728 x 90

-

اعتصاب در پمپ‌بنزین‌ها، فرانسه را فلج کرد

-

اعتصاب، پمپ‌بنزین‌های فرانسه را فلج کرد
اعتصاب، پمپ‌بنزین‌های فرانسه را فلج کرد
به گزارش رادیو فردا، همزمان با تداوم اعتصاب یک هفته‌ای کارگران بخش حمل‌ونقل و بخشی از کارگران پالایشگاههای فرانسه، برخی از جایگاههای بنزین در این کشور خالی شده‌اند.

این وضعیت ناشی از اعتراضات گسترده کارگران و حقوق‌بگیران فرانسه به طرح دولت برای افزایش سن بازنشستگی است. اما دولت می‌گوید از طرح خود عقب‌نشینی نخواهد کرد. مسئولان اتحادیه واردکنندگان سوخت فرانسه می‌گویند مشکل کمبود بنزین نیست و مخازن برای مصرف چند هفته بنزین دارند. اما کارگران اعتصابی با مسدود کردن راهها مانع از نقل‌و انتقال بنزین می‌شوند.

در همین حال اتحادیه‌های کارگری مدعی‌اند که تولید در دوازده پالایشگاه فرانسه متوقف شده است. کارگران فرانسه دور جدید اعتصاب در اعتراض به طرح دولت برای افزایش سن بازنشستگی از ۶۰ به ۶۲سال را از یک هفته پیش آغاز کرده‌اند. دولت فرانسه می‌گوید که اقتصاد این کشور دیگر توان پرداخت هزینه‌های ناشی از بازنشستگی در سنین پایین‌تر را ندارد.

نخست وزیر فرانسه روز یکشنبه گفت که دولت با اقدامات ضروری مانع از آن خواهد شد که کمبود بنزین اقتصاد کشور را متوقف کند. وی تاکید کرد که دولت از تصمیم خود برای افزایش سن بازنشستگی عقب‌نشینی نخواهد کرد.

بخشی از دانش‌آموزان و دانشجویان فرانسه نیز روز دوشنبه در حمایت از کارگران اعتصاب کرده و طبق آمارهای دولتی بیش از ۲۶۰دبیرستان در حالت نیمه تعطیل بوده‌اند. شبکه خبری سی.ان.ان از قول سازمان هواپیمایی کشوری فرانسه اعلام کرد که تحت تاثیر کمبود بنزین و اعتصاب‌های موجود نیمی از پروازها از فرودگاه «اورلی» پاریس و ۳۰درصد از پروازها در فرودگاههای دیگر این شهر لغو خواهند شد.
دامنه اعتصاب کارگران حمل‌ونقل به بلژیک نیز گسترش یافته و تحت تاثیر آن روز دوشنبه حرکت قطارهای سریع‌السیر «یورو استار» بین شهر بروکسل با پاریس و لندن متوقف شد.

شبکه خبری سی.ان.ان می‌افزاید که در روز شنبه شهرهای فرانسه شاهد تظاهرات گسترده اتحادیه‌های مختلف بود. وزارت کشور جمعیت تظاهرکنندگان را حدود ۸۰۰هزار نفر اعلام کرد ولی اتحادیه‌های کارگران و کارمندان می‌گویند قریب به ۳میلیون نفر در بیش از ۲۰۰تظاهرات در سراسر کشور شرکت کرده‌اند.

طرح دولت فرانسه برای افزایش سن بازنشستگی چهارشنبه گذشته در پارلمان فرانسه به تصویب رسید ولی برای تصویب نهایی آن به‌عنوان قانون، به تایید مجلس سنا نیاز دارد که روز بیستم اکتبر در این مورد رای‌گیری خواهد کرد.
با وجود مخالفت‌های گسترده، بخش زیادی از مردم و احزاب و سیاستمداران فرانسه، نیکولا سارکوزی، رئیس‌جمهور کشور، تاکید می‌کند که به‌خاطر افزایش عمر متوسط هزینه تامین حقوق و بازنشستگی از سن ۶۰سال به بودجه کشور فشار زیادی وارد می‌کند. به همین خاطر دولت وی با وجود کاهش محبوبیت رئیس‌جمهور، مصمم است که این طرح را اجرا کند.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/1070f2a8-a5aa-42f2-a704-85e4bb5de310"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات