728 x 90

تشكيل دولت عراق,انتخابات عراق,

نگاهی به مهمترین رویدادهای عراق - ۸۹۰۸۲۷

-

پارلمان عراق
پارلمان عراق
حمایت طالبانی، جریان صدر و روژ نوری شاویس از اختیارات اجرایی شورای ملی سیاستهای استراتژیک، اظهارات علاوی مبنی بر شرکت نکردن در دولت در صورت اجرا نشدن توافقات، اعلام حمایت مشروط حکیم از دولت و اظهارات طالبانی مبنی بر امضا نکردن حکم اعدام طارق عزیز، از مهمترین تحولات عراق بود.

گزارشی از این تحولات:
طالبانی رئیس‌جمهور عراق وظایف شورای ملی سیاست‌گذاری استراتژیک را مهم توصیف کرد و گفت تصمیمات آن الزامی و لازم‌الاجرا خواهد بود.
جریان صدر حمایت خود را از دادن اختیارات اجرایی به شورای ملی سیاست‌گذاری استراتژیک اعلام داشت و تأکید کرد تصمیمات این شورا برای سه قوه الزام‌آور است. امیر الکنانی از رهبران جریان صدر گفت وجود شورای ملی سیاست‌گذاری استراتژیک خواسته‌ای مهم برای تضمین عدم تک روی در تصمیم‌گیری سیاسی از سوی هر طرفی می‌باشد.

روژ نوری شاویس رئیس هیأت مشترک فراکسیونهای کردستان عراق در مورد شورای ملی سیاست استراتژیک گفت: این شورا، قدرت زیادی خواهد داشت و براساس توازن قانونی تشکیل می‌شود و باید تصمیماتش الزام‌آور باشد. نوری شاویس افزود: این شورا که دارای قدرت زیادی خواهد بود، در واقع سمبل تمامی عراق است و کلیه الزامات یک ارگان حکومتی عالی را خواهد داشت و پست مهمی است به همین دلیل مشخص شده که خود آقای ایاد علاوی این سمت را برعهده بگیرد.

هانی عاشور مشاور العراقیه گفت: مطمئناً این شورا بخشی از تشکیل دولت خواهد شد چرا که در پایه‌ریزی سیاستهای عالی دولت در زمینه‌های امنیتی و اقتصادی و سیاسی و غیره سهیم خواهد بود.
احمد العلوانی نماینده پارلمان از العراقیه نیز گفت: … این شورا قدرت تصمیم‌گیری دارد و تصمیم‌گیریهای آن لازم‌الاجرا است.

در همین حال دکتر ایاد علاوی در یک موضع‌گیری گفت: ساختار تقسیم قدرت و قضیه انتقال قدرت مخدوش شده و افزود او مطمئن نیست که بتوان دولتی متحد و یکپارچه تشکیل داد و خاطرنشان کرد که دولت زیاد دوام نخواهد آورد. علاوی گفت در هر حال در دولت جدید شرکت نخواهد کرد و جزیی از شورای وزیران نیز نخواهد بود.
هم‌چنین علاء مکی عضو پارلمان عراق از العراقیه تهدید کرد در صورتی‌که توافق بین فراکسیونها عملی نشود، خروج از روند سیاسی در دستور کار قرار می‌گیرد. وی گفت: موضوع خروج العراقیه از روند سیاسی فقط مربوط به عراق نمی‌شود بلکه وضعیت خاورمیانه و وضعیت بین‌المللی مطرح است.
سخنگوی العراقیه نیز از شیوه‌هایی که برخی اعضای دولت قانون در رابطه با توزیع مناصب به‌کار می‌برند ابراز شگفتی کرد و گفت آنها طوری برخورد می‌کنند که گویا دولت قانون طرفی است که از حق تعیین و توزیع مناصب برخوردار است.

هم‌چنین تلویزیون الشرقیه گزارش داد مرجعیت دینی قاسم الطایی گفت: انتخاب رؤسای سه‌گانه در عراق خارج از کادر استحقاق انتخاباتی صورت گرفته و روند سیاسی چهره جدیدی برای اداره کشور تولید نکرد».

در همین حال عمار حکیم رئیس مجلس اعلا هرگونه حمایت از دولت آینده را به ملتزم بودن آن به توافقهای صورت گرفته میان نیروهای سیاسی برای مشارکت مشروط کرد.

به موازات این تحولات سخنگوی سفارت آمریکا آیرون اشنایب در مصاحبه با العراقیه گفت: ما ایمان داریم که دولت مشارکت ملی بیانگر نتایج انتخابات است.
تلویزیون البغدادیه نیز گزارش داد نیروهای آمریکایی به نوری مالکی نسبت به دادن هرگونه منصب امنیتی به جریان صدر یا عصائب الحق هشدار دادند. منابع مطلع گفتند که آمریکاییها به نظارت خود بر اوضاع امنیتی ادامه می‌دهند.

از سوی دیگر تلویزیون الجزیره گزارش داد، طالبانی اعلام کرد که حکم اعدام طارق عزیز را امضاء نخواهد کرد.
هم‌چنین تلویزیون الجزیره فاش کرد که زندانبانان نوری مالکی به‌منظور قتل و سربه نیست کردن زندانیان سنی، تعدادی از زندانیان را تحریک کردند تا با چاقو و چوب به آنان حمله کنند. گزارشگر الجزیره گفت: این اقدام از طرف دولت و نگهبانان برای توجیه قتل زندانیان و سر به نیست کردن برخی از آنان یا انتقال برخی دیگر به زندانهای مخفی صورت گرفت.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/1aa5f47b-985b-4cdd-a2b2-1a1df1f9538e"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات