728 x 90

انتخابات عراق,

مصاحبه صالح المطلک در خصوص تشکیل دولت عراق

-

صالح المطلک
صالح المطلک
صالح المطلک دبیرکل جنبش ملی عراق، گفت: بر روی چند مسأله توافق کردیم از جمله بر روی آشتی ملی که یکی از موارد آن بازگشت کوچ داده شدگان و اعلام عفو عمومی و نیز لغو یا تخفیف قانون حسابرسی و عدالت بود که اینها توافقهای مهمی است.

وی که با تلویزیون الجزیره مصاحبه می‌کرد درباره تشکیل دولت گفت: در واقع العراقیه درست است که در انتخابات به‌عنوان بزرگترین فراکسیون در بین سایر فراکسیونها که وارد انتخابات شده بودند، پیروز شد و لذا این حق قانونی العراقیه بود که دولت را تشکیل دهد ولی این حق دور زده شد و فشارهای خارجی در این رابطه وجود داشت به‌نحوی که مانع از این شد که العراقیه بتواند دولت را تشکیل دهد. … ما این را از مدتها قبل گفته‌ایم که که اراده‌ای که امروز در عراق وجود دارد یک خواست و اراده ملی و میهن‌پرستانه‌ای نیست بلکه امروز اراده‌ای که در عراق وجود دارد یک اراده و خواست خارجی است و این در پی غیبت طرح عربی و تضعیف بسیار زیاد طرح آمریکایی در عراق است و طرحی جز طرح ایران باقی نماند که با تمام قدرت در عراق عمل می‌کرد. العراقیه در برابر دو گزینه قرار گرفت یا باید خارج از کلیت روند سیاسی می‌ماند در آن صورت درها برای احتمالات متعددی باز می‌ماند و این چیزی بود که شخصاً من را به آمدن به عراق واداشت چرا که احساس کردم که کشور در معرض تهدیدهای بسیار خطرناکی قرار دارد.

صالح المطلک در پاسخ به این سؤال که چه تضمینی هست که شما عملاً در تصمیم‌گیریها فعال و مؤثر شرکت داده شوید؟ گفت: ما در برابر گزینه‌های مختلف قرار داشتیم یا کشور به سمت تقسیم و تجزیه و چه بسا هرج‌ومرج سراسری برود و یا این‌که بخشی از این‌ روند سیاسی باشیم و سعی کردیم که سمت‌گیری قطب‌نما به سمتی که برای کشور خطرناک باشد قرار نگیرد. بنابراین ما امتیازهای دادیم چرا که ما درد و رنج حقیقی مردم عراق را درک می‌کردیم و ترسهایی داشتیم که قبلاً گفتم. گفتیم ما به سمت تشکیل حکومت پیش می‌رویم البته می‌دانستیم که حق ما خورده شده است. اما به‌رغم این ما این دولت را تشکیل می‌دهیم. اما قبل از این‌که وارد شویم ما خواستار تضمینهایی شدیم. اقدام بارزانی مقابل ما بود همه جریانهای سیاسی با هم نشست گذاشتند بر روی چند مسأله توافق کردیم از جمله بر روی آشتی ملی توافق کردیم که یکی از موارد آن بازگشت کوچ داده شدگان و اعلام عفو عمومی و نیز لغو یا تخفیف قانون حسابرسی و عدالت عملاً توافق کردیم که اینها توافقهای مهمی است.

در مورد سیاست امنیت ملی که مطرح کردیم اختلاف نظرهایی وجود داشت. برخی می‌گفتند این ارگان فقط مشورتی باشد ولی ما می‌گفتیم که این ارگان دست‌کم باید یک نقش اجرایی در کشور داشته باشد تا بتواند نوعی تعاد‌ل را در داخل کشور به وجود بیاورد و امور سمت و سوی فردی به خودش نگیرد در این زمینه هم به توافق رسیدیم آن این‌که شورا خودش این امر را بررسی کند اما درعین حال خودش هم باید اختیارات اجرایی داشته باشد… تضمینها همان جریانهای شرکت‌کننده هستند ما این را تضمین می‌دانیم اگر از این امر منحرف شدند هر کداممان نظری حول این موضوع داریم… علاوه بر آن تماسهای بین‌المللی که با العراقیه انجام گرفت و خواستار آن شدند که در دولت شرکت کنیم و گفتند که جامعه بین‌المللی تضمین می‌کند که برای العراقیه نقش اساسی و فعال در دولت آینده وجود داشته باشد. … به صراحت بگویم من به تضمین آمریکا اعتمادی ندارم، آمریکا برای مشارکت ما چیز بیشتری از تضمین داده است و به آن سمت سوق داده که خوشبین باشیم که تضمینهای بین‌المللی وجود دارد اعم از تضمین بین‌المللی یا آمریکا…

صالح المطلک درباره بحث ریشه‌کنی گفت: می‌خواهیم یک چیزی را تصحیح کنم. اولاً ما مشمول قانون ریشه‌کنی نیستیم و در نتیجه این موضوع به‌صورت خاص مطرح شد زیرا که اضافه بر توافقاتی بود که بین رهبران فراکسیونهای سیاسی حول حسابرسی و عدالت صورت گرفته بود و در رابطه با حسابرسی و عدالت نیز تصمیم گرفته شده که بعد از دو سال لغو شود و طی این دو سال همه پرونده‌های کسانی که در این رابطه مورد ظلم واقع شده‌اند بازبینی شود. ولی مسأله ما ریشه‌کنی نیست بلکه حذف سیاسی است که نیازمند تصمیم مجلس بود تا این‌که آنهایی که از روند سیاسی حذف شده‌اند مجدداً به روند سیاسی برگردند. … . بعد از این بین بارزانی و ایاد علاوی و مالکی توافق شد و به‌نظر می‌رسد که این برگه را امضاء کرده‌اند. … ما و من شخصاً مطمئن نیستم که این تعهدهای اجرا خواهد شد ولی برای این‌که راه را نبندیم به آنها فرصت می‌دهیم تا این‌که ما باعث عدم شرکت در روند سیاسی نباشیم بگذار دیگران و مردم مطلع شوند که آیا برای اجرای توافقاتی که شده است جدیت وجود دارد و یا خیر. اگر جدیت وجود نداشته باشد و توافقات اجرا نشود همه گزینه‌ها روی میز و همه درها باز است.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/960d85d9-f166-45eb-986b-6603a4b1f0e1"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات