728 x 90

فقر و فساد,

کودکان گل فروش رنج‌آورترین صحنه‌های شهر

-

کودکان گلفروش
کودکان گلفروش
رنج‌آورترین صحنه شهرهای ما، تصویر کودکان گلفروشی است که طراوت و شادابی از گل ندارند و تنها به‌اندازه کسب درآمد از زیبایی گل‌ها بهره می‌برند، سالهاست هنگام عبور از جاده‌های منتهی به بهشت‌زهرابه کودکان گلفروش برمی‌خوریم اما به نظر می‌رسد وضعیت اسفبار این کودکان هنوز زنگ خطرها را برای مسئولان به صدا درنیاورده تا برای رسیدگی به وضعیت آنها در راستای ساماندهی شرایط فعلی، اقدامی هرچند کوچک اما موثر انجام دهند.

خیابانهای منتهی به بهشت زهرا، خیابانهایی است که روزهای پنجشنبه و جمعه از ابتدا تا انتها میزبان تعداد زیادی از کودکان۷ ساله تا نوجوانان ۱۷ ساله ایست که درس و مدرسه را رها کرده‌اند و در کنار جاده آماده فروش گل‌هایی می‌شوند که صاحبکارانشان به آنها داده‌اند. هر روز تعداد زیادی از این کودکان را در اطراف خود مشاهده می‌کنیم که مجبورند خرج زندگی خود و خانواده‌شان را با کار تامین کنند کودکان گل فروش در جاده‌های منتهی به بهشت زهرا نیز روزهای آخر هفته با وجود خطرهای فراوان در جاده‌های شلوغ و مملو از ماشین، مشغول به فروش گل به رهگذران می‌باشند.
فروشندگان این گل‌ها که معمولاً به‌دلیل وضع بد مالی خانواده ناچارند از راه فروش گل امرار معاش کنند، تمام طول روز زیر آفتاب گرم تابستان و سرمای سخت زمستان به انتظار فروش گل‌هایشان می‌نشینند و در پایان کار روزانه، خسته از تمام ناملایمات زندگی از مجموع چند‌ ده‌هزار تومان فروشی که داشته‌اند، تنها مبلغ اندکی به آنها می‌رسد.
فروش گل‌ها از سر صبح که متقاضی بیشتری برای آنها است و هنوز پژمرده نشده‌اند با بالاترین قیمت شروع می‌شود و اواخر روز به پایین‌ترین قیمت خود می‌رسد. هر چه از درهای اصلی بهشت زهرا دورتر باشند قیمت گل پایین‌تر است. البته از آن‌جا که قیمت گل‌ها توسط یک نفر تعیین می‌شود، معمولاً اختلاف‌قیمت چندانی وجود ندارد.
دیدن کودکان گلفروش جادهای بهشت‌زهرارا شاید بتوان یکی از رنج‌آورترین صحنه‌ها از آسیب اجتماعی به نام کودکان کار توصیف کرد. کودکانی که با انتخاب اتوبان و جاده‌های بهشت‌زهرا به‌عنوان محل کارشان هر روز بارها و بارها با خطر تصادف و حتی مرگ دست و پنجه نرم می‌کنند.

با این حال حضور پررنگ این کودکان در حاشیه جاده بهشت‌زهرا بیانگر این است که علی‌رغم وعده‌های داده شده طرحهای ساماندهی گلفروش‌های جاده بهشت زهرا هنوز راه به جایی نبرده است و مسئولان این کودکان را به فراموشی سپرده‌اند و در این میان هر یک تلاش می‌کنند با رفع مسئولیت از خود این وظیفه را بر دوش سازمان دیگری بیندازند. در چنین شرایطی است که حضور این کودکان در سطح جاده، مشکلات ترافیکی و افزایش تصادفات در محورهای منتهی به بهشت‌زهرارا به‌دنبال داشته است، به‌طوری که این امر به معضلی برای مسئولان راهنمایی و رانندگی تبدیل شده است.
متاسفانه از همه بدتر مافیای گل فروشان شکل گرفته در این مناطق است و این کودکان گلفروشی را که در جاده‌های بهشت زهرا می‌بینیم، اغلب کارگران اجیر شده مافیای گلفروش‌ها هستند که اگر این کودکان برای این افراد کار نکنند نمیتوانند در این جاده‌ها دست فروشی نموده پس باید به کمترین درآمد از این کار قانع باشند با هزاران تحقیر، کتک خوردن و کوچک شدن و… برای افرادی که از این موقعیتها سوء‌استفاده می‌کنند، کار نمایند.
افرادی که با سوء‌استفاده از دلسوزی مردم و شهروندان از این کودکان بیگاری کشیده و این کودکان را به کنار جاده ها روانه می‌کنند تا حس ترحم و دلسوزی شهروندان را برانگیزند و گل و گلاب مورد نیاز خود را از کودکان گلفروش کنار جاده خریداری کنند، ضمن این‌که متاسفانه در این میان هستند افرادی که ترجیح می‌دهند به جای این‌که مسافتی را تا مرکز فروش گل در داخل بهشت زهرا طی کنند، داخل ماشین می‌نشینند و این کودکان گلفروش خود به نزدشان آمده و بدون اتلاف وقت از آنها گل می‌خرند و جالب این‌که این کودکان گلفروش و صاحبکاران آنها نیز با اطلاع از همین استقبال مردم از بازاری که دارند، حاضر نیستند گلفروشی در جاده را رها کنند.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/f6b557d1-ac7c-4c74-8540-e0302d1aa9f9"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات