728 x 90

تظاهرات گسترده مردم

«18 تیر»، یک روز تاریخی دیگر برای ایران، به ثبت رسید

-

قیام تیر88
قیام تیر88
در بیست‌و هفتمین روز قیام سراسری مردم ایران و دهمین سالگرد قیام 18تیر78، تهران و بسیاری از شهرهای میهنمان در یک قیام عظیم و سراسری به‌پا خاست و یک روز تاریخی دیگر به‌ثبت رسید. سیل عظیم مردم با شعار «مرگ بر خامنه‌ای» و «شاه سلطان ولایت، مرگت فرا رسیده» زمین را زیر پای آخوندها به‌لرزه درآوردند.

براساس گزارشهای ستاد اجتماعی مجاهدین در داخل کشور، در تهران سیل جمعیت از میدان توپخانه، میدان راه‌آهن، میدان امام حسین، میرداماد ـ میدان آزادی، امیرآباد شمالی و محور کندی ـ سهروردی به‌سمت دانشگاه تهران و میدان انقلاب به حرکت درآمد. براساس گزارش شاهدان جمعیت در خیابان امیرآباد به صدها هزار می‌رسید. با حمله وحشیانه مأموران سرکوبگر که منطقه مرکزی تهران را به‌محاصره درآورده بودند تا از رسیدن مردم به میدان انقلاب و دانشگاه تهران جلوگیری کنند، درگیریهای گسترده در سطح وسیعی آغاز شد.
خیابانهای حافظ، بلوار کشاورز، جمالزاده، 12فروردین، 16آذر کلیه خیابانهای فرعی منتهی به خیابان انقلاب، صحنه این درگیریها و جنگ و گریزها بود. مأموران بسیج‌شده که شمار آنها دهها هزار نفر در تهران برآورد شده، شامل گارد ویژه نیروی انتظامی، پاسداران و بسیجیان و مأموران لباس شخصی بودند، که بی‌رحمانه با انواع سلاحها و وسائل به‌مردم یورش می‌بردند و بی‌وقفه گاز اشک‌آور پرتاب می‌کردند، اما مردم و به ویژه جوانان خشمگین در تمامی محورها مقاومت می‌کردند و با مأموران درگیر می‌شدند تا راه خود را به‌سمت میدان انقلاب باز کنند.
ساعت 17 و 20 دقیقه جوانان خشمگین متروی میرداماد را به آتش کشیدند. گزارشهای متعدد شاهدان نشان می‌دهد که یک نوع وحشت و سراسیمگی در میان مأموران سرکوبگر دیده می‌شد.

براساس گزارشهای ستاد اجتماعی مجاهدین شعارهای اصلی مردم «مرگ بر دیکتاتور»، «مرگ بر خامنه‌ای»، «شاه سلطان ولایت، مرگت فرارسیده»، «خامنه‌ای حیا کن، سلطنتو رها کن» و «نترسین نترسین، ما همه با هم هستیم» بود. هم‌چنین فریادهای الله و اکبر حین درگیری با مأموران در همه جا به‌گوش می‌رسید. به‌رغم فشار مأموران برای بستن مغازه‌ها، صاحبان مغازه در مناطق مرکزی، خیابان انقلاب و آزادی مغازه‌ها را باز کرده و مردمی را که تحت تعقیب قرار داشتندپناه دهند.

هم‌چنین گزارشهای متعدد ستاد اجتماعی مجاهدین از شهرهای مختلف از جمله شیراز، دزفول، تبریز، مشهد و سنندج، بابل حاکی از تظاهرات گسترده در این شهرها بود. در دزفول بیش از دو هزار نفر با شعار مرگ بر خامنه‌ای با مزدوران درگیر شدند. آنان با کوکتل مولوتوف به مزدوران رژیم تهاجم می‌کردند.
در مشهد نزدیک به ده‌هزار نفر در فلکه پارک مشهد با سر دادن شعار می‌کشم، می‌کشم، آن که برادرم کشت، تظاهرات کردند. در تقی آباد مشهد در یک تظاهرات گسترده مردم با مأموران درگیر شدند.

همزمان با خیزش سراسری مردم ایران، هزاران ایرانی به‌دعوت مقاومت ایران در 27 شهر جهان در اروپا، آمریکا و استرالیا با برگزاری تظاهرات و اجتماعات خیابانی دهمین سالگرد قیام 18تیر 1378 را گرامی داشتند و از قیام سراسری مردم ایران علیه دیکتاتوری مذهبی حمایت نمودند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/1f8ba4b6-4ca9-4a75-babf-9b5fc2d35f9e"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات