728 x 90

-

تفاوت کتابفروشی با خوار و بار فروشی از نظر معاون فرهنگی وزارت ارشاد!

-

تعطیلی کتابفروشی‌ها
تعطیلی کتابفروشی‌ها
به دنبال اجرایی شدن سیاست حذف یارانه‌ها برخی کتابفروشیها به‌دلیل کاهش فروش و ناتوانی در تأمین هزینه‌ها از یک سو و عدم دریافت اجازه انتشار برخی کتابهایشان از سوی دیگر، تعطیل شدند و برخی نیز در آستانه تعطیلی قرار گرفته‌اند. اکنون معاون فرهنگی وزارت ارشاد به سبک احمدی‌نژاد به ملامت کتابفروشیها پرداخته و آنها را متهم کرده که دنبال «اهداف غیرفرهنگی» هستند.
بهمن دری، که خود را «متولی فرهنگی کشور» می‌خواند، معتقد است که تعطیلی کتابفروشیها عادی نیست و حتماًًً کاسه‌ای زیر نیم‌کاسه است!
وی می گوید: چند کتابفروشی که در آستانه تعطیلی قرار گرفتند بیشتر فعالیت اقتصادی و سودآوری برایشان مطرح بود تا اصالت کار فرهنگی و ترویج کتاب و کتابخوانی که این گروه با هدفمندشدن یارانه‌ها و جلوگیری و ممانعت هوشمندانه از معاونت امور فرهنگی از افزایش قیمت کتاب درصدد برآمدند شغل خود را تغییر دهند و اساساً این عده فرقی بین مثلاًًًًًًً خواربارفروشی و بنگاه معاملات ملکی و کتابفروشی قائل نیستند.
متن کامل خبر از خبرآنلاین:
سایت خبر آنلاین، ۱۰بهمن ـ چندی پیش خبر از تعطیلی چند کتابفروشی منتشر شد. ابتدا کتابفروشی نشر نی تعطیل شد و بعد از آن کتابفروشی نشر آبی اعلام کرد قصد تعطیل کردن کتابفروشیش را دارد. بعد از اینها بود که نوبت به کتابفروشی نشر ثالث و ویستار رسید تا موج تعطیلی‌ها ادامه داشته باشد.
حالا بهمن دری معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفته است: به‌عنوان متولی فرهنگی کشور از تعطیلی حتی یک کتابفروشی آن هم نه فقط در تهران ـ بلکه در هر یک از شهرهای کشورمان ـ عمیقاً متأسف خواهیم شد و تعطیل شدن یک کتابفروشی برایمان نگران‌کننده است.
خبر تعطیلی کتابفروشی‌ها در چند روزنامه و خبرگزاری منتشر شد. دری نحوه اعلام خبر تعطیل شدن کتابفروشی‌ها را طبیعی و عادی نمی‌داند و معتقد است «این موضوع حکایت از زمینه‌سازی قبلی عده‌یی با اغراض غیرفرهنگی بود که گذشت زمان صحت موضوع را ثابت کرد».
بعضی از کتابفروشی‌هایی که اعلام کردند قصد تعطیل کردن کتابفروشیشان را دارند، دلیل این موضوع را شرایط اقتصادی و شرایط مجوز دانستند، اما بهمن دری دلایل دیگری را برای تعطیلی این کتابفروشی‌ها عنوان کرده است: موج‌سواری یکی ـ دو باب از کتابفروشی‌ها که از قضا ناشر هم هستند و تعداد آنها حتی از انگشتان یک دست هم تجاوز نمی‌کند به‌دلیل نوع عملکرد و تخلفات صنفی و اداریشان است که با اعلام تعطیلی کتابفروشی خود درصدد بودند فرافکنی کنند و تخلفات خود را در سایه اخبار و اقدام جدید پنهان نمایند و جالب این‌که پس از عدم موفقیت این پروژه، آنان اعلام کردند که از تعطیلی کتابفروشی خود منصرف شده‌اند و در حال حاضر این کتابفروشی‌ها هم که در بوق و کرنا فریاد وا فرهنگ‌ها دادند مشغول کتابفروشی هستند. دیگر این‌که چند کتابفروشی که در آستانه تعطیلی قرار گرفتند بیشتر فعالیت اقتصادی و سودآوری برایشان مطرح بود تا اصالت کار فرهنگی و ترویج کتاب و کتابخوانی که این گروه با هدفمندشدن یارانه‌ها و جلوگیری و ممانعت هوشمندانه از معاونت امور فرهنگی از افزایش قیمت کتاب درصدد برآمدند شغل خود را تغییر دهند و اساساً این عده فرقی بین مثلاًًًًًًً خواربارفروشی و بنگاه معاملات ملکی و کتابفروشی قائل نیستند.
محمدعلی جعفریه مدیر نشر ثالث درباره‌ این اظهارنظر دری می‌گوید: تعطیلی کتابفروشی‌ها مساله‌ای است که به معاونت فرهنگی مربوط نمی‌شود، این مسأله به وزارت بازرگانی و وزیر بازرگانی ارتباط می‌یابد. او باید در این‌باره اظهارنظر کند.
پژمان سلطانی، مدیر کتابفروشی ویستار نیز که خبر از تعطیلی این کتابفروشی داده بود، این مسأله را مربوط به وزارت ارشاد نمی‌داند و می‌گوید: وزارت ارشاد گفته ما به‌دلیل تخلفات صنفی و اداری قصد داریم که کتابفروشیمان را تعطیل کنیم، اولا که این مسأله به وزارت ارشاد مرتبط نیست، دوماً این‌که اگر می‌گویند ما تخلف کرده‌ایم بیایند تخلفات ما را رو کنند، ما جز یک وام که همه ناشران از ارشاد گرفته‌اند، پولی از آنها نگرفته‌ایم.
او دلیل تعطیلی کتابفروشی ویستار را به‌دلیل شرایط اقتصادی و مجوز نگرفتن کتاب‌هایشان عنوان می‌کند و می‌گوید: ویستار 3سال کتاب در نیاورده است و چند سال هم هست که در نمایشگاه شرکت نکرده چه تخلفی می‌تواند داشته باشد؟ اگر ما تعطیلی کتابفروشیمان را علم کردیم، نمی‌خواستیم ارشاد در این باره اظهارنظر کند، ما می‌خواهیم مشکلمان را خودمان حل کنیم.
جعفر همایی نیز دلیل بستن کتابفروشی نشر نی را موضوعی جدید نمی‌داند و می‌گوید: ما از دو سال پیش برنامه داشتیم که کتابفروشیمان را بفروشیم.

دری تاکید کرده است: دسته‌های دیگر که گروه مرجع و وفادار به فعالیتهای فرهنگی بوده و ذی‌حق می‌باشند در این عرصه، مشکلات و ناملایماتی که متحمل شدند نادیده گرفته شد و البته این گروه نیز چند کتابفروشی دارند و مدتها با انگیزه فرهنگی و علاقمندی به فعالیت خود ادامه می‌دهند، اما به دلایل مالی با مشکل مواجه شدند از جمله اخذ مالیات‌ها و اعمال سلیقه ممیزهای مالیاتی و نیز روبه‌رو شدن با پیشنهادهای وسوسه‌برانگیز برای واگذاری کتابفروشی‌ها به بنگاههای اداری و یا بانکهای خصوصی در مجموع اعلام تعطیلی برخی از کتابفروشی‌ها با فرآیندی که تحلیل شد به‌نظر می‌رسد زنجیره‌ای از بازی رسانه‌ای است که البته هوشیاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باعث شد این موضوع به فرجامی که سناریوی آن از پیش طراحی شده بود، نائل نشود.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/d0cb6818-e8af-4ef9-93d6-37a0112ed6ed"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات