728 x 90

شصت و چهارمین قطعنامه محکومیت رژیم آخوندی به‌خاطر نقض حقوق‌بشر توسط ملل متحد

کمیته سوم مجمع عمومی ملل متحد
کمیته سوم مجمع عمومی ملل متحد
تصویب شصت و چهارمین قطعنامه
محکومیت رژیم آخوندی به‌خاطر نقض حقوق‌بشر
در کمیته سوم مجمع عمومی ملل متحد
مریم رجوی:
اکنون زمان آن است که شورای امنیت به اقدامهای موثر
علیه فاشیسم دینی حاکم بر ایران به‌خاطر نقض وحشیانه حقوق‌بشر

به‌ویژه اعدامهای وحشیانه و خودسرانه دست بزند
تشکیل کمیته تحقیق ملل‌متحد درباره قتل‌عام سال ۶۷
اولین قدم ضروری برای پایان دادن به مصونیت جنایتکارانی است
که 38سال است بر ایران حکومت می‌کنند
 
شصت و چهارمین قطعنامه محکومیت رژیم آخوندی از سوی ارگانهای ملل‌متحد به‌خاطر نقض وحشیانه و سیستماتیک حقوق‌بشر در ایران، به‌رغم تمامی تشبثات این رژیم ضدبشری و همدستان و حامیانش، روز سه‌شنبه ۲۳آبان ۱۳۹۶در اجلاس رسمی کمیته سوم مجمع عمومی ملل‌متحد در نیویورک با ۸۳رای موافق به تصویب رسید.

قطعنامه مصوب کمیته سوم مجمع عمومی، که توسط کانادا و با حمایت 40کشور دیگر ارائه و تصویب شد، «نگرانی جدی جامعه جهانی را نسبت به «آمار بالا و متعدد اعمال و اجرای مجازات اعدام... از جمله اعمال حکم اعدام علیه نوجوانان، ابراز می‌کند و رژیم ایران را «به لغو اعدامها در ملأ عام، هم در قانون و هم در عمل» فرامی‌خواند.

این قطعنامه هم‌چنین از رژیم آخوندی می‌خواهد «چه در قانون و چه در عمل، هیچ کس مورد شکنجه یا سایر رفتارهای بیرحمانه، غیرانسانی یا اهانت آمیز... .. قرار نگیرد» و «استفاده گسترده و سیستماتیک از بازداشت خودسرانه، از جمله استفاده از شیوه‌هایی برای هدف قرار دادن افراد دو تابعیتی و شهروندان خارجی و پایبندی به تضمینهای پروسدوری در قانون و در عمل، برای اطمینان از استانداردهای محاکمه عادلانه» را متوقف کند.

این قطعنامه رژیم آخوندی را «به رسیدگی به شرایط بد زندانها، به از بین بردن محرومیت دسترسی به درمان پزشکی مکفی و خطر مرگ که زندانیان با آن مواجه هستند» به پایان بخشیدن به «اعمال محدودیتهای گسترده و جدی علیه حق آزادی بیان، عقیده، اجتماع و تجمع صلح آمیز» و پایان دادن به «تمامی اشکال تبعیض و نقض حقوق‌بشر علیه زنان و دختران» و «افراد متعلق به اقلیتها»، فرامی‌خواند.

در اطلاعیه دبیرخانه شورای ملی مقاومت که به‌دنبال تصویب قطعنامه محکومیت نقض حقوق‌بشر در ایران در کمیته سوم مجمع عمومی ملل‌متحد صادر شد آمده است: رئیس‌جمهور برگزیده مقاومت، ضمن استقبال از تصویب شصت و چهارمین قطعنامه محکومیت نقض حقوق‌بشر در ایران، گفت: اکنون زمان آن است که جامعه بین‌المللی و به‌ویژه شورای امنیت ملل‌متحد به اقدامهای مؤثر و عملی علیه فاشیسم دینی حاکم بر ایران به‌خاطر نقض وحشیانه و سیستماتیک حقوق‌بشر در ایران به‌ویژه اعدامهای وحشیانه، جمعی و خودسرانه دست بزند.

خانم رجوی با اشاره به فراخوان قطعنامه «برای ایجاد روند حسابرسی موارد جدی نقض حقوق‌بشر از جمله مواردی که ارگانهای قضایی و امنیتی در آنها نقش داشته‌اند» و «خاتمه دادن به مصونیت از مجازات برای عاملان این نقض ها»، : بالاترین مصداق نقض جدی حقوق‌بشر، قتل‌عام زندانیان سیاسی در سال 1367است که تمامی ارگانهای رژیم آخوندی و سران آن از خامنه‌ای تا رئیس‌جمهور، دستگاه قضاییه و مجلس آخوندی و بالاترین مقامات دستگاه امنیتی و اطلاعاتی رژیم.. در آن دست داشته و از آن دفاع می‌کنند و تاکنون از هر مجازاتی مصونیت داشته‌اند. از این‌رو تحقیق پیرامون این جنایت بزرگ علیه بشریت و محاکمه مسئولان آن یک آزمایش بزرگ در مقابل جامعه جهانی است.

رئیس‌جمهور برگزیده مقاومت با اشاره به گزارش دبیرکل ملل‌متحد و گزارش گزارشگر ویژه حقوق‌بشر ملل‌متحد در مورد وضعیت حقوق‌بشر در ایران که «به تحقیقات جامع و مستقل در مورد قتل‌عام زندانیان سیاسی در سال ۶۷» فراخوان می‌دهد، خواستار تشکیل یک کمیته تحقیق توسط ملل‌متحد در این رابطه شد و گفت: این اولین قدم ضروری برای پایان دادن به مصونیت جنایتکارانی است که 38سال است بر ایران حکومت می‌کنند.

در جریان اجلاس کمیتهٴ سوم مجمع عمومی ملل‌متحد برای بررسی و تصویب قطعنامه محکومیت نقض حقوق‌بشر توسط رژیم آخوندی، نمایندهٴ کانادا ضمن تسلیت به مردم زلزله‌زده در ایران و عراق، گفت: کانادا افتخار آن‌را دارد که قطعنامه درباره وضعیت حقوق‌بشر در جمهوری اسلامی را به‌نمایندگی از 40پشتیبان این قطعنامه، ارائه کند.

وی اضافه کرد: «متأسفانه همان‌طور که گزارش گزارشگر ویژه و دبیرکل ملل‌متحد نشان می‌دهد، ابعاد و وخامت نقض حقوق‌بشر در ایران، هم‌چنان بالاست. ما به‌طور خاص نگران تعداد بالای اعدامها از جمله اعدام کسانی هستیم که در دوران جرم (انتسابی) زیر 18ساله بوده‌اند. ما به‌خاطر تعداد بسیار دستگیریها و بازداشت‌های خودسرانه، فقدان روند قضایی مناسب، محدودیت آزادی بیان... ، تهدید مدافعان حقوق‌بشر و نیز تبعیض جاری علیه زنان و ملیتها و پیروان مذاهب مختلف، این قطعنامه را ضروری می‌دانیم».

نمایندهٴ کانادا با اشاره به مذاکرات کشورش با سایر پشتیبانان قطعنامه محکومیت رژیم، افزود: «نتیجه آن قطعنامه‌یی است که نگرانی‌های همهٴ مناطق جهان را بازتاب می‌کند... امیدواریم که از طریق این قطعنامه، جامعه جهانی هم‌چنان قادر باشد تمایل خود را نسبت به تبعیت (رژیم) ایران از التزامات بین‌المللی حقوق‌بشری‌اش، ابراز کند تا تضمین شود که مردم ایران بتوانند از حقوق و آزادی‌هایی که شایستهٴ آن هستند، برخوردار باشند».

سپس نمایندهٴ فاشیسم مذهبی حاکم بر ایران در واکنشی زبونانه، کانادا و سایر کشورها را به‌خاطر ارا‌ئة قطعنامه محکومیت رژیم به‌شدت مورد حمله قرار داد، و آن‌را قطعنامه‌یی با «انگیزه‌های سیاسی» دانست و خواهان رأی منفی هیأت‌های نمایندگی به آن شد.

در ادامه جلسه شماری از رژیم‌های ناقض حقوق‌بشر، هم‌چون نمایندهٴ رژیم جنایتکار اسد به دفاع از حکومت آخوندی پرداختند؛

پس از آن دبیر کمیتهٴ سوم مجمع عمومی رأی‌گیری درباره قطعنامه را اعلام کرد و سرانجام شصت و چهارمین قطعنامه محکومیت رژیم با 83رأی مثبت به تصویب رسید.

کمیتهٴ سوم مجمع عمومی ملل‌متحد در گزارش خود از اجلاس تصویب قطعنامه محکومیت رژیم، نوشت: «(این قطعنامه) نگرانی عمیق خود را نسبت به استفاده از مجازات مرگ (توسط رژیم ایران) ابراز می‌دارد و از آن خواهان حذف تمامی تبعیض‌ها و نقض‌های حقوق‌بشری علیه زنان و دختران می‌شود».

استبداد مذهبی حاکم بر ایران و به‌ویژه ارگانهای سپاه پاسداران ولایت فقیه، در واکنشهایی سراسیمه علیه تصویب شصت و چهارمین قطعنامه محکومیت رژیم آخوندی توسط ملل متحد، خشم و هراس دیکتاتوری بحران‌زده آخوندی را از این شکست بزرگ و خفت‌بار در عرصه بین‌المللی برملا کردند.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/2028ab42-3fc5-457f-8dfa-5dbd1e408ce0"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات