728 x 90

درگذشت مریم مکبا، دوستدارانش را در غم و اندوه فرو برد

مریم مکبا
مریم مکبا

درگذشت مریم مکبا (Miriam Mekaba) خواننده مشهور آفریقای جنوبی و فعال برجسته حقوق‌بشر دوستدارانش را در غم و اندوه فرو برد.
خبرگزاری فرانسه از رم گزارش داد میرام مکبا نماد مبارزه با آپارتاید در کشور زادگاهش، هنگام برگزاری کنسرتی در ایتالیا دچار حمله قلبی شد و درسن 76سالگی درگذشت.
وی که به ’مادر آفریقا’ معروف بود، در دوران تبعید دوبار در سازمان ملل متحده علیه آپارتاید شهادت داد.
’رژیم نژادپرست آفریقای جنوبی تابعیت میریام مکبا را لغو و گوش دادن به ترانه‌های او را ممنوع کرد.

او اولین زن سیاهپوست آفریقایی بود که جایزه معتبر ’گرمی’ grammyدر موسیقی را دریافت کرد.
’مکبا’ در سال ۱۹۹۰پس از آ‌نکه ’نلسون ماندلا’ از زندان آزاد شد، به آفریقای جنوبی بازگشت.
وی آلبوم ’وطن’ را پس از این تاریخ منتشر کرد که در آن ترانه‌ای وجود دارد که از شادی بازگشت وی به وطن و سالها تبعید سخن می‌گوید.

مکبا در خاطرات خود نوشته است: من فرهنگ خود را حفظ کردم. من ریشه های خودم را حفظ کردم. من از طریق موسیقی‌ام، صدا و تصویر آفریقا و مردم شدم.
این خواننده شهیر آفریقا و فعال برجسته حقوق‌بشر با حضور در گردهماییهای مقاومت ایران و اجرای ترانه‌های شورانگیز حمایت خود را از مبارزات مردم ایران برای آزادی از سلطه دیکتاتوری فاشیستی آخوندی ابراز کرد.

 نلسون ماندلا طی بیانیه‌یی از میریام مکبا تجلیل کرد و گفت: میریام مادر مبارزه ما برای کشور جوان آفریقا بود. نوای دلنشین او صدای درد تبعید بود. صدای او، احساس قدرتمند امید را در همه ما برمی‌انگیخت. نلسون ماندلا افزود: ”حتی بعد از این که او به کشور [آفریقای جنوبی] برگشت… از نامش برای حمایت از نبرد زنان جوان استفاده می‌کرد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/0262334a-6e9f-445f-9636-60d896e598be"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات