728 x 90

اعتراض عليه مالكي,

خبرنگار عراقی که کفش به بوش پرتاب کرد، علیه مالکی شکایت کرد

-

منتظر الزیدی
منتظر الزیدی
منتظر الزیدی، خبرنگار عراقی که در دسامبر ۲۰۰۸ در یک کنفرانس خبری کفش خود را به سوی رئیس‌جمهور وقت آمریکا پرتاب کرد، گفت که از نوری المالکی، نخست‌وزیر عراق، به‌خاطر شکنجه‌ها و سختی‌هایی که در دوران 9ماهه‌ی بازداشتش متحمل شده، در یک دادگاه سوئیس شکایت کرده است. وی گفت انتظار دارد در روزهای آینده حکم دستگیری مالکی صادر شود. بنا‌به این گزارش، خبرنگاری که کفشش را به سوی جورج بوش، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا پرتاب کرد، کتابی با نام «آخرین سلام به رئیس‌جمهور بوش» منتشر کرده است.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سات بیروت ۱۷دسامبر، الزیدی در جلسه‌ای که برای امضای اولین کتابش ترتیب داده شده بود، نام کتاب خود را «آخرین سلام به رئیس‌جمهور بوش» اعلام کرد.
این کتاب روایت وقایعی است که به کنفرانس خبری ۱۴دسامبر ۲۰۰۸ انجامید. الزیدی در آن کنفرانس جورج بوش را یک سگ خطاب کرد و کفش خود را به سوی او پرتاب کرد.
در این کتاب هم‌چنین رنج‌کشیدن عراقی‌ها در جریان جنگ خلیج فارس که از سال ۱۹۹۱ شروع شد را روایت می‌کند.
مراسم امضای کتاب توسط وی مصادف با دومین سالگرد پرتاب کفش او به سوی رئیس‌جمهور وقت آمریکا بود که امروزه تبدیل به یکی از تصاویر مهم جنگ عراق شده است.
او در این اثر تنفر خود را نسبت به بوش که با نوری المالکی، نخست‌وزیر عراق در کنفرانس خبری عراق شرکت داشت، به تصویر می‌کشد.
وی در مورد لحظه‌هایی که به این حرکت ختم شد، این‌گونه می‌نویسد: در آن لحظات، تمام آن‌چه که از کشتار مردم عراق شنیده و دیده بودم، به ذهنم خطور کرد... و احساس کردم برق از بدنم گذشت.
لحظاتی بعد، او روی صندلیش بلند شد، کفشش را به سمت بوش پرتاب کرد و فریاد کشید: این بوسه‌ی خداحافظی توست، سگ!
الزیدی در آن زمان به جرم توهین به رئیس‌جمهور آمریکا دستگیر و محکوم شد.
وی ۹ماه را در زندان حبس شد که ۳ماه آن را در سلول انفرادی گذراند.
او در این باره گفت که توسط بازپرسها کتک می‌خورده و با شوک الکتریکی شکنجه می‌شده است.
هم‌اکنون او در یک دادگاه سوئیسی از نوری المالکی شکایت کرده و گفته انتظار دارد در روزهای آینده حکم دستگیری مالکی صادر شود.
او گفت: آن‌چه آن روز انجام دادم، به‌عنوان یک خبرنگار وظیفه‌ام در قبال تمام مردم عراق بود.
الزیدی که در حال حاضر در بیروت به‌عنوان مشاور یک کانال تلویزیون ماهواره‌یی لبنانی زندگی می‌کند، ‌ گفت که تمام سود حاصل از فروش کتابش به موسسه‌ی خیریه‌ای می‌رسد که برای کمک به تمام عراقی‌هایی تأسیس شده که از اشغال کشورشان توسط آمریکا رنج می‌برند.
این کتاب به زبان عربی توسط یک موسسه‌ی نشر لبنانی منتشر شده است.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/bc80b0d8-3ad8-4e2e-92f1-05e52c2cf0e6"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات