728 x 90

اعدام 5زنداني سياسي,

اعدام ۵ زندانی سیاسی؛ واکنشها و نگرانیها

-

5تن از زندانیان دلیر سیاسی که توسط رژیم ضدبشری, اعدام شدند
5تن از زندانیان دلیر سیاسی که توسط رژیم ضدبشری, اعدام شدند
رژیم ایران می‌گوید این افراد در مبارزات مسلحانه علیه نظام شرکت داشته‌اند، ولی اکثریت قریب به اتفاق تحلیگران مسائل ایران، در این مورد می‌گویند، حکومت برای اثبات دلایل محکومیت آنان به اشد مجازات نه تنها دلایل مستندی ارائه نکرده، بلکه محاکمات این افراد مانند بسیاری از محکمات مخالفین حکومت در ایران درپشت دربهای بسته صورت گرفته است.

سایت رادیو بین‌المللی فرانسه روز چهارشنبه در گزارشی به بررسی واکنشهای گسترده نسبت به اعدام ۵ زندانی سیاسی در روز یکشنبه پرداخته است.

انتشار خبر اعدام پنج تن از محکومین به اعدام در زندانهای ایران واکنشهای تندی را در داخل و خارج از ایران برانگیخت. دفترسازمان ”عفو بین‌الملل“ در لندن بعدازظهر روز سه‌شنبه یازدهم ماه مه با انتشار بیانیه‌ای اعدام پنج تن ازمخالفین رژیم اسلامی در ایران را محکوم کرد و نوشت که این اعدامها بدون اطلاع قبلی به محکومین و وکلای آنها صورت گرفته است.

رژیم می‌گوید این افراد در مبارزات مسلحانه علیه نظام شرکت داشته‌اند، ولی اکثریت قریب به اتفاق تحلیگران مسائل ایران، در این مورد می‌گویند، حکومت برای اثبات دلایل محکومیت آنان به اشد مجازات نه تنها دلایل مستندی ارائه نکرده، بلکه محاکمات این افراد مانند بسیاری از محکمات مخالفین حکومت در ایران درپشت درهای بسته صورت گرفته است. این پنج تن  عبارت بودند از ”شیرین علم هولی“ ، ”فرزاد کمانگر“ ، ”علی حیدریان“ ، ”فرهاد وکیلی“ ، و ”مهدی اسلامیان“ .

در میان اعدام شدگان یک معلم آموزشگاههای کردستان ایران نیز دیده می‌شود. فرزاد کمانگر سالها در شهر کامیاران کردستان ایران به آموزش کودکان کرد اشتغال داشته است. به همین مناسبت ”فدراسیون جهانی اتحادیه‌های معلمان“ با انتشار بیانیه‌ای، اعدام این معلم جوان را محکوم کرد. در بخشی از بیانیه فدراسیون جهانی اتحادیه‌های معلمان  از جمله آمده است: ”این فدراسیون عمیقاً از شنیدن خبری در مورد معلم عضو کانون معلمان ایران فرزاد کمانگر مبنی بر این که وی یکی از پنج نفری است که به‌طور مخفیانه در روز نوزدهم اردیبهشت ماه اعدام شد، غصه‌دار است“ ...

در تهران نیز، ”سندیکای شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه“ با انتشاربیانیه‌ای اعدامهای اخیر را محکوم کرد. در این اعلامیه گفته شده است: ما کارکنان و اعضاء شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه در ماتم معلمی هستیم که ابزارش گچ و قلم بود و کودکانی را تعلیم می‌داد که بسیاری از آنها شبها گرسنه سربربالین می‌گذشتند اعدام و ارعاب محکوم است. بیانیه می‌افزاید، ما همانگونه که مکرراً اعلام کرده‌ایم خواهان لغو مجازات اعدام هستیم و احکام دادگاههای غیرقانونی را مردود می‌شماریم و خواهان آزادی کلیه زندانیان جنبش مدنی از جمله آقایان مددی و اسانلو هستیم. به گزارش ”هرانا“ خبرگزاری حقوق‌بشر ایران، که در داخل فعالیت دارد، زندانیان سیاسی زندان اوین در تهران دراقدامی اعتراضی نسبت به اعدامهای روزگذشته، و انتقال شماری اززندانیان به مکان هایی نامعلوم ظرفهای غذا خود را پس داده و اعتصاب غذا را آغاز کرده‌اند. به گزارش هرانا این اعتصاب غذا تا روز پنجشنبه ادامه خواهد داشت.

در ایران گفته می‌شود که مامورین حکومتی تاکنون از تحویل اجساد اعدام شدگان به خانواده‌های آنان خودداری کرده‌اند. خانم ”شیرین کمانگر“ خواهد فرزاد کمانگر معلم اعدام شده، اعلام کرده است که خانواده‌ها هم‌چنان در انتظارپیکر عزیزان اعدام شده خود هستند و تاکنون تلاش آنها و وکلایشان برای تحویل اجساد بی‌نتیجه مانده است.

دفترسازمان ”عفو بین‌الملل“ در لندن بعدازظهرروز سه‌شنبه یازدهم ماه مه باانتشار بیانیه‌ای اعدام پنج تن ار مخالفین رژیم اسلامی (روزیکشنبه) در ایران را محکوم کرد و نوشت که این اعدامها بدون اطلاع قبلی به محکومین صورت گرفته است. عفو بین‌الملل تاکید می‌کند که این افراد در جریان محاکمات غیرمنصفانه به مرگ محکوم گردیده بودند وعلاوه برآن برخی از این محکومین تحت شنکجه قرارداشته‌اند.

در بیانیه گفته شده است که این اعدامها حتی براساس قوانین جمهوری اسلامی نیز صورت نگرفته زیرا بر اساس این قوانین اجرای احکام می‌باید قبلاً به اطلاع محکومین و وکلای آنها می رسید، که این کار انجام نگرفته است.

”بامدادخبر“ در یک گزارش تازه که روزدوشنبه انتشاریافت می‌نویسد، با تأیید احکام اعدام سه نفر دیگر ”محمدعلی حاج آقائی“ ، ”جعفر کاظمی“ و عبدالرضا قنبری در دادگاه تجدید نظر، خطراجرای احکام اعدام این سه نفردرروزهای آینده افزایش یافته است. به گزارش بامداد خبر، اعدامهای سحرگاه روز یکشنبه در زندان اوین که همزمان با قطع تماسهای تلفنی و نیز انتقال زندانیان سیاسی بند سی صدو‌پنجاه به سایر اندرزگاههای این زندان و نیز زندان رجائی شهر کرج صورت گرفته، نگرانیها نسبت به اعدام سه زندانی سیاسی محکوم به اعدام درروزهای منتهی به خرداد ماه را افزایش داده است. به گزارش خبرگزاری ”هرانا“ بامداد امروز سه‌شنبه یازدهم ماه ماه مه، چهل‌و هشت ساعت پس اعدامهای صورت گرفته، خواهر و مادر شیرین علم هولی، از فعالین سیاسی کرد اعدام شده در منزل مسکونی آنها در شهر ”ماکو“ توسط مامورین امنیتی بازداشت شدند.

بنابر این گزارش، افراد خانواده شیرین تا عصر دیروز اطلاعی نداشته‌اند. به گفته وکیل سه تن از اعدام شد گان، نمایندگان مجلس و دادستانی با تحویل جسدهای اعدام شدگان به خانواده‌ها موافقت کرده‌اند اما وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی و اطلاعات کردستان با تحویل اجساد مخالفت می‌کند.

در پاریس سازمان ”گزارشگران بدون مرز“ با انتشار بیانیه ویژه‌ای درباره اعدام شدگان روزیکشنبه هشدار داده است که خطرجان روزنامه‌نگاران زندانی در ایران را تهدید می‌کند.

سازمان گزارشگران بدون مرزدر این بیانیه می‌نویسد: اعدام پنج زندانی سیاسی در ایران نگرانی ما را درباره سرنوشت روزنامه‌نگاران زندانی بیشتر کرده است. روزنامه‌نگارانی که به شکل خودسرانه بازداشت و ناعادلانه به احکام سنگین محکوم شده‌اند، امروزبسیاری ازآنها بیماروازحق درمان نیزمحرومند، برخی دیگرکه به شکل موقت آزاد شده‌اند، یا پیوسته از سوی نهادهای امنیتی احضارو بازجوئی می‌شوند و از سوی بازجویان با تلفن مورد تهدید و آزار قرار می‌گیرند. سرکوب در ایران پایان نیافته است کمیسرعالی حقوق‌بشر نباید به سکوت ادامه دهد. گزارشگر ویژه سازمان ملل باید به فوریت به ایران اعزام گردد.

گزارشگران بدون مرز در ادامه می‌نویسد: ”دو دشمن آزادی مطبوعات در ایران آیت‌الله“ سید علی خامنه‌ای ”و“ محمود احمدی‌نژاد ”با برقراری حکومت وحشت و ترور در ایران، کشور را ازروزنامه نگاران خود محروم کرده‌اند و حق دانستن را برای مردم ممنوع کرده‌اند
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/926f38af-83b6-456a-a0a8-b18fd1e2ad2e"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات