728 x 90

کنفرانس بین‌المللی در پاریس با حضور رئیس‌جمهور برگزیده مقاومت

شماری از شخصیتهای برجسته شرکت کننده در کنفرانس پاریس
شماری از شخصیتهای برجسته شرکت کننده در کنفرانس پاریس
ژیلبر میتران، رئیس بنیاد دانیل میتران (فرانس‌لیبرته)
خانمها و آقایان، خانم رئیس‌جمهور گرامی، آقای رئیس جلسه،
از ما دعوت به‌عمل آمد تا امروز در این گردهمایی شرکت کنیم تا هم را در مبارزه‌یی طولانی بازیابیم و به تجزیه و تحلیل تحولات، امیدها و انتظارات و تصمیمهایی که انتظار آن را داریم بپردازیم. هدف ارائه تحلیلی در پایان سال 2017می‌باشد.

اگر به تحولات نگاهی بیاندازیم و آنها را جستجو کنیم می‌توانیم صحبت از زیر و رویی کنیم. در تحلیل باید بگویم عناصری تغییر کردند و متأسفانه عناصری بدون تغییر ماندند ولی همین عدم تغییر تولید تغییرات کرده است.

2017سالی پرتنش در جهان بوده. متأسفانه این تنشها در خاورمیانه جنبه روزانه به خود گرفته. در اروپا نیز بحرانها به درازا کشیده می‌شوند و راه خروجی از آن یافته نمی‌شود. خروج انگلستان از اتحادیه اروپا نیز به آن اضافه شد، مگر نه متیو عزیز؟

ولی فقط اینها نیست. در آنطرف اقیانوس اطلس اوضاع تغییر کرد. در فرانسه نیز هم‌چنین. منظره سیاسی تغییر کرده. خوب و بد آن را قضاوت نمی‌کنم، ولی این تغییرات تعادل‌قوا را برای مقاماتی که در ایران در حکومت هستند تغییر داده است.

آنچه تغییر نکرده رفتار سرکوبگرانه مقامات رژیم ایران در قبال مردمشان است که این حکومت را در مقام اول اعدامها نسبت به جمعیتش قرار داده است. این ادامه دارد و تغییر نکرده ولی شاید شاهد شروع بیداری وجدانهای سایرین باشیم.

باز هم آنچه تغییر نکرده، رفتار خصومت‌آمیز رژیم ایران در اهداف کشورگشایانه خود در منطقه است که از طریق پاسداران یا شبه‌نظامیان وابسته به آن در عراق و سوریه و یمن اعمال می‌شود. و وقتی انگشت اتهام به سوی این رفتار نشانه می‌رود و موضوع موشکهای بالستیکی و دخالتهای رژیم ایران در کشورهای همسایه را روی میز می‌آورد، آنچه تغییر نمی‌کند پاسخهای ضربتی و تغییرناپذیر به این سؤالات است. در این‌جا تغییری مشاهده نمی‌شود. این‌چنین است که وقتی فرانسه خواهان مذاکره در موضوع بالستیک به‌عنوان مکمل توافق هسته‌یی می‌شود، پاسخ علنی علی‌اکبر ولایتی، مشاور ولی‌فقیه در امور بین‌المللی در تلویزیون حکومتی این است: واضح است که پاسخ منفی است! نه! پاسخ او این است که در زمینه دفاعی و موشکهای بالستیک ایران منتظر اجازه کسی نمی‌ماند. در بسته است. مذاکره پیشاپیش رد شده است. تازه او به زبان خیلی دیپلوماتیک اضافه می‌کند که اصلاً این چه ربطی به آقای ماکرون دارد و اصلاً او کیست که در امور ما مداخله کند؟ اسمش ماکرون باشد یا هر کس دیگر در جهان، دموکراتها و عاشقان دفاع از آزادی همیشه در جایی که مردم را کشتار می‌کنند خود را دخیل دانسته و در چنین اموری مداخله می‌کنند، بهایش هم هر چه می‌خواهد باشد.

از دید رژیم تهران شلیک موشکی به ریاض از یمن تنشهای منطقه‌یی را تشدید نمی‌کند، بلکه جانب‌داری فرانسه و جهان غرب این تنش را افزایش می‌دهد و تقصیر آنهاست. البته ولی‌فقیه که صاحب اصلی سیاست بین‌المللی ایران است مستمراً تکرار کرده که تغییر رفتاری که غربیها انتظار آن را دارند فقط می‌تواند منجر به تغییر حکومت بشود. فکر می‌کنم او از این طریق نگرانی‌اش را ابراز می‌دارد. ما ترجیح می‌دادیم که این اعتقاد او باشد، یعنی کمک او به یک راه‌حل مثبت که عبارت است از کناره‌گیری او از قدرت. در واقع راه‌حل تغییر حکومت است. اما این حکومت هنوز هست و از عناصری است که تغییر نکرده.

حالا از آنچه تغییر می‌کند سخن بگوییم. قبل از هر چیز اشراف پیدا کردن مقامات فرانسه به این امر است که رژیم ایران شریک ما نیست، بلکه حکومتی است که فرانسه با آن روابطی سازمان‌یافته حول توافقی بر سر هسته‌یی ایجاد کرده که باید با مذاکراتی در رابطه با بالستیک تکمیل شود. رژیم ایران شریک ما نیست. این حرف جدید است. این یک انقلاب نیست، ولی به هر حال حرف تازه‌یی است. معنی آن هوشیاری بیشتر در روابط، از جمله در روابط تجاری است که با این حکومت می‌توانیم داشته باشیم. بنا بر این، آنچه تغییر می‌کند از یک طرف این اشراف است. از طرف دیگر آنچه برای ما یک پیروزی است، انتشار گزارشی از سازمان ملل است که برای اولین بار در 29سال گذشته، با شفافیت به کشتار زندانیان سیاسی در سال 1367اشاره می‌کند. اغلب آنها از اعضای سازمان مجاهدین خلق ایران بودند که به‌دنبال فتوای خمینی کشته شدند. همان‌طور که می‌دانید، گزارشگر ویژه وضعیت حقوق‌بشر در ایران، خانم عاصمه جهانگیر، برای اولین بار از آن زمان تاکنون، در گزارش آخری که به کمیسیون حقوق‌بشر ارائه داده، واقعیت کشتارها را برجسته کرده، صحبت از اذعان مقامات به این کشتار کرده و این‌که این کشتار کماکان موضوع روز ایران به‌شمار می‌آید، چون خانوادگان قربانیان کماکان در جستجوی حقیقت هستند، و به همین دلیل هم، چون در جستجوی حقیقت هستند، مورد اذیت و آزار قرار گرفته و دستگیر می‌شوند.

ممانعت مقامات از هر تحقیق رسمی در این رابطه در برابر افشاگری رسمی سازمان ملل در گزارشات کمیسیونهای ویژه و اعلامیه‌های سازمان ملل دیگر کارایی ندارد. مقامات دیگر نمی‌توانند کتمان کنند. دروغهای آنها نه تنها در برابر مراجع بین‌المللی بلکه در انظار عمومی هم افشا شده‌اند.

در نگاهی به کنفرانسهای متعدد، گردهماییها، تظاهرات و نمایشگاهها در این رابطه، باید بگویم که همه این فعالیتها در برداشتن نقاب از چهره آخوندها در موضوعی که حدود سه دهه تلاش کردند مخفی نگه دارند، نزد سازمان ملل و انظار عمومی مؤثر بوده است. این موضوع به‌مثابه زلزله‌ای در داخل دستگاه حکومتی ایران عمل می‌کند. چون مجرمین حی و حاضرند، نام آنها مشخص است و هنوز هم در مسند قدرت و در پستهای تصمیم‌گیری حکومتی در ایران به‌سر می‌برند. پرده‌ها شروع کرده‌اند به کنار رفتن و این یک تغییر بزرگ است، و این موضوع امروز در داخل سازمان ملل مورد بررسی قرار می‌گیرد. هدف ما تشکیل یک کمیسیون تحقیق مستقل در رابطه با این جنایت علیه بشریت است و به محاکمه کشاندن عاملان و آمران صاحب حکومت در ایران در دادگاهی بین‌المللی.

آنچه باز هم تغییر می‌کند در طرف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که دولت آمریکا اخیراً آن را به‌عنوان سازمان تروریستی نامگذاری کرده. آنها اکنون توسط وزارت خزانه‌داری به‌عنوان یکان تروریستی تعیین شده‌اند و در لیست ویژه گروه‌های تروریستی وارد شده‌اند. از آنجایی که پاسداران بخش عمده اقتصاد ایران را تحت کنترل دارند، معنی چنین اقدامی این است که شرکتهای اروپایی و از جمله فرانسوی ممکن است بعد از این به‌شدت توسط ایالات متحده مجازات شوند.

مریم گرامی، همه چیز چه خوب سر جایش نشست! در حالی‌که به مدت 15سال، سازمان مجاهدین خلق ایران و شورای ملی مقاومت ایران به‌درخواست رژیم ایران و به‌عنوان حسن‌نیت با «اصلاح‌طلبان» در حکومت، به نادرستی در لیستهای سیاه وزارت‌خارجه آمریکا و فرانسه قرار گرفته بودند. از طرف دیگر تصمیم قاضی ترویدیک را دیدیم که بالاخره موقعیت « مقاومت» را برای جنبش شما به‌رسمیت شناخت، چون این جنبش دیگر به‌عنوان تروریست شناخته نمی‌شد. و حالا واژه «تروریست» در زمین آنهاست. این یک تغییر بزرگ است! این یک تغییر بزرگ است! البته باید نتیجه‌گیریهای لازم را از آن کرد و شاید اروپا نیز همین دیدگاه را ابراز کند.
این نکاتی بود که در میان همه نکاتی که در این کنفرانس مورد بحث قرار خواهند گرفت، می‌خواستم برجسته کنم.

و در آخر پیشگویی ولی‌فقیه را از زبان خودم بگویم: تغییرات در منطقه به‌شدت بستگی به تغییرات در ایران دارند. ما به همین دلیل این‌جا هستیم. او از این نگران است که گشایش به سوی غرب و دموکراتها حکومت را تغییر خواهد داد و ما می‌گوییم برای دموکرات بودن، آزاد بودن، برای این‌که نشاط به این کشور بازگردد، برای دموکراسی، برای بهزیستی خلقها، حق با ولی‌فقیه است: باید حکومت را تغییر داد. و مریم، ما این‌جا هستیم تا همین را بگوییم و شما را در این مسیر همراهی کنیم.

متیو آفورد، نماینده پارلمان انگلستان
خانم رجوی، خانمها و آقایان.
در اوایل سال جاری من در پارلمان در مورد نفوذ ایران در خاورمیانه بحث و گفتگو کردم. و امکانی بود تا فرصتی برای گفتن در مورد آنچه در کشورهایی مانند سوریه، عراق، لیبی و یمن اتفاق می‌افتاد صحبت کنیم. و من اعتقاد خودم را در این بحث تکرار کردم که مردم ایران جامعه‌ای خوب با تاریخی برجسته در منطقه هستند. با این حال، حاکمان امروز کشور، رژیمی است مذهبی بر پایه اصل قانونی که توسط فقهای اسلامی تنظیم شده و مردم خود قربانی واقعی این رژیم هستند.

در این زمینه قابل‌توجه است که سپاه پاسداران و مؤسسات وابسته به ولی‌فقیه، سود برندگان حمایتها های داده شده توسط توافق اتمی با رژیم ایران هستند. و این بنوبه خود ثابت می‌کند همان چیزی را که من در آن زمان گفتم که این اشتباه بزرگی است که حقوق‌بشر و سوء‌استفاده از تروریسم در منطقه را از موضوع توافق اتمی جدا کنند. من این را ذکر می‌کنم زیرا این مهم است که رویکرد مهاجم رژیم در منطقه را درک کنیم و این‌که چرا وارد فعالیتهای بی‌ثبات کننده بعد از معامله هسته‌یی می‌شود. خیلی ساده این ناشی از ناتوانی ملاها در برآورده کردن خواسته‌های مشروع مردم ایران و ارائه آینده‌ای بهتر به آنها است. بنابراین به این منظور، از دولتم می‌خواهم که به ایالات متحده بپیوندد و کل تمامیت سپاه پاسداران را به‌عنوان یک سازمان تروریستی معرفی کند.

ثانیا، من دولت انگلیس و در واقع اتحادیه اروپا را فرا می‌خوانم به همکاری با متحدانمان برای اطمینان از این‌که سرازیر شدن پولی که از رژیم ایران به تروریسم در خاورمیانه می‌رود، متوقف شود و ما باید این کار را برای جلوگیری از هرگونه ایجاد سازمانهایی مانند حزب‌الله که در یمن و سوریه و عراق می‌جنگند، انجام دهیم. و سوم این‌که من از انگلیس و دیگر کشورهای اروپایی می‌خواهم که عوامل رژیم ایران را از اروپا اخراج کنند که درگیر فعالیتهایی هستند که علیه مردم ایران و مردم جهان غرب کار می‌کنند.

اما در نهایت، دولتهای ما باید رژیم ایران را متقاعد سازند که رفتار غیرقابل قبولش را تغییر دهد. ما در غرب باید به بهترین متحد مان متکی باشیم که خود مردم ایران هستند و ما می‌توانیم این کار را از طریق حمایت از شورای ملی مقاومت انجام دهیم. غرب باید از مردم ایران در گامهایش بسوی تحقق آرمانهای دموکراتیک حمایت کند و گفتگو با شورای ملی مقاومت و خانم رجوی را جهت کمک به شناسایی و رسوا نمودن کسانی که مسئول نقض حقوق‌بشر در ایران هستند آغاز کند.

این باید پایه سیاست جدید ما در مورد ایران باشد، چیزی که مانع از توهمات وجود پدیده‌یی مدرن در رژیم مذهبی ایران می‌شود و باعث برگرداندن چندین دهه سیاست مماشات می‌شود که رژیم را به بحرانهای در حال رشد تبدیل کرده است و جنگ را در خاورمیانه به وجود آورده است. من حمایت خودم را از تلاشهای شما برای ایجاد یک ایران دموکراتیک و آزاد نشان می‌دهم و به امید روزی هستم که فرصت برگزاری یک کنفرانس و این مراسم را در ایران داشته باشیم.

میشل دو ووکولور، نماینده مجلس ملی فرانسه، رئیس کمیته پارلمانی برای یک ایران دموکراتیک
خانمها، آقایان، خانمهای ایرانی عزیز، آقایان ایرانی عزیز، دوستان عزیز ایران آزاد،
اجازه بدهید در ابتدا بگویم که ریاست کمیته پارلمانی برای ایرانی دموکراتیک مایه افتخارم است. هم‌چنین می‌خواستم بگویم که به مسئولیتی که بر دوشم است تا با همه توان شریک مطالبات دموکراتیکی باشم که شما به بهترین وجه تبلور آن هستید اشراف کامل دارم.

کمیته پارلمانی برای ایرانی دموکراتیک از نمایندگان مجلسی با گرایشهای سیاسی مختلف تشکیل شده. این کمیته از قطعنامه‌یی که کمیسیون سوم مجمع عمومی سازمان ملل د ر تاریخ 14نوامبر گذشته در رابطه با وضعیت حقوق‌بشر در ایران تصویب نمود ابراز رضایت می‌کند.

کمیته پارلمانی برای ایرانی دموکراتیک بر این عقیده است که بهبودی وضعیت حقوق‌بشر در ایران باید عنصری اجتناب‌ناپذیر در هر نوع گسترش روابط اقتصادی و تجاری با حکومت کنونی در تهران به‌شمار بیاید. این معیار از طریق توقف اعدامها، آزادی زندانیان سیاسی و احترام به آزادی بیان و آزادی تجمعات به منصه ظهور گذاشته می‌شود.

این کمیته بر این باور است که در نقطه‌ای که ایران بیشتر از هر وقتی نیازمند روابط اقتصادی با غرب است، سیاستی واقع‌گرایانه در رابطه با این کشور باید بر مبنای تعادلی صورت بگیرد که در آن مطالبات دموکراتیک مردم ایران در نظر گرفته شود. همه شواهد دال بر این است که مردم ایران سود برنده گشایش اقتصادی برای حکومتی نیستند که جناحهای مختلف آن، از جمله پاسداران حاکم عزم جزم کرده‌اند که همه این سودها را در جیب خود بریزند.

باز هم مایه افتخارم است که ریاست این کمیته را به عهده ‌دارم و عزم جزم دارم که سهم خودم را در کنار شما در این مبارزه ایفا کنم. متشکرم.

راجر گادسیف، نماینده پارلمان انگلستان
خانم رئیس‌جمهور منتخب، میهمانان گرامی، مایه افتخار من است که امروز در کنار این پنل برجسته باشم تا بر نفوذ مخرب رژیم ایران در خاورمیانه تأکید کنم و برخی پیشنهادات در مورد چگونگی برخورد با این رژیم را ارائه دهم. اولاً باید یک سیاست جامع از جانب جامعه بین‌المللی اتخاذ شود که بر نقض حقوق‌بشر داخلی از یک طرف، و خصومت ورزی رژیم ایران در منطقه از طرفی دیگر متمرکز باشد. سپاه پاسداران نیروی محوری این دو شاخه است. این نهاد یک نیروی شبه‌نظامی داخلی و یک نیروی شبه‌نظامی خارجی وحشی دارد که در کشورهای دیگر خاورمیانه دخالت می‌کند. بر کسی پوشیده نیست که مانند داعش و القاعده، سپاه پاسداران یک سازمان تروریستی است و باید بدین صورت طبقه‌بندی شود.

بنابراین مقابله با رژیم ایران با متوقف کردن سپاه پاسداران و محدود کردن دسترسی آن به پولها و ذخایر شروع می‌شود. به این دلیل است که همکاران پارلمانیم و خودم در اواخر اکتبر از یک ابتکار چند حزبی در مجلس عوام حمایت کرده و از دولت خود خواستیم تا سپاه پاسداران را در لیست سازمانهای تروریستی قرار دهد، اقدامات تنبیهی علیه مقامات اعمال کند و با متحدانمان کار کنند تا سپاه پاسداران را از سوریه، عراق و دیگر کشورهای خاورمیانه اخراج کنند.

باعث خوشوقتی من است که به شما اطلاع دهم این پیشنهادات در این ابتکار از حمایت گسترده فراحزبی در مجلسین انگلستان، مجلس عوام و مجلس اعیان، و بیش از 150تن از اعضای عوام و اعیان این ابتکار را امضا کرده‌اند.

اجازه دهید روشن صحبت کنیم. سپاه پاسداران یک نهاد مشروع دولتی در ایران نیست، بلکه یک نیروی شبه‌نظامی است که تنها به ولی‌فقیه پاسخ می‌دهد و ابزار وی برای سرکوب مردم ایران است. در حالی‌که به دولت انگلستان و دیگر کشورهای اروپایی فراخوان می‌دهیم تا سپاه پاسداران را لیست‌گذاری کنند، به آنها هم‌چنین تأکید می‌کنیم همه مأموران رژیم ایران را از خاورمیانه و هم‌چنین اروپا اخراج کنند.

و بالاخره تأکید بر این نکته باید کرد که وقتی تروریسم رژیم مذهبی علیه اپوزیسیون ایران هیچ مرزی نمی‌شناسد، این علامتی است که شما به موضوع به زانو در آوردن رژیم ایران و سرانش نزدیک شده‌اید. هر حمله مرگبار علیه اعضای مجاهدین، هر تلاش برای شیطان‌سازی علیه آنها به‌معنی آن است که به محقق کردن تغییر دموکراتیکی، که مردم ایران خواستار آن هستند، نزدیک شده‌اید. بنابراین به شما قول می‌دهم که در این مبارزه مشروع برای یک ایران آزاد و مبتنی بر جدایی دین و دولت در کنار شما ایستاده‌ام و به نوبه خودم از دولتم می‌خواهم تا جنبش شما، خانم رجوی، و خواسته‌های دموکراتیک مردم ایران را به‌رسمیت بشناسد و برای حسابرسی از این رژیم و سرانش اقدام کند.

به گفته دوست فقیدم، لرد کربت، ایران آزاد خواهد شد. با تشکر.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/9b3a118a-100c-47ab-b92b-5b1f60b8a872"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات