728 x 90

دویچه وله آلمان: موج اعتراضات در ایران گسترش یافته است

قیام مردم ایران
قیام مردم ایران
دویچه وله آلمان با عنوان اعتراضات در ایران وارد چهارمین روز شد گزارش داد:‌ اعتراضات در ایران که روز پنجشنبه از مشهد آغاز شد در چهارمین روز هم ادامه داشت. موج اعتراضات فروکش نکرده و به مناطق مختلف کشور گسترش یافته است.

تجمع‌های اعتراضی بعد از تاریک شدن هوا در شامگاه شنبه ۹دی و صبح روز یکشنبه ۱۰دی در تعدادی از شهرهای ایران از جمله رشت، اصفهان، اهواز، قم، ساری، زاهدان، گرگان و قزوین ادامه داشته است.

دست‌کم دو تن در اعتراضات شبانه در دورود در استان لرستان کشته شده‌اند. هنوز مقامهای رسمی در این باره واکنشی نشان نداده‌اند.

ویدیوهایی که معترضان در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده‌اند نشان می‌دهد که در برخی نقاط تهران اعتراضها تا نیمه‌شب ادامه داشته است. با اوجگیری اعتراضات و نقش بسیار فعال شبکه‌های مجازی در اطلاع‌رسانی و برگزاری تظاهرات اپراتور تلفن 'همراه اول' در برخی از نقاط کشور قطع شد.

در تهران که یک روز بعد از گسترش تظاهرات در مشهد و شهرستانها به اعتراضات پیوسته بود برای نخستین بار شعار: 'اصلاح طلب، اصول‌گرا، دیگر تمام است ماجرا' را سردادند.

خبرگزاری فارس تظاهرات دانشجویان در تهران را سیاسی دانست. این خبرگزاری می‌نویسد: «در این تجمع به هیچ عنوان شعاری در اعتراض به گرانی سر داده نشد و شعارها بیشتر با مضامین سیاسی و ساختارشکنانه از جمله 'نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران'، 'مرگ بر روسیه'، 'دانشجو می‌میرد ذلت نمی‌پذیرد' و شعارهایی تند علیه مسئولان نظام است.»

در اکثر شهرهای معترض از جمله، قم، کرمانشاه، گرگان، یزد، ایذه، اراک، ساری، شهسوار شهرهای نیشابور، شاهرود، قزوین، زاهدان، اهواز و اهالی دیگر شهرهایی معترض ایران اعتراضات ماهیت سیاسی به خود گرفت و نوک حملات متوجه رهبر دینی ایران آیت‌الله خامنه‌ای بود. 'سید علی حیا کن، مملکت را رهاکن! ' یکی از شعارهایی بوده است که در اکثر شهرهای ایران از طرف تظاهرکنندگان داده شده است.

در ویدیویی که تظاهرکنندگان منتشر شد عکس خامنه‌ای در پایتخت، تهران و زنجان پاره شد.

در برخی از شهرهای ایران شعارهایی در مخالفت با سیاست خارجی ایران در روز سوم و شامگاه شنبه تکرار شد. مردم شعارهایی مانند 'سوریه را رها کن، فکری به‌حال ما کن'، 'نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران'، 'مرگ بر حزب‌الله' و 'مرگ بر روسیه' غیره را نیز سرداده‌اند.

همزمان با اعتراضات داخل در خارج از کشور نیز ایرانیان در پاریس و برلین تجمع‌های اعتراضی برگزار کردند. به گفته پلیس آلمان ایرانیان در برلین در مقابل سفارتخانه رژیم ایران جمع شدند. در تجمع‌های ایرانیان مهم‌ترین درخواست 'آزادی دستگیر ‌شدگان تظاهرات اعتراضی در شهرهای ایران' بوده است. تظاهرات اعتراضی ایرانیان در پاریس، پایتخت فرانسه هم انجام گرفته است.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/8e642423-d1ba-4185-95d8-1028fcf5e665"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات