728 x 90

انتقال اجباري اشرف,

مجاهدین خلق خواسته دولت عراق برای ترک اشرف را رد می‌کنند

-

مجاهدان اشرف,  بر سر جابجایی اجباری,سرسختی نشان میدهند
مجاهدان اشرف, بر سر جابجایی اجباری,سرسختی نشان میدهند
موضوع جابه‌جایی اجباری ساکنان اشرف و اقدامات دولت عراق مورد توجه خبرگزاریهای مهم جهان قرار گرفت.
خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی با عنوان ”خبرنگاران از کمپ اشرف دیدار کردند ”درباره جابجایی ساکنان اشرف نوشت: به‌دنبال انتقاد بین‌المللی نسبت به این جابجایی، این سفر یک تلاش آشکار برای نشان دادن این بود که عراقیان به‌طور منصفانه با این تبعیدیان رفتار می‌کنند.
طی این دیدار، پرسنل نظامی عراق از بلندگوها استفاده می‌کردند و یک بیانیه را به فارسی برای ساکنین این کمپ می‌خواندند، که تأکید می‌کرد این کمپ منتقل خواهد شد، اما هیچ‌کدام از ساکنین به اجبار به ایران بازگردانده نخواهند شد. این اقدام با تمسخر بسیاری از اعضای این گروه که فریاد می‌زدند کمپشان را ترک نمی‌کنند، مواجه شد.
خبرگزاری فرانسه در گزارشی از حضور خبرنگاران در اشرف گفت: مهدی براعی (Mehdi Farahi ) نماینده مجاهدین خلق به مقامهای عراق گفت که ساکنین، کمپ اشرف را ترک نخواهند کرد. وی با اشاره به خشونت دراین کمپ در اوایل امسال که مجاهدین خلق می‌گویند در آن 11نفر کشته شده‌اند اظهار داشت: ”هر گونه اقدام برای اخراج ما به‌صورت اجباری منجر به درگیریها و مقابله مشابه 28 و 29 ژوئیه خواهد شد““.روشی که دولت عراق بدان عمل می‌کند مغایر با قانون بین‌المللی است“.
شهریار کیا، یکی از ساکنان کمپ اشرف گفت ساکنان این کمپ مصمم بودند که در مقابل دستورات جابجایی، مقاومت کنند.
بابک سراز، یکی از ساکنان اشرف به خبرگزاری فرانسه گفت: ”آنها می‌خواهند مارا از این‌جا اخراج کنند تا که بتوانند مارا بکشند، اما ما ترجیح می‌دهیم که در اشرف بمیریم تا این که به نقره سلمان برویم.
خبرگزاری فرانسه افزود: فبلیپ فراین Philip Frayne سخنگوی سفارت آمریکا در بغداد روز سه‌شنبه گفت، ”ما کماکان انتظار داریم که دولت عراق با آنان رفتاری انسانی بر طبق قوانین خود و تعهدهای بین‌المللی داشته و آنان را به اجبار به هرکشوری که ترس از شکنجه و تعقیب آنان وجود داشته باشد، اخراج نکند.
خبرگزاری فرانسه در خبر دیگری با چاپ عکسی نوشت: اعضای این گروه اپوزیسیون در اشرف علیه تصمیم جابجایی توسط دولت دست به تظاهرات زدند.
پایگاه اطلاع رسانی فرانسه 24 نوشت: اعضای سازمان مجاهدین خلق، اپوزیسیون ایران روز سه‌شنبه اجرای دستورات دولت عراق برای ترک اشرف را که از 24سال پیش در آن زندگی می‌کنند… نپذیرفتند. پس از ورود پلیس ضد شورش به قرارگاه آنها و درخواست برای اینکه آن‌جا را ترک کنند، فقط تعداد کمی برای دیدن آن‌چه جریان داشت، بیرون آمدند. این در حالی بود که در بیانیه‌یی که خوانده می‌شد، در خواست شده بود: ”هر کس مایل به ترک کمپ باشد می‌تواند خودش را به نزدیکترین مأمور امینتی دولت عراق تسلیم کند. مهدی براعی به روزنامه‌نگاران گفت: ”ما در مورد عواقب تصمیم به انتقال اجباری به حکومت عراق هشدار می‌دهیم زیرا این عمل بیش از ژوییه گذشته ده‌ها قربانی بر جای خواهد گذاشت ”. براعی ”تصمیم دولت عراق را مغایر با قوانین بین‌المللی ”دانست.
رادیو فرانسه با عنوان «خارج نشدن مجاهدین از اشرف و اعتراض حقوقدانان فرانسوی به عراق» گفت: اعضای سازمان مجاهدین خلق روزسه‌شنبه از خروج از اردوگاه اشرف واقع در شمال بغداد خودداری کردند در حالی که مأموران پلیس عراق از طریق بلندگو آنها را به خارج شدن از اردوگاه فرامی خواندند. یکی از افسران عراقی به خبرنگاران توضیح داده است که در صورتی که آنها نخواهند از اردوگاه خارج شوند، کمیته در مورد نحوه بیرون راندن مسالمت‌آمیز مجاهدین تصمیم خواهد گرفت. هفته پیش بغداد اعلام کرده بود که اخراج آنها از اردوگاه اشرف نخستین مرحله از بیرون راندنشان از عراق خواهد بود. جمعی از حقوقدانان فرانسوی به این تصمیم دولت عراق اعتراض کرده‌اند.
رادیو فرانسه افزود: در حالی که مأموران پلیس عراق از طریق بلندگو آنها را به خارج شدن از اردوگاه فرامی خواندند. یکی از اعضای مجاهدین اعلام کرد که هرگونه تلاش برای بیرون راندن آنها از اردوگاه اشرف به درگیری تبدیل خواهد شد، نظیر آنچه در آخر ماه ژوییه گذشته رخ داده بود.
رادیو مونت‌کارلو بین‌المللی نیز در همین مورد خبری با عنوان «مجاهدین خلق خواسته دولت عراق برای ترک اشرف را رد می‌کنند» پخش کرد.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/c203b86c-58ce-498f-bb15-0c3b92873a6a"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات