728 x 90

-

فشار مامورین امنیتی برای گرفتن تعهد کتبی از دو زندانی مسیحی در مشهد

-

زندان
زندان
دو زندانی مسیحی بازداشت شده در ۱۷تیرماه در شهر مشهد، برای پذیرش تعهد کتبی از سوی ماموران وزارت اطلاعات تحت فشار قرار دارند. بنا‌به گزارش دریافتی، دو تن از شهروندان مسیحی که در تاریخ ۱۷تیرماه سال جاری در یک اقدام از پیش تعیین شده توسط نیروهای امنیتی مشهد به همراه ۱۳تن از هم‌کیشان خود بازداشت شده بودند، هم‌چنان بدون تفهیم اتهام در اداره اطلاعات مشهد بلاتکلیف در بازداشت به‌سر می‌برند.

این دو زندانی عقیدتی که تا‌کنون حاضر به پذیرش و امضاء فرمهای تعهد کتبی ارائه شده از سوی بازجویان و ماموران اداره اطلاعات نشده‌اند، اکنون تحت فشار بسیار زیادی قرار گرفته‌اند.

گفتنی است، فرمهای تعهد حاوی متنی است که شخص امضاکننده با امضای آن می‌پذیرد ضمن انکار اعتقادات مسیحی خود، از هرگونه فعالیت و حضور در اجتماعات و گردهماییهای مسیحیان خودداری کند.

رضا (استیفان) ۴۸ساله، که از خادمان یک کلیسای خانگی در مشهد است، پس از دستگیری ایشان تاکنون تماسی با خانواده خود نداشته است. وی به همراه احسان بهروز، ۲۳ساله و دانشجوی رشته مدیریت دانشگاه مشهد، در بازداشتگاه اداره اطلاعات مشهد در بلوار وکیل‌آباد نگهداری می‌شود.

مادر احسان بهروز پس از گذشت ۲۰روز از بازداشت فرزندش وقتی برای چندمین بار به دادگاه انقلاب مشهد مراجعه می‌کند، با بازپرس پرونده به‌نام ”حاج آقا زهدی“ دیدار می‌کند و پس از مذاکره طولانی و تهدید خانواده برای اخذ وکیل با موافقت ماموران وزارت اطلاعات موفق به ملاقات با وی می‌شوند.

ماوران وزارت اطلاعات در این ملاقات اعلام نمودند اگر احسان حاضر به انکار مسیحیت نشود، برایش حکم ”ارتداد“ صادر خواهد شد. آنها اضافه می‌کنند چون احسان مطابق شناسنامه‌اش ”سید“ می‌باشد، از این جهت نیز حساسیت بیشتری روی پرونده وی وجود دارد و خطر بیشتری تهدیدش می‌کند.

لازم به یادآوری است، دادگاه مشابه‌یی در مشهد زنده‌یاد کشیش ”حسین سودمند“ را که او هم مطابق شناسنامه ”سید“ بود، پس از چندبار بازداشت و بازجویی‌های پیاپی، نهایتاً وی را در سوم دسامبر سال ۱۹۹۰ در محوطه زندان مشهد، بدار آویخت. زنده یاد سودمند اولین کشیشی بود که رسمآ توسط مقامات قضایی حکومت جمهوری اسلامی به‌خاطر عدم انکار دین خود و به‌جرم ”ارتداد“ اعدام گردید.

این گزارش می‌افزاید، ماموران امنیتی به مادر احسان در همان روز ملاقات گفتند که اجازه گرفتن وکیل برای احسان را ندارد! احسان نیز که به نظر می‌رسید از سوی بازجویان تحت فشار بود، به والدینش در حضور ماموران گفت که نیازی به وکیل ندارد.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/69541c95-973a-4ea4-9826-0b33ef62715a"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات