728 x 90

-

دومین تظاهرات اعتراضی مردم افغانستان در مقابل سفارت رژیم آخوندی در کابل

-

تظاهرات مردم افغانستان علیه رژیم آخوندی در کابل
تظاهرات مردم افغانستان علیه رژیم آخوندی در کابل
دومین تظاهرات اعتراضی در برابر سفارت ایران در کابل برگزار شد
تظاهرکنندگان می‌گفتند: مرگ بر استبداد؛ چه در کابل، چه در تهران

صدها نفر در کابل در برابر سفارت رژیم آخوندی دست به تظاهرات اعتراضی زده و علیه اقدامات رژیم ایران شعار دادند.
روز پنجشنبه، ۱۶ اردیبهشت برای دومین بار در یک هفته اخیر، گروهی از شهروندان افغانستان با اجتماع در برابر سفارت رژیم ایران در کابل نسبت به بدرفتاری رژیم ایران با پناهجویان افغانی به شدت اعتراض کردند.
تظاهرکنندگان که شمار قابل توجهی زن نیز در میان آنان دیده می‌شد، شعارهای تندی علیه رژیم ایران سر دادند و از مقامات دولتی ایران خواستند تا ”اعدام“ پناهجویان افغان را متوقف کنند. آنها شعار می‌دادند: مرگ بر استبداد؛ چه در کابل، چه در تهران

هفته گذشته نیز گروهی از شهروندان افغانستان با برپایی تظاهراتی در برابر سفارت ایران در کابل، به دادن شعارهایی علیه دولت ایران مبادرت کرده بودند.
اعتراض در افغانستان علیه دولت ایران، پس از آن که گزارشهایی در مورد اعدام شماری از پناهجویان افغان در ایران انتشار یافت، شدت گرفت.

دولت افغانستان گفته است که که شش نفر از پناهجویان افغان اخیرا در ایران اعدام شده‌اند.
در همانحال، برخی از اعضای مجلس نمایندگان افغانستان آمار اعدام شدگان افغان در ایران را به مراتب بیشتر از این خوانده‌اند.

سفارت افغانستان در تهران مشخص نکرده است که آیا در مورد بازداشت، تشکیل پرونده، محاکمه و مجازات شهروندان آن کشور در ایران اطلاعاتی دریافت کرده و آیا امکان ارائه خدمات کنسولی به متهمان، از جمله اعزام نماینده به جلسات محاکمه را داشته است یا نه.

پس از تظاهرات هفته پیش در کابل، وزارت خارجه رژیم آخوندی با احضار کاردار سفارت افغانستان در تهران، نسبت به آنچه که ”تحرکات مشکوک“ علیه ایران در افغانستان می‌خواند رسماًًًًًً اعتراض کرد.

به گزارش وزارت‌خارجه آخوندها، مدیرکل آسیای غربی این وزارتخانه در ملاقات با کاردار سفارت افغانستان، تحرکات اخیر علیه رژیم ایران در افغانستان را ”مشکوک“ دانست و ”نسبت به اظهارات غیرسازنده برخی مسئولان افغان که استناد به اخبار بنگاه‌های دروغ پراکنی صورت گرفته است، ابراز نگرانی کرد“ .
در مقابل، وزارت‌خارجه افغانستان اخیرا اعلام کرد که نسبت به چگونگی برگزاری جلسات دادگاه و روند رسیدگی قضایی به پرونده متهمان افغان در ایران نگران است.

مقامات افغان گفته‌اند تحقیق خواهند کرد تا اطمینان یابند روند محاکمه متهمان افغان عادلانه و منطبق با قواعد دادرسی بوده است.
اتهام بیشتر افغانهایی که در ایران زندانی هستند به موضوع قاچاق مواد مخدر ارتباط دارد.
وزارت خارجه افغانستان می‌گوید ایران و افغانستان توافق نامه‌یی را امضا کرده‌اند که بر اساس، هر یک از دو طرف ملزم شده است طرف دیگر را از اجرای احکام قضایی علیه شهروندان آن آگاه سازد.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/9061ffe8-28b6-46ec-8d21-a610fc6a38ea"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات