728 x 90

گفتگوی تلویزیون فرانس۲۴ با تیری کوویل کارشناس امور ایران و نویسنده کتاب ایران انقلاب نامرئی

تیری کوویل کارشناس امور ایران
تیری کوویل کارشناس امور ایران
تلویزیون فرانس ۲۴: شما به‌عنوان یک کارشناس امور ایران و کارشناس روابط استراتژیک، ایران را می‌شناسید. وضعیت ایران در حال حاضر چگونه است؟ یک فراخوان برای خواستهای اجتماعی یا یک درخواست به تغییر سیاسی عمیق‌تر و رادیکالتر؟

تیری کوویل کارشناس امور ایران: فکر می‌کنم در پایه یک نارضایتی اجتماعی بسیار مهم در ایران وجود دارد که جدید نیست. رسماً گفته می‌شود نرخ بیکاری ۱۲درصد است ولی در واقع بیش از ۱۶تا ۱۸درصد است. بسیاری از فارغ‌التحصیلان جوان در ایران بیکارند.

باید دانست که در ایران بسیاری جوان تحصیل کرده وجود دارد هر ساله ۵۰۰ تا ۶۰۰هزار جوان فارغ‌التحصیل می‌شوند. این جوانان با بیکاری مواجه می‌شوند و کار ندارند. این تمامی مردم ایران را تحت تاثیر قرار می‌دهد. ویک احساس در ایران وجود دارد که نظام اقتصادی و سیاسی درست نیست. شما اینها را روی هم بگذارید.

مردم فکر می‌کردند که توافق اتمی مشکلات آنها را حل می‌کند ولی دیدند که اینطور نشد...

فکر می‌کنم بعد از انتخاب روحانی هم یک نوع ناامیدی وجود دارد. پدیده خستگی، و در اساس فکر می‌کنم که مردم از وضعیت اجتماعی ناراضی هستند.

فرانس ۲۴: آیا این جنبش تعمیق خواهد شد؟
تیری کوویل کارشناس امور ایران: در مقایسه با سال ۲۰۰۹، در سال ۲۰۰۹ خواسته‌ها مشخص بود مردم خواهان تجدید انتخابات بودند ولی الآن یک احساس وجود دارد که وضعیت اقتصادی خوب نیست. شعارها علیه روحانی است. شعارهای علیه ولی‌فقیه هم شنیده می‌شود این ثابت می‌کند که در اساس یک نوع نارضایتی عمیق نسبت به وضعیت اقتصادی و اجتماعی وجود دارد.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/ac579578-df74-43ae-8422-4d951dfbfbaa"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات