728 x 90

دست دولت در جیب مردم

سخن روز
سخن روز
از روز دوشنبه 20شهریور، فروش ارز مسافرتی متوقف شد. بانک مرکزی رژیم در این باره اعلام کرد ارز مسافرتی اعم از سیاحتی یا زیارتی به‌ نرخ بازار ارز به‌ متقاضیان فروخته می‌شود. در پی این تصمیم، نرخ ارز بالا رفت و «دلار به ‌4هزار تومان نزدیک شد». روزنامه حکومتی وطن امروز (20شهریور) ضمن اعلام این خبر آن را «کسب درآمد (دولت) با گرانی ارز» و «دست کردن در جیب مردم» توصیف کرد. روشن است که اولین نتیجه بالا رفتن قیمت ارز، تشدید گرانی کالاها و افزایش نرخ تورم است که فشار آن به‌طور مستقیم به ‌اقشار مستضعف و فقیر وارد می‌شود.

هادی قوامی نایب رئیس کمیسیون بودجه مجلس ارتجاع، علت افزایش نرخ ارز را چاره‌جویی کسری بودجه دانست و گفت که دولت در سال 95 از محل تفاوت قیمت رسمی ارز و قیمتی که دولت بر اساس آن ارز را به بازار عرضه کرد، حدود ۶الی ۷هزار میلیارد تومان... به‌دست آورد...» و در سال ۹۶ نیز از همین طریق فروش ارز گران در بازار، چند هزار میلیارد تومان دیگر نیز از جیب مردم بیرون خواهد کشید. البته این تنها راه جبران کسر بودجه از جیب مردم نیست، بلکه دولت از طریق استقراض از بانک مرکزی و چاپ اسکناس نیز مانند گذشته اقدام خواهد کرد که نتیجه آن افزایش باز هم بیشتر نقدینگی وحشتناک بیش از 1200تریلیون تومان کنونی است. (1)

درباره علت کسری بودجه، رسانه‌های نزدیک به‌دولت مدعی هستند که بودجه بر اساس نفت بشکه‌یی 50دلار بسته شده، اما نفت در حال حاضر حدود 42 یا 43دلار به‌فروش می‌رسد و از این بابت دولت روحانی تا پایان سال 96 حدود 37هزار میلیارد کمبود از منابع درآمد بودجه خواهد داشت. علاوه بر آن، دولت یک کسری 11هزار میلیارد تومانی هم بابت تأمین پرداخت نقدی یارانه‌ها دارد که مجموع کسری بودجه را به‌ رقمی حدود 50هزار میلیارد تومان می‌رساند.

روشن است که افزایش نرخ ارز، زنجیره‌یی را فعال کرده و شتاب می‌بخشد که رشد تورم و افزایش نقدینگی را در پی دارد و پدیدهٴ فلج کننده «رکود تورمی» را که سالهاست گریبانگیر اقتصاد ایران است تشدید می‌کند که حاصل آن، کاهش قدرت خرید و فقیرتر شدن مردم است. رسانه‌های حکومتی به‌ این واقعیت اذعان کرده‌اند که با توجه به ‌واردات ‌محور بودن اقتصاد کشور، از یک سو «ثمرات افزایش نرخ ارز و صادرات نصیب عده‌یی خاص می‌شود» این عدة‌ خاص جز غارتگران فاسد وابسته به ‌حکومت نیستند؛ از سوی دیگر «قیمت قوت لایموت بخش عمده جامعه با این تورم رشد کرده و به‌ رکود ناشی از تقاضا افزوده خواهد شد». (2) که معنی آن عمیق‌تر شدن فقر و فقیرتر شدن فقرا می‌باشد. این در حالی است که روحانی در بدو شروع کار دولت جدید وعده داده بود «تا پایان دولت دوازدهم... فاصلهٴ دو دهک بالا و پایین جامعه کم و فقر مطلق ریشه‌کن شود». (3) در همین رابطه کیهان خامنه‌ای (21شهریور) نوشت: «دولت شعار رفع فقر می‌دهد اما آن را تشدید می‌کند» کیهان سپس از یک کارشناس حکومتی وابسته به‌ طیف باند روحانی و به‌اصطلاح اصلاح‌طلبان نقل کرد: «با سیاستهای دولت دوازدهم، نه تنها فقر مطلق ریشه‌کن نمی‌شود، بلکه گسترده‌تر و عمیق‌تر هم خواهد شد».

دولت روحانی برای لاپوشانی این واقعیت ترفند «حذف اتیکت قیمت روی کالا» را به‌کار گرفته تا به‌ این وسیله افزایش واقعی قیمتها در آمارها منعکس نشود تا او بتواند شیادانه ادعا کند که گویا تورم مهار شده و حتی کاهش یافته است. اما این شیوه سر کردن در برف، در عمل و در عالم واقعیت چیزی را تغییر نمی‌دهد و موجب تأخیر در انفجار اجتماعی نیز نخواهد شد. در همین رابطه است که یک رسانة‌ حکومتی به‌ روحانی هشدار می‌دهد: «(اگر) مشکلات حل نشده رها شوند... این نگرانی دامن زده می‌شود که گسل میان مردم و دولت دوازدهم در زمین اقتصاد از هم گسسته شود». (4)

البته شکسته شدن گسل مردم، تنها بر سر دولت روحانی آوار نمی‌شود، بلکه عواقب آن، کل نظام را فرا می‌گیرد و انفجار خشم ارتش میلیونی گرسنگان و بیکاران، با قدرت مگاتنی خود رژیمی را که مسبب فقر و گرسنگی آنهاست، ریشه‌کن و از صحن میهن جارو خواهد کرد.

پانویس: ـــــــــــــــــــــــــــــــ

1ـ «آخرین تغییرات ثبت شده برای حجم نقدینگی در پایان سال ۱۳۹۵از عبور آن از رقم ۱۲۵۳تریلیون تومان خبر می‌دهد. (شبکة‌ خبر رژیم ـ 18تیر 96
2 ـ خبرگزاری فارس ـ 5دی 95
3 ـ سایت حکومتی الف ـ 4شهریور 96)
4 ـ سایت حکومتی اقتصاد آنلاین ـ 20شهریور 96.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/654bc443-4bff-4be5-9b60-829b7e827b6c"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات