728 x 90

«سونامی خشک» فاجعه‌یی نزدیک

گسترش بي آبي در مناطق مختلف ايران
گسترش بي آبي در مناطق مختلف ايران
زیر سایه ۴دهه حاکمیت ضدمردمی آخوندها، بحران آب به یک فاجعه‌یی در چشم‌انداز نزدیک و به یک بحران اجتماعی تبدیل شده است. و گاها در کوچک‌ترین شهرها و روستاهای کشور درگیریهایی بر سر آن رخ می‌دهد

بنا‌ به گفته رئیس کمیسیون امنیت ملی رژیم بحران آب عملاً وارد مقوله امنیتی شده است.

بیش از 40هزار روستای کشور از سکنه خود خالی شده‌اند و با حاشیه نشینی در کنار کلان شهرهای میهن با فقر و مسکنت روزگار می‌گذرانند.

بنا‌ به اعترافات مهره‌های حکومتی نزدیک به 94درصد مساحت ایران دچار خشکسالی با شدت‌های متفاوت می‌باشد و تقریباً کل پهنه سه استان خوزستان، قم و خراسان شمالی دچار خشکسالی شدید و بسیار شدید هستند.

کار به جایی رسیده است که متولیان اصلی حکومت به صحنه آمده و به بروز این فاجعه عظیم و غیرقابل باور که موجودیت و حیات تمامی جامعه و سرزمین ایران را در معرض انهدام قرار داده است با وقاحت می‌گوید: «طی این سال‌ها اگر هر دشمنی در این سرزمین حاکم می‌شد این رفتار را با منابع طبیعی و محیط‌زیست انجام نمی‌داد».

این گفته عیسی کلانتری معاون آخوند روحانی شیاد و رئیس به‌اصطلاح محیط‌زیست دولت کنونی اوست. او خودش یکی از عاملان این فاجعه است. از سال ۶۸تا ۸۱ با مشارکت در مافیای آب رژیم به‌عنوان وزیر کشاورزی بوده و با سدسازیهای بی‌رویه و صدور مجوز حفر چاه به بهانه حمایت از کشاورزان در غارت و چپاول نقش و مسئولیت مستقیم داشته است.

عیسی کلانتری که امروز عرصه را بر خود و سایر هم مسلکان دزد و غارتگرش تنگ دیده با اشاره به این‌که «سالانه ۸۸میلیارد متر‌مکعب در کشور آب تولید می‌شود ولی مصرف سالانه آن ۹۷میلیارد متر‌مکعب است و امروز وضعیت استحصال از منابع آبی تجدید پذیر کشور به ۱۱۰درصد رسیده و این وضعیت اسفبار است» مجبور می‌شود از مافیای آب در داخل رژیم این چنین پرده بردارد: «بدون شک از سه دهه قبل بسیاری می‌دانستند که سیاستهای آبی کشور نادرست است ولی اعتراضی نکردند و سکوت پیشه کردند. سکوت صاحبنظران در خصوص اعمال سیاستهای نادرست آبی باعث شده است امروز کشور به ورشکستگی در بخش آب برسد. بسیاری از این صاحبنظران به‌علت این‌که اعمال سیاستهای نادرست آبی باعث افزایش درآمدشان می‌شد نه تنها جلوی اجرای آنها را نگرفتند بلکه خودشان پیش قدم اجرای آنها شدند».

این مهره حکومتی در ادامهضمن این‌که تلاش می‌کند در غالب عناوین پر طمطراق مانند افزایش محصول، خودکفایی، کاهش وابستگی به خارج و واردات، نابودی محیط‌زیست ایران را که تماماً ریشه در غارت و چپاول توسط سپاه ضد‌مردمی و باندهای مافیای آب رژیم از طریق پروژه‌های سودآور سد سازی دارد پنهان کند اضافه می‌کند: «در دهه‌های گذشته با هدف افزایش محصول، خودکفایی، کاهش وابستگی به خارج و واردات، ضربات محکمی به محیط‌زیست و منابع طبیعی کشور وارد شده است. متأسفانه مسئولان بهای خودکفایی به دست آمده در بخش کشاورزی را درست محاسبه نکردند وگرنه امروز وضع منابع طبیعی و محیط‌زیست کشور این‌قدر غم‌انگیز نبود. بهای بخشی از این خودکفایی این بوده که ایران امروز جزو کشورهای اول جهان در زمینه فرسایش خاک، استحصال منابع آبی، گسترش بیابان و... است. امروز یک تالاب و دریاچه زنده در کشور نداریم و از این متعجب هستیم که چرا حجم ریزگردهای کشور افزایش یافته است... باید بپذیریم یوزپلنگ ایرانی نیز مثل بسیاری از گونه‌های ایرانی از بین رفته محکوم به نابودی است. تعداد یوزپلنگ‌های ایران از ۱۱۲قلاده به ۴۷قلاده رسیده است چون این حیوانات گرسنه هستند و پوشش گیاهی مناسبی وجود ندارد تا امکان رشد حیواناتی که یوزپلنگ‌های موجود از آنها تغذیه می‌کنند فراهم شود.

و در نهایت با وقاحت خود و سایر هم مسلکانش را به حوزه مردم و تاریخ پیوند داده و اضافه می‌کند: «ما خودخواه‌ترین نسلی هستیم که در طول هفت هزار سال پیش در این سرزمین زیسته است چون هر بلایی بر سر حوزه محیط‌زیست آمده طی چهار دهه گذشته بوده است. پیش از این مدت، بسیاری از شاخصهای محیط‌زیستی کشور مثل آب در جایگاه مناسبی قرار داشت... بدون شک این رسم کشورداری نیست و آیندگان ما را قضاوت می‌کنند چون منابع طبیعی و محیط‌زیست ارث پدرما نیست و باید به آیندگان منتقل شود. (منبع: خبرگزاری حکومتی ایسنا 23مهر ماه 96)

اگر چه اعترافات رئیس محیط‌زیست دولت آخوند شیاد روحانی باندازه کافی گویاست و نیاز به توضیح دیگری ندارد اما دورنمای بسیار تیره و تار بحران آب در میهن اسیر آنزمان بهتر میسر می‌شود که به دیگر اعترافات رسانه‌های رژیم در توصیف مختصات کنونی زیست بوم ایران نیز مراجعه داشته باشیم:
-خبرگزاری حکومتی ایسنا 18مرداد 96 تحت عنوان 94درصد مساحت کشور درگیر حشکسالی است می‌نویسد: «رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور با تأکید بر این‌که تقریباً کل پهنه سه استان خوزستان، قم و خراسان شمالی دچار خشکسالی شدید و بسیار شدید هستند، گفت: بخش‌های وسیعی از چهارمحال و بختیاری، کرمانشاه، بوشهر و بخش‌هایی از استانهای اصفهان، مرکزی، یزد، کرمان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، سمنان تهران، البرز، زنجان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، جنوب گیلان و گلستان با خشکسالی بلندمدت مواجه هستند».

این مهره حکومتی در ادامه با «تأکید بر این‌که هیچ نقطه‌ای از کشور نیست که در بازه بلندمدت با درجاتی از خشکسالی مواجه نباشد» اذعان می‌کند: «حدود ۹۵درصد مساحت کشور دچار خشکسالی است که ۱۱درصد آن خشکسالی خفیف، ۳۹درصد خشکسالی متوسط، ۳۳درصد خشکسالی شدید و ۱۳درصد خشکسالی بسیار شدید است و تنها نیم درصد مساحت کشور دارای ترسالی است».

-ارگان تروریستی قدس موسوم به تسنیم 19مهرماه 96 تحت عنوان فرکانس روستاهای فارس روی موج تشنگی و بی‌آبی می‌نویسد: «داستان تکراری بحران و تنش آب به شهرستان نرگس‌زارها، کازرون هم رسیده است، شهرستانی که روزگاری با وجود بزرگترین دریاچه شیرین ایران یکی از مناطق پرآب استان فارس به حساب می‌آمد امروز به مرحله جیره‌بندی آب برای مناطق شهری و روستایی خود رسیده است. کمی بارش در سال‌های اخیر و برداشت بی‌رویه از سفره‌های آب زیرزمینی علت اصلی کمبود آب در این شهرستان می‌باشد و آبرسانی به 30تا 40روستای این شهرستان با تانکر انجام می‌شود».

-خبرگزاری حکومتی موسوم به شبستان 22مهرماه 96 تحت عنوان روایت تشنگی استان یزد می‌نویسد: «استان یزد در دو دهه اخیر در زمره کم آب ترین و کم بارش ترین استانهای کشور بوده و بسیاری از روستاهای آن از کم آبی به ستوه آمده‌اند. کمبود بارندگیها در این استان به‌گونه‌یی است که در سال جاری آبی نیز یا اول و یا دوم بعد از سیستان و بلوچستان بوده است. دامنه بحران کم آبی و بی‌آبی در روستاهای استان گسترده‌تر است به‌گونه‌یی که از 404منبع آبی تأمین کننده آب روستاهای استان حدود 100منبع خشک و 80منبع دیگر در آستانه خشک شدن قرار دارند. بیش از 226هزار نفر جمعیت در 333روستای استان از نعمت آب شرب سالم و بهداشتی برخوردارند که به‌دلیل کم آبیهای دو دهه اخیر و خشکسالی به بیش از 81هزار نفر از جمعیت روستایی استان در 295آبادی و روستا با 455تانکر ثابت و 16تانکر سیار به‌صورت سیار آبرسانی می‌شود».

-خبرگزاری حکومتی موسوم به قدس آنلاین 22مهرماه 96 تحت عنوان «سونامی خشک» درکرمان می‌تازد، همت مسئولان کجاست؟ می‌نویسد: «هم اکنون تأمین آب آشامیدنی کرمان در حالی در مرحله قرمز و هشدار قرار گرفته که در کنار غفلت تعجب‌انگیز و تاریخی که برای جلوگیری از کم آبی در این استان رخ داده، هم‌چنان برداشت بی‌رویه از منابع آبی ادامه دارد و بخش عمده محصولات کشاورزی کشور در استانی تولید می‌شود که چالش تأمین آب دارد.

به گفته یکی از نمایندگان استان کرمان در مجلس شورای اسلامی هم‌اکنون نزدیک به ۸۰۰روستا در کرمان با تانکر آب‌رسانی می‌شوند و هر روز به تعداد روستاهایی که در محاصره خشک‌سالی قرار می‌گیرند و ساکنان خود را از دست می‌دهند افزوده می‌شود... و اگر فکری برای تأمین آب استان نشود، تا پنج سال دیگر زندگی در این استان با چالش عمده مواجه می‌شود و تأمین آب شرب نیز به‌سختی صورت خواهد گرفت. پیش‌بینی می‌شود استان کرمان به‌دلیل ادامه خشک‌سالیها با چالشهای عمده جدیدی از جمله افزایش مهاجرت‌ها، حاشیه‌نشینی... مواجه خواهد شد».

در پایان خاطرنشان می‌شود که همان‌گونه که در بیانیه شورای ملی مقاومت آمده است: حکومت ولایت فقیه به جای استفاده بهینه از منابع موجود و سرمایه‌گذاری مؤثر برای فرصت سازی از وجود چهار فصل و استفاده از آفتاب و باد، درآمدهای کشور را صرف سرکوب و جنگ و صدور تروریسم کرده و می‌کند. واقعیت این است که بدون سرمایه‌گذاری مؤثر در حوزه آب، بدون مدرن کردن سیستم آبیاری کشاورزی، بدون کوتاه کردن دست سپاه پاسداران از سد سازی و تا زمانی که خامنه‌ای سرمایه‌های مردم ایران را خرج دخالتهای فرامرزی و جنگهای پر هزینهٴ آن می‌کند، بحران آب نه تنها راه‌حلی ندارد، بلکه خطرناکتر می‌شود و رهایی قطعی از این دشمن‌ترین دشمنان مردم ایران جز با سرنگونی تمام‌عیار این رژیم میسر نیست.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/ebe71380-8364-4ea1-8dd2-843922687ea1"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات