728 x 90

رکس تیلرسون: رژیم ایران توافق اتمی را نقض کرده است

رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا
رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا
رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه اخیر خود با سی.ان.ان به صراحت گفت رژیم ایران توافق اتمی را نقض کرده است. او مواردی از این نقض را هم برشمرد. بخشهایی از این مصاحبه را می‌بینیم:
تلویزیون سی.ان.ان 23مهر 96: شما اخیراً گفتید رژیم ایران در حال تبعیت فنی با توافق هسته‌یی است، ولی رئیس‌جمهور روز جمعه گفت رژیم ایران مرتکب چندین مورد نقض توافق شده است. کدام یک درست است؟ آیا رژیم ایران در تبعیت فنی هست یا این‌که مرتکب چندین مورد نقض توافق شده است؟

رکس تیلرسون: جواب این است که هر دو. تحت توافق هسته‌یی برجام که یک توافق چند جانبه است، تعدادی نقض فنی صورت گرفته است. انبار بیش از اندازه آب سنگین و نگهداری موادی که برای ساختن سانتریفوژهای سرعت بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد. ولی تحت این توافق، که یکی از ضعفها و اشکالات این توافق است، رژیم ایران زمان زیادی برای تصحیح این نقض توافق‌ها دارد به همین دلیل با همه طرفها کار می‌کنیم تا در این توافق بسیار سخت‌گیر باشیم، نسبت به بازرسی‌ها سخت‌گیرتر باشیم، نسبت به فاش ساختن اطلاعات سخت‌گیرتر باشیم. این آن چیزی است که ما از زمان پیوستن به کمیسیون مشترک تلاش می‌کنیم تغییر جهت بدهیم.

چیزی که رئیس‌جمهور می‌خواهد، یک استراتژی جامع‌تر برای برخورد با رژیم ایران است. ما باید به طیف وسیع‌تری از تهدیدهایی که رژیم در منطقه ایجاد می‌کند بپردازیم. این‌ها تهدیدهایی هستند که متوجه دوستان و متحدان ما هستند و در نتیجه امنیت ملی خود ما را نیز تهدید می‌کنند. این سیاست سه عنصر دارد، و به نظر من مهم است که مردم این عناصر را که رئیس‌جمهور در سخنرانی‌ خود به آن اشاره کرد بفهمند. از یک طرف یک توافق هسته‌یی داریم، که ما تلاش خواهیم کرد اکنون در همکاری با شرکای خود به اشکالات بیشماری که در آن وجود دارد بپردازیم. ممکن است توافق ثانویه‌ای ایجاد شود و این تغییرات در بطن توافق موجود ایجاد نشود. و ممکن است ما به توافق دیگری دست بیابیم. عنصر دوم طیف وسیع‌تری از تهدیدهای رژیم ایران است، مانند برنامه موشکهای بالستیکی، حمایت از سازمانهای تروریستی در منطقه، مانند حزب‌الله لبنان، اینها همه سازمانهای بسیار تهدیدآمیزی هستند. هم‌چنین فعالیت‌های بی‌ثبات کننده ایران مثلاً در یمن در حمایت از شبه‌نظامیان حوثی، حمایت از شبه‌نظامیان سوریه و حمایت از رژیم اسد، به هر جایی که نگاه کنید، اقدامات رژیم ایران منطقه را بی‌ثبات می‌کند و سایر کشورها را مورد تهدید قرار می‌دهد. ولی سومین عنصر این سیاست علیه مردم ایران نیست. مربوط به رژیم ایران است. یک رژیم افراطی که از زمان روی کار آمدن به‌دنبال ضربه زدن و کشتن آمریکاییان و ضربه زدن به سایرین در منطقه بوده است. تلاش ما این است که از فریادهای مردم برای دموکراسی و آزادی حمایت کنیم، و امیدوار باشیم که روزی مردم ایران کنترل دولت ایران را مجدداً به دست بگیرند، و تاریخ غنی گذشته خود را زنده کنند و در جامعه جهانی ادغام شوند و بتوانند یک عضو مفید در منطقه باشند. این هدف نهایی ما است.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/2e62eaaf-9736-4980-999d-e803abab0e1f"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات