ترین بیماریهایی است که سلامت مردم را تهدید می‌کند. به‌طوری که تحقیقات نشان می‌دهد ۱۰ تا ۱۵میلیون ایرانی دچار بیماری کلیوی هستند اما از بیماری خود اطلاعی ندارند و این مسأله با توجه به عارضه‌های ناگوار بیماری کلیوی می‌تواند خطرناک باشد.
این در حالی است که مصطفی قاسمی، رئیس انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی ایران از افزایش ۱۵ تا ۱۷درصدی بیماران کلیوی در کشور خبر داده و عنوان داشته است که تا‌کنون هیچ‌گونه کار شاخص علمی در زمینه بیماران کلیوی در کشور انجام نشده است.
هم‌چنین دکتر عباس بصیری، رئیس مرکز تحقیقات کلیه و مجاری ادراری دانشگاه علوم پزشکی بهشتی از سنگ کلیه به‌عنوان شایع‌ترین عارضه اورولوژی در ایران و جهان نام برد و گفت: در کشور ما این آمار ۳۷درصد است.
نارسایی کلیوی در صورتی که به موقع تشخیص داده نشده و درمان نشود، تبدیل به بیماری سختی خواهد شد که به‌ناچار فرد را مجبور می‌کند دیالیز شود. اما دیالیز هم همیشه جواب نمی‌دهد و به ناچار می‌بایست به فکر پیوند کلیه باشد تا بتواند به حیات خود ادامه دهد.
هم‌اکنون به‌دلیل این‌که فرهنگ استفاده از اجزای بیمار مرگ مغزی برای پیوند به بیماران هنوز در جامعه آن‌طور که باید و شاید جا نیفتاده است، پیوند کلیه از افراد زنده هم‌چنان مورد توجه بیماران دیالیزی است.
در ۶ماهه نخست امسال نیز حدود ۸۰۰نفر از بیماران دیالیزی کشور تحت عمل جراحی پیوند کلیه قرار گرفته‌اند که بر اساس پیش‌بینیهای صورت گرفته‌انتظار می‌رود این آمار در پایان سال به بیش از ۲۱۰۰نفر برسد.
این وضعیت باعث شده که عده‌یی از افراد برای تامین نیازهای مالی خود به فروش کلیه خود اقدام کنند. به‌طوری‌که در توافقات پنهانی با بیمار نیازمند کلیه، قیمت فروش یک کلیه به مرز ۱۰میلیون تومان هم رسیده است.
نیاز به پیوند کلیه در بین بیماران دچار نارسایی کلیه که بدن آنها به دیالیز جواب نمی‌دهد، از یکسو و انتظار برای موافقت خانواده‌های افراد مرگ مغزی از سوی دیگر، باعث شده که بیماران دیالیزی مجبور شوند از فروشندگان کلیه برای نجات جان خود استفاده کنند. از همین رو، بازار خرید و فروش کلیه به‌رغم تمامی تمهیداتی که در نظر گرفته شده است، هم‌چنان داغ است. به‌طوری‌که آن دسته از بیماران نیازمند کلیه که از وضعیت مالی خوبی برخوردارند، قیمت کلیه را به مرز چند میلیون رسانده‌اند. اما بیمارانی که ندار هستند، به‌ناچار مجبورند خانه و زندگی خود را حراج کنند تا شاید بتوانند یک کلیه برای خود بخرند.
مصطفی قاسمی، رئیس انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی ایران در گفتگو با خبرنگار مهر وجود چنین توافقات پنهانی میان خریدار و فروشنده کلیه را تایید کرد و افزود: ممکن است این قبیل توافقات در بیرون از انجمن صورت بگیرد. با توجه به این‌که یکی 2بیمارستان خصوصی نسبت به انجام پیوند کلیه اقدام می‌کنند، این احتمال هست که قیمت کلیه به ۱۰میلیون تومان هم برسد.
قاسمی با انتقاد از پرداخت یک میلیون تومان هدیه ایثار به دهنده کلیه از سوی دولت، اظهار داشت: انجمن بیماران کلیوی از ابتدا که این موضوع مطرح و سپس اجرایی شد، با آن مخالف بود به‌طوری‌که تبعات آن را امروز می‌بینیم.
به گفته رئیس انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی ایران، هزینه‌های درمانی به قدری سنگین است که این یک میلیون تومان هیچ مشکلی را حل نمی‌کند. ضمن این‌که مراحل پرداخت آن به قدری طولانی و خسته کننده شده است که برخی بیماران حوصله‌ای برای پیگیری مراحل دریافت این مبلغ را ندارند.
قاسمی با عنوان این‌که هم‌اکنون برای بیمارانی که از طریق انجمن خدمات درمانی دریافت می‌کنند مبلغ ۵میلیون تومان به همراه یک میلیون تومان هدیه ایثار به دهنده کلیه پرداخت می‌شود، افزود: دولت باید تکلیف این مسأله را هرچه سریع‌تر روشن کند. چون بنیاد بیماریهای خاص ۱۶میلیارد تومان بودجه از دولت می‌گیرد اما الآن 3ماه است که هدیه ایثار یک میلیون تومانی به دهندگان کلیه پرداخت نشده است.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/980c25f1-f7b4-4289-aa1d-1786fd8718b5"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات