728 x 90

استمرار آلودگی هوا در اهواز

آلودگی هوای اهواز
آلودگی هوای اهواز
آلودگی هوای اهواز هم‌چنان ادامه دارد. روز پنجشنبه در ساعت 11 صبح آلودگی هوا به عدد 117رسید و برای بیماران قلبی و ریوی و گروه‌های حساس ناسالم اعلام شد.

گزارشی در این رابطه:
خوزستان قلب تپنده ایران، سرزمین ثروتهای بی‌کران خوابیده بر دریایی از نفت و هزاران هکتار زمین قابل کشاورزی و حاصلخیز، با رودخانه‌های بزرگی چون کرخه و کارون، کارونی که زمانی نه چندان دور از پانصد متر الی هزار متر عرض داشت.

واقع شدن این استان در دشتی باز در جنوب و غرب آن بدون موانع انسانی و طبیعی است همواره دارای آسمانی صاف بوده و مردمانی سخت کوش در گرمای طاقت‌فرسا

در دهه هفتاد در دوره رفسنجانی پس از جنگ نامردمی شروع نابودی خوزستان کلید خورد. سدسازیهای بی‌رویه برای انتقال آب به نقاط دیگر و خشکاندن تالابها جهت به یغما بردن نفت. خصوصاً در دریاچه بزرگ هورالعظیم.

همه اینها دست به دست هم داد تا عرض کارون از هزار متر به صد متر آب غیرقابل شرب و فاضلاب شهری بر سد.

هوای صاف به آسمانی همیشه غبارآلود در شرایط معمول و سکون هوا درآمد. و در شرایط باد آمدن گرد و خاکهای وحشتناک چه از سوی عراق و چه از حاشیه هورالعظیم. در پایین دست کرخه و کرخه کور و کارون بسیاری از کشاورزان به‌طور کل کشاورزی‌شان نابود شده و جوانان اغلب روستاها به همراه جوانان شهرها به شغل مسافرکشی رو آورده‌اند آب لوله‌کشی شهری صددرصد غیرقابل شرب است در شهری که رودخانه‌اش به عرض هزارمتر می‌رسید.

اکنون به جای احیای رودخانه و انتقال فاضلاب که به رودخانه می‌ریزد به مسیری دیگر، چندین سال است با پروژه‌یی عظیم سعی در انتقال آب از پشت سد کرخه را دارند که در صدوپنجاه کیلومتری شهر اهواز قرار دارد.

آنهم که انگار هرگز به انجام نخواهد رسید. هوای آلوده ناشی از اگزوز اتومبیلها از یکطرف و و آلودگی کارخانجات حاشیه شهر و یا داخل شهر نظیر صنایع فولاد و کارخانه کربن بلک وضعیت رقت باری را برای مردم اهواز فراهم کرده که خصوصاً زندگی و سلامت مردم کم‌درآمد و کودکان و سالخوردگان در معرض خطر قرار گرفته است. و آینده‌ای در شرف نابودی.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/ed3d8155-a209-491b-b2d0-31b338eadc31"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات