728 x 90

هواپیماهای شکارچی توفان

شکارچی طوفان
شکارچی طوفان
برای شناخت توفان مهیب ایرما هواپیماهای آمریکایی به قلب آن می‌روند تا اطلاعات لازم را جمع‌آوری کنند:
چند فروند هواپیمای اداره ملی جوی آمریکا روز ۱۲شهریور 96 با عبور از توفان ایرما و قرار گرفتن در کانون یا چشم این توفان استوایی از نزدیک به مشاهده آن پرداختند. کانون این توفان ۳۰کیلومتر قطر دارد و وسعتش ۳۳۰هزار کیلومتر مربع است.

نحوه شکل‌گیری ابرها در چشم توفان مانند فضای درون یک استادیوم عظیم است، به این دلیل کارشناسان به آن لقب استادیوم را داده‌اند.

چرا دانشمندان وارد قلب توفان شدند؟
اگر چه دانشمندان با کمک ماهواره‌های تحقیقاتی می‌توانند حرکت و جابه‌جایی گردبادها را رصد کنند ولی با این حال با کمک هواپیماهای پیشرفته سعی می‌کنند تا با سفر به قلب گردباد و نمونه‌برداری و مشاهده و رصد آن از نزدیک به داده‌های تازه‌تری دست پیدا کنند.

یکی دیگر از اهداف این سفر، قرار دادن وسایل پیشرفته سنجش و اندازه‌گیری در قلب توفان است تا لحظه به لحظه میزان رطوبت، سرعت باد و فشار هوا اندازه‌گیری و داده‌ها به‌طور مستقیم به اداره ملی جوی آمریکا انتقال داده شود.

برای انجام این اندازه‌گیریها، شکارچیان توفان با هواپیماهای چهارموتوره نیروی دریایی آمریکا که بیشتر برای گشت دریایی و موضوعات اکتشافی استفاده می‌شود راهی مرکز توفان می‌شوند.

سرعت توفان بعضی اوقات به حدود ۲۵۰کیلومتر در ساعت می‌رسد ولی این هواپیماها وارد آن می‌شوند تا اطلاعات جوی را جمع‌آوری کنند. در این سفر خطرناک جتها نیز در بالای این هواپیماها پرواز می‌کنند.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/05fc7719-33ef-4be6-a3ac-7baf47a11221"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات