728 x 90

خشک شدن ۹۰درصد دریاچه ارومیه

دریاچه ارومیه
دریاچه ارومیه
مدیر گروه آب و هواشناسی در دانشگاه تبریز در استان آذربایجان شرقی اعتراف کرد 90درصد دریاچه‌ ارومیه خشک و باعث آلودگی هوا در شهرهای همجوار شده است.

بهروز ساری صراف گفت: «با توجه به وجود پهنه‌ خشکی در سطح وسیع و خاصیت خشکی‌ها شاهد گرم شدن هوا حتی در فصول سرد سال هستیم. هم‌چنین رابطه‌ معنی‌داری میان آلودگی هوای شهرهای همجوار و خشکی دریاچه‌ ارومیه وجود دارد.

به گفته وی بی‌توجهی کارگزاران رژیم نسبت به بحران خشکی دریاچه‌ ارومیه و نبود قوانین مصوب برای کشاورزان و مردم، باعث شده است تا مردم خشکی دریاچه را یک بازی خبری تلقی کنند. تا زمانی که بحران دریاچه‌ ارومیه و کم‌آبی از سوی کارگزاران جدی گرفته نشود، نمی‌توان از مردم انتظار داشت.

طبق آمار منتشر شده در سایت شرکت آب منطقه‌یی استان در 24آذرماه، حجم آب موجود در دریاچه برابر با یک میلیارد و 66میلیون متر‌مکعب بود. در حالی‌که طبق میانگین درازمدت 30ساله، میزان آب موجود در دریاچه باید برابر با 16میلیارد متر‌مکعب باشد.

دریاچه‌ ارومیه از فرم دریاچه خارج و تبدیل به بستر نمکی یا پلایا شده است. همه تلاش‌ها نیز برای جلوگیری از خیزش نمک است. ثابت نگه‌داشتن تراز دریاچه آن هم زیر حد نرمال افتخار بزرگی نیست.

طبق مطالعات و مستندات علمی، بحران ریزگردها و خیزش نمکی علاوه‌ بر استانها، کشورهای همجوار را نیز تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. ریزگردها با ورود به لایه‌های فوقانی جو از طریق کانال هوایی تروپوسفر به استانهای مجاور و حتی کشورهای همجوار و مناطق دوردست نیز منتقل شده و می‌تواند تبدیل به یک بحران بین‌المللی شود».
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/120a3e4d-cbb2-4aa4-bc0e-d5fb1b9f3743"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات