728 x 90

انفجارات عراق,اعتراض عليه مالكي,

مهمترین رویدادهای عراق ظرف روز گذشته

-

محل انفجار خودرو بمبگذاری شده در بصره
محل انفجار خودرو بمبگذاری شده در بصره
نشانه رفتن انگشت اتهام به سوی رژیم ایران در سلسله انفجارهای خونین بغداد و سایر شهرهای عراق و موضع‌گیریها علیه مالکی در این رابطه:

در سلسله انفجارهایی که در بغداد و ۱۳ شهر دیگر بصره، کوت، کربلاء، رمادی، فلوجه، بعقوبه، بهرز، بلدروز، مقدادیه، کرکوک، تلعفر، موصل و دجیل رخ داد، صدها تن کشته و زخمی شدند. تلویزیون الجزیره گزارش داد: تهاجمات هماهنگ علیه ۲۰ مرکز نیروهای امنیتی در مناطق مختلف عراق که ۶۲کشته و ۲۵۰مجروح بر جای گذاشت، زمانی به وقوع پیوست که ژنرال اودیرنو فرمانده نیروهای آمریکایی در عراق، رژیم ایران را به تلاش برای بی‌ثبات کردن عراق به‌منظور جلوگیری از تبدیل عراق به یک کشور دموکراتیک که ممکن است در آینده برای این رژیم مشکل ایجاد کند، متهم نمود.

عبدالکریم السامرائی از رهبران العراقیه درباره انفجارهای تروریستی روز چهارشنبه در عراق که بیش از ۶۰کشته بر جای گذاشت گفت: این خشونت پیامها و دلایل زیادی دارد، فعالیتهای گروههای تروریستی و شبه‌نظامیان بیشتر شده است و آنها می‌خواهند با توجه به خروج نیروهای آمریکایی از عراق با این عملیات ابراز وجود کنند و به مردم عراق پیام بدهند که روند سیاسی در اداره کشور و ارائه خدمات شکست خورده است. نکته مهم این‌که دولت دوران به پایان رسیده مالکی به‌رغم این‌که همه اختیارات و در همه زمینه‌ها را در اختیار دارد، ولی توان ندارد که وضعیت امنیتی را کنترل کند، از طرفی دیگر مجلس و نقش نظارتیش وجود ندارد که دولت را مورد حسابرسی قرار بدهد. هم‌چنین مقتدی صدر در مورد انفجارهای مرگبار روز چهارشنه، از دولت نوری مالکی به‌عنوان «دولتی ظالم که در مقابل این انفجارها ساکت مانده و به منفجر کردن مردم عراق رضایت داده» نام برد و خواستار رها شدن مردم عراق از دست چنین دولتی شد. وی گفت: آنهایی که به کرسی بی‌ارزش و به مناصب چسبیده‌اند تا این‌که از ریختن خون عراقیان و تحقیر آنها خوشحال شوند… از نعمت برق در پشت دیوارهای منطقه سبز بهره‌مند هستند. دیواری که نمی‌تواند در مقابل عذاب و انتقام خداوندی برای آنها پناهگاهی باشد و آنها به این عذاب و انتقام نزدیک شده‌اند.

سلمان الجمیلی عضو العراقیه دخالت رژیم آخوندی در عراق را گسترده خواند و گفت دخالتها را تمام عراقیان حس می‌کنند. وی گفت: امروز اشغالگران آمریکایی بیرون می‌روند تا با اشغال و نفوذ بسیار بزرگتری روبه‌رو شویم اشغال بزرگتری که همهٴ ناظران به آن گواهی می‌دهند و آن اشغالـگری و نفوذ یک کشور همسایهٴ ما می‌باشد که در همهٴ تصمیمات سیاسی ما حتی اصلاً به اعتراف خود آمریکایی‌ها دخالت می‌کند، از این‌رو نیروهای عراق از این وضعیت احساس نگرانی می‌کنند.
وی در پاسخ به این سؤال که این کشور را اسم ببرید گفت: بله حتماًًًً اسم می‌برم. امروز نفوذ رژیم ایران در عراق نفوذ گسترده‌ای است… و این را هر عراقی حس می‌‌کند.
هم‌چنین تلویزیون الحره در گزارشی از بازتاب انفجارهای خونین بغداد و سایر شهرهای عراق گفت: درحال حاضر اغلب نیروهای سیاسی مشخصا نوری المالکی را به تقصیر و کوتاهی در این حوادث امنیتی متهم می‌کنند… ائتلاف ملی از نوری المالکی خواسته است تا اعتراف کند که چنین نقضهای امنیتی بیانگر ضعف عملکرد ارگانهای امنیتی است و لیست العراقیه نیز دولت مالکی را به‌خاطر این حوادث متهم می‌کند.
این اظهارنظرها و موضع‌گیریها علیه مالکی درحالی است که به گزارش تلویزیون الشرقیه نیمه‌شب گذشته گروهی مسلح به مقر نیروهای بیداری در بخش منصوریه واقع در شمال شرق استان دیالی حمله کردند که در اثر درگیری بین نیروهای بیداری و این افراد هشت تن از نیروهای بیداری کشته شدند.

به موازات این وقایع ساکنان منطقه مسکونی صالحیه واقع در مرکز شهر بغداد در اعتراض به کوچ اجباری تظاهرات کرده و با نیروهای نوری مالکی درگیر شدند و تأکید کردند که خانه‌هایمان را ترک نخواهیم کرد. یکی از زنان معترض گفت: تو ای دولت که این‌گونه با مردم رفتار می‌کنی، ببین که چه بر سر ما می‌آورند؟ ما دیگر خسته شدیم. هر روز می‌آیند و می‌گویند که این‌جا را تخلیه کنید. هر چیز را که می‌خواستند گرفتند. بخدا من وبچه‌هایم آماده‌ایم که در این آپارتمان بمیریم اما از این‌جا نمی‌رویم؛ همه مسئولین و همه دنیا و دولت بشنوید که ما از این‌جا نمی‌رویم.
یکی دیگر از زنان معترض گفت: نیروهای گارد ملی آمدند و وارد خانه شدند در حالی‌که اعضای خانواده در خانه نبودند. درب خانه را شکستند و وارد شدند و زن بیچاره خانه آمد که از خانه و منزلش حفاظت کند، اما سربازان وی را مورد ضرب‌وشتم قرار دادند. آیا غیرت عراقیان این است؟ عراقیان که نجیب هستند آیا اینها باید بیایند و حجاب این خواهر عراقی را از سرش بیندازند؟ و اینطوری جلوی چشم مردم او را پرت کنند؟ آیا اینکار قابل‌قبول است؟ الآن نفرات گارد ملی در آپارتمان هستند، آن خانواده را بیرون کردند وخودشان رفته‌اند و آن‌جا نشستند. آن خانواده فقیر کجا رفتند؟ ماشین آورده و وسایل شان را بردند. چرا؟ یکی دیگر از زنان معترض مسکونی صالحیه گفت: جوانان و زنان را داشتند همینجا می‌زدند و فیلمی هست که این صحنه‌ها را نشان می‌دهد و من هم که روزه هستم ایستاده بودم و ما از این نمی‌گذریم.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/d5fb5a02-476d-47ea-a706-4b148e4327f4"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات