728 x 90

تشكيل دولت عراق,

مصاحبه دکتر صالح المطلک معاون نخست‌وزیر عراق با تلویزیون العراقیه

-

دکترصالح مطلک معاون نخست وزیرعراق
دکترصالح مطلک معاون نخست وزیرعراق
صالح المطلک معاون نخست‌وزیر عراق در مصاحبه با تلویزیون العراقیه بر اهمیت شورای ملی سیاستهای استراتژیک تأکید کرد و تصمیمات آن با هشتاد درصد آرا را الزام‌آور خواند.

صالح المطلک در پاسخ به سؤالی درباره حکم ریشه‌کنی که او را از شرکت در انتخابات محروم کرد گفت: موضوع ”ریشه‌کنی“ نبود بلکه حذف سیاسی بود من این را با صراحت تمام به شما می گویم صرف حذف صالح المطلک از روند سیاسی هدف برخی بود و هم‌چنین حذف از انتخابات نیز در جهت منافع انتخاباتی هدف برخی بود و فکر می‌کنم بخش اساسی کسانی که این کار را کرده بودند این را در برابر خودم اعتراف کردند و گفتند که آن مرحله دیگر به پایان رسیده و ما می‌خواستیم که تو را از انتخابات حذف کنیم.

تلویزیون العراقیه پرسید: اظهارات شما بعد از انتخابات به حدی رسیده بود که حتی برخی می‌گفتند که دکتر صالح دیگر از روند سیاسی به‌طور قطعی کنار رفته است. آیا شما موضع‌تان عوض شده است؟

صالح المطلک پاسخ داد: آن‌چه که انجام شد و این‌که برخی می گویند صالح تغییر کرده من می‌گویم این اشتباه است و من همان صالح المطلک قبل از روند سیاسی و بعد از روند سیاسی هستم و من مخالف باطل هستم حتی در زمان نظام سابق نیز در کنار مظلومین بودم. من بهای سنگینی به‌خاطر ایستادگی در کنار مظلومین پرداخته‌ام.

صالح المطلک در مورد تأخیر در انتخاب وزیرانی که کرسی آنها هم‌چنان خالی مانده است، گفت: «تاخیر در تحویل این مناصب به العراقیه یک نوع ضربه زدن به اعتماد است این به نفع کشور نیست و به نفع ساختن پلهای اعتماد هم نیست که وزارتخانه تا این میزان بلاتکلیف باقی بمانند»

تلویزیون العراقیه پرسید: شورای سیاستهای استراتژیک تا این لحظه به تاخیر افتاده علت این تاخیر چیست آیا اختلاف بر سر مکانیسم عمل آن است یا این‌که مسئول آن چه منصبی دارد مثلاًًًًًً او دبیرکل این شورا است و یا رئیس است؟ برخی به شوخی می‌گویند او رئیس الرؤسا است.

صالح المطلک پاسخ داد: وضع کشور این قدرها هم با ثبات و در آرامش نیست که بحث بر سر پروتکل باشد باید دید که این مؤسسه چه خدمتی به ما می‌کند؟ اصلاً خدمتی می‌کند؟ ممکن است برخی مسائل پروتکلی هم باشد اما مشکل بالاتر از این حرفها است.
وی افزود: روی تأسیس شورای ملی سیاستهای استراتژیک توافق کامل داریم روشن است که وقتی روی یک موضوع 80% رأی بیاورد این قطعنامه یا قرار، دیگر برای دولت الزامی می‌شود. و چنان‌چه کمتر از این رأی بیاورد آن قرار یا قطعنامه جنبه مشورتی پیدا می‌کند.

تلویزیون العراقیه پرسید: قانون اساسی راجع به این موسسه بزرگ چیزی نگفته و برچه اساس تشکیل شده؟

صالح المطلک پاسخ داد: روی آن توافق شده بنابراین دیگر کار تمام است اگر مخالف قانون اساسی بود از همان اول گفته می‌شد که این مخالف قانون است. بنابراین مادام که این موسسه الآن وجود دارد و روی آن توافق شده مسأله حل است… .
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/835f787f-f0f6-4c68-8661-844416388d26"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات