728 x 90

انتخابات عراق,

تلویزیون الجزیره: روند سیاسی عراق وارد تونلی شده است که پایانی برای آن متصور نیست

-

تلویزیون الجزیره
تلویزیون الجزیره
تلویزیون الجزیره درباره ماجرای روز گذشته در پارلمان عراق گزارش داد: بدون شک روند سیاسی عراق بعد از این ماجرا وارد تونلی شده است که پایانی برای آن متصور نیست.

الجزیره افزود: جلال طالبانی مراسم سوگند قانونی برای ریاست‌جمهوری عراق برای مدت ۴سال را به‌جا آورد. این جلسه با خروج نمایندگان فراکسیون العراقیه با ناکامی مواجه شد که توافق بین فراکسیونهای عراق را با خروج نمایندگان العراقیه به لرزه درآورد. این اقدام به علت عدم رأی‌گیری بر سر الغای قانون ریشه‌کنی بعث و الغای اجرای آن برای تعدادی از اعضای این لیست براساس توافقاتی که در گذشته بین طرفهای مختلف بسته شده بود، صورت گرفت.

گزارشگر الجزیره ادامه داد: اتفاقات دو روز گذشته هنوز حل‌وفصل نشده و صحبت درباره مشارکت ملی برای بنای دولت جدید با توجه به این‌که جلسه اول مجلس با تنش بسیار برگزار شد، هم‌چنان لازم است. این جلسه هنگامی که فراکسیون العراقیه خواستار آن شد که بند الغای ریشه‌کنی صالح المطلک، ظافر العانی و راسم العوادی قبل از انتخاب رئیس‌جمهور در دستور گنجانده شود، با ناکامی مواجه شد. این سند از سوی بارزانی، ایاد علاوی و نوری المالکی امضاء شده بود. این درخواست با مخالفت لیست مالکی و ائتلاف فراکسیونهای کردستانی مواجه شد. العراقیه این مخالفت را مقدمه‌ای برای شانه خالی کردن این دو فراکسیون از توافقی که امضاء کردند دانست و پاسخ آن را قبل از انتخاب رئیس‌جمهور، با خروج از جلسه داد.

اسامه النجیفی، رئیس مجلس، گفت: نوعی بی‌اعتمادی در جلسه اول دیده می‌شود، جلسه‌ای که می‌بایست مثبت‌تر می‌بود به‌ویژه‌این‌که ما در نخستین گامها هستیم.

گزارشگر الجزیره افزود: بعد از این‌که رئیس جلسه از جریان صدر، قصی سهیل، تصمیم گرفت رأی‌گیری برای انتخاب رئیس‌جمهور با اکثریت دو سوم از نمایندگان باقیمانده در جلسه را انجام دهد، حالت تشنج در چهره آنهایی که در سالن باقیماندند، به‌ویژه رهبران فراکسیونهای سیاسی که پروسه انتخاب رئیس‌جمهور را دنبال می‌کردند، آشکار شد. پیروزی طالبانی به‌عنوان رئیس جدید عراق برای بار دوم اعلام گردید، اما پیروزی او هم‌چنان مورد بحث و مناقشه قرار دارد و فاقد مشروعیت ناشی از توافق سیاسی است. بدون شک روند سیاسی عراق بعد از این ماجرا وارد تونلی شده است که پایانی برای آن متصور نیست. آیا دور جدیدی از گفتگوها صورت می‌گیرد و بر چه اساسی نوری مالکی که در ابتدا توافقاتش را نقض کرد، موظف به تشکیل دولت خواهد شد؟
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/049e83a5-f165-4912-8c68-a74ea27fb35c"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات