728 x 90

-

متکی فاش کرد کشورهای ۵ + ۱ در نیویورک دعوت احمدی‌نژاد را برای مذاکره نپذیرفتند

-

متکی وزیرخارجه رژیم آخوندی
متکی وزیرخارجه رژیم آخوندی
وزیر امورخارجه رژیم می‌گوید که وی از کلینتون درخواست انجام ملاقات نموده اما پاسخی دریافت نکرد. وی گفت ایران به پنج عضو دائم شورای امنیت و آلمان پیشنهاد داده بود که در نیویورک و در سطح وزیران خارجه گفتگو کند اما این درخواست، نادیده گرفته شد.

خبرگزاری حکومتی ایرنا: گفت و گوی اختصاصی خبرنگار ما با متکی با این پرسش آغاز شد که باراک اوباما اختیارات مباحث هسته‌ای ایران را به هیلاری کلینتون واگذار کرده و با توجه به مواضع عمدتا ضدایرانی خانم کلینتون، آینده این مذاکرات را چگونه می‌بینید؟
وزیر خارجه جواب داد باید این پرسش از آقای اوباما پرسیده شود اما در نگاهی کلی‌تر مباحث مرتبط با سازمان ملل و یا فعالیتهای هسته‌ای و یا خلع‌سلاح عمدتا توسط وزیران خارجه پیگیری می‌شود.
متکی گفت: ما الآن در گروه ۵ بعلاوه یک شاهدیم که در رده‌های کارشناسی و هم رده‌های مدیریتی معمولاً وزارت خارجه‌ها پیگیر مباحث بوده و در آمریکا هم تاکنون همینطور بوده و در مذاکرات ۵+۱ معاون وزیر خارجه آمریکا شرکت می‌کرده است. متکی گفت: بیانیه تهران یک رویکرد مثبت و سازنده نسبت به این درخواست بود. متقابلاًًً باید گام سازنده از سوی آنها برداشته می‌شد اما آنها به سمت صدور قطعنامه حرکت کردند.

وزیر خارجه رژیم خاطرنشان کرد: در همین مجمع عمومی امسال، آنها بعد از صدور قطعنامه مستمرا مطرح کردند که ما می‌خواهیم ایران بپذیرد مذاکره کند. وی افزود: در پنج بعلاوه یک تقریبا همه در سطح وزیر اظهارنظر کردند که ایران به پای میز مذاکره بیاید. هیات ایران به ریاست رئیس‌جمهوری وارد نیویورک شد و در همان دو روز اول حضورش در نیویورک آقای احمدی‌نژاد مطرح کردند که ما آمادگی داریم در همینجا با آن شش کشور در سطح وزیران دیدار داشته باشیم و شما این را به اعضای گروه ۵+۱ برسانید. متکی گفت: من دو ساعت بعد با وزیر خارجه چین دیدار داشتم و او نیز در همان دیدار درخواست مذاکره را تکرار کرد و من به او گفتم بسیار خوب ریس جمهوری ما اینجا است و ما آمادگی در همین نیویورک مذاکرات را در سطح وزیران خارجه راه‌اندازی کنیم. وزیر خارجه ایران افزود: اینها یک دفعه حیران ماندند فردا آن روز رفتند نشست وزیران را برگزار کردند و در آن جلسه دچار اختلاف شدند.

وی گفت: ’ برخی ها در آن جلسه مطرح کردند که خوب ما بخواهیم خانم اشتون برود این مذاکرات را انجام دهد و اما برخی از وزیران خارجه در آن جلسه گفتند این بحث نیازمند به یک تصمیم‌گیری سیاسی است و مقامهای بالای سیاسی بایدگفتگو کنند الآن که ایران برای گفتگو در سطح وزیران اعلام آمادگی کرده، خوب است که این نظر ایران را عملیاتی کنیم’ .
وزیر خارجه افزود: البته این گروه موفق نشدند این حرف را به کرسی بنشانند. حتی یکی از وزیران در آن جلسه می‌گوید ما در سپردن این کار به دست مدیران کل نتیجه‌ای نمی‌توانیم بگیریم و چیزی عایدمان نمی‌شود. وی اظهارداشت: به هر حال آنان این فرصت طلایی را هم از دست دادند.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/76ed33b4-1a20-4c06-baa3-8952f4dbaf2b"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات