728 x 90

اعدام زندانيان سياسي,

وکیل حسین خضری: این اعدام در یک دهه گذشته بی‌سابقه بوده است

-

--
--
به‌دنبال انتشار خبری از سوی رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی مبنی بر اعدام یک فعال سیاسی کرد، این احتمال که فرد اعدام شده حسین خضری بوده باشد به یقین نزدیک شده است.
اما با گذشت چهار روز از انتشار این خبر، هنوز مقامات قضایی از اعلام هویت فرد اعدام شده خودداری نموده‌اند، امری که وکیل مدافع حسین خضری آن را در یک دهه گذشته در ایران بی‌سابقه دانسته است. احسان مجتوی وکیل مدافع حسین خضری در مصاحبه‌ای با کردیش پرسپکتیو گفت فعلاً نمی‌تواند به‌طور یقین بگوید که فردی که رسانه‌های دولتی ایران روز شنبه خبر اعدام وی را منتشر نمودند، حسین خضری بوده باشد و هنوز احتمال بسیار ضعیفی مبنی بر این‌که این فعال کرد اعدام نشده باشد را در نظر دارد.
وی در ادامه افزود که با توجه این‌که این حکم در زندان مرکزی ارومیه اجرا نشده است، دایره اجرای احکام و زندان مرکزی این شهر از اعدام حسین خضری و تأیید هویت فرد اعدام شده ابراز بی‌اطلاعی می‌کنند.
آقای مجتوی هم‌چنین افزود: ”دایره اجرای احکام اظهار می‌دارد که با توجه به وضعیت پرونده، حسین خضری باید زنده باشد“
با این حال ایشان می‌افزاید با توجه به قرائن موجود و اتهام منتسب به فرد اعدام شده، به احتمال بسیار زیاد حسین خضری اعدام شده است.
احسان مجتوی با اشاره به این‌که مکان و محل اجرای حکم اعدام، پیش‌تر می‌باید به وکیل مدافع فرد محکوم به اعدام ابلاغ شود می‌گوید: ”اجرای این حکم در یک دهه گذشته با این شکل بی‌سابقه بوده است“.
وکیل حسین خضری در خصوص محل اجرای این حکم می‌گوید: ”مشاهدات پرونده موید انتقال وی از زندان مرکزی ارومیه به تهران می‌باشد، و نه اجرای حکم، اما شواهد گویای چیز دیگری است. بنابراین ما حتی از این‌که حکم در کدام شهر اجرا شده کاملاً بی‌اطلاعیم“.
احسان مجتوی در پاسخ به این سؤال که پیگیریهای خانواده آقای خضری به کجا رسیده گفت، آنها مرتب با من در ارتباط هستند و این مسأله را پیگیری می‌کنند. اما می‌دانم که همزمان مراسم ختم فرزندشان نیز در حال برگزاری است و همانند من در سردرگمی به‌سر می‌برند.
آنها این انتظار را دارند که در صورت اجرای این حکم، حداقل به‌صورت قانونی به آنها اطلاع داده شود.
احسان مجتوی ابراز امیدواری می‌کند که طی روزهای آینده با ادامه پیگیریها خود از وضعیت این پرونده اطلاعاتی را به دست آورد تا بتواند با یقین بیشتری درباره آن اظهارنظر کند.
عصر روز شنبه، ۱۵ ژانویه، واحد مرکزی خبر جمهوری اسلامی بدون ذکر هویت فرد اعدام شده به‌نقل از شواری تامین آذربایجان غربی اعلام کرد که این حکم پس از تأیید در مراجع قضایی در زندان ارومیه اجرا شده است.
حسین خضری، زندانی کرد محکوم به اعدام، در تاریخ دهم مرداد ماه سال ۱۳۸۷ در کرمانشاه توسط نیروهای سپاه نبی اکرم بازداشت شد و به مدت شش ماه تحت بازجویی مداوم بود. وی سپس به زندان مرکزی ارومیه منتقل شد و در تاریخ بیست‌و یک اردیبهشت سال گذشته در جلسه‌ی رسیدگی کوتاهی در شعبه یکم دادگاه انقلاب ارومیه به اتهام «تبلیغ علیه نظام و همکاری با یکی از احزاب مخالف نظام» به اعدام محکوم شد. رأی دادگاه بدوی نیز در هفدهم مرداد ماه سال ۸۸ توسط شعبه ۱۰ دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان غربی تایید و به او ابلاغ شد که هم‌چنان به قوت خود باقی است.
حسین خضری پیش‌تر تمامی این اتهامات را رد کرده بود و در ملاقات با خانواده‌اش از تلاش مأموران وزارت اطلاعات برای اخذ اعترافها تلویزیونی دروغین از وی خبر داده بود.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/fd094ab2-8b7a-4ddb-846a-35c6bae172da"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات