728 x 90

وحشت وزیر خارجه رژیم از دیدار نیکی هیلی و رئیس آژانس بین‌المللی اتمی

دیدار نیکی هیلی و رئیس آژانس بین‌المللی اتمی
دیدار نیکی هیلی و رئیس آژانس بین‌المللی اتمی
ظریف وزیر خارجه آخوندها در اولین موضعگیری خود در کابینه جدید روحانی عجز و وحشت رژیم از دیدار اخیر نیکی هیلی با رئیس آژانس بین‌المللی اتمی را به نمایش گذاشت و گفت: آژانس اجازه ندهد استقلال و موقعیتش در رابطه با برجام در صحنه بین‌الملل زیر سؤال برود.

وی به‌شدت نسبت به برهم‌زدن برجام هشدار داد و گفت: «اگر با هزینه ما برجام را بر هم زنند، به این معناست که دوباره علیه ایران در جامعه بین‌الملل اجماع ایجاد خواهند کرد».
 

ظریف به خوردن جام‌زهرهای بیشتر فراخوان داد و گفت: اگر بخواهیم برجام را حفظ کنیم نیاز داریم تا روابط اقتصادی بین ایران و سایر کشورها را تقویت کنیم... باید ارتباطات گسترده‌یی به‌لحاظ اقتصادی و تجاری در سطح بین‌الملل ایجاد شود به‌نحوی که ایران جزو زنجیره ارزش جهانی قرار گیرد.

وی با بی‌خاصیت دانستن برجام «در حوزه تعاملات اقتصادی و سیاسی» گفت:‌ «در این‌باره مثالی را بارها گفته‌ام. فردی پایش شکسته بود، رفت پیش دکتر. به دکتر گفت بعد از این‌که گچ پایم را باز کردم می‌توانم فوتبال بازی کنم، دکتر گفت بله می‌توانید. سپس آن فرد گفت، ولی من که فوتبال بلد نیستم. برجام گچ را از پای ایران باز کرد. این‌که بتوانیم پس از باز کردن گچ از پا، قهرمان دو میدانی شویم به خیلی از عوامل دیگر نیاز دارد».

بیشتر بخوانید:

یک فقره از دروغهای جواد ظریف در مجلس ارتجاع برملا شد

خبرگزاری سپاه پاسداران موسوم به فارس با عنوان: «یک مغالطه ظریف درباره جذب سرمایه‌گذاری خارجی» نوشت‌:‌جواد ظریف در جلسه روز چهارشنبه مجلس با یک مغالطه در آمار سرمایه‌گذاری خارجی، رقم سرمایه‌گذاری «جذب شده» دولت نهم و دهم را با رقم سرمایه‌گذاری «مصوب» دولت یازدهم مقایسه کرد.

وی روز 25مرداد 96 گفت: طبق آخرین آمار 11میلیارد و 800میلیون دلار سرمایه خارجی در طول دولت یازدهم وارد کشور شده است. این در حالی است که قبل از تحریم‌ها سرمایه‌گذاری خارجی در دولت نهم ۳.۴میلیارد دلار و در دولت دهم ۳.۹میلیارد دلار بوده است.

خبرگزاری سپاه پاسداران افزود: طرح چنین مسأله‌ای از سوی وزیر امور خارجه جای تأمل دارد. چرا که جناب وزیر در بیان دقیق سرمایه‌گذاری دچار خطا شده و رقم «مصوب» را به جای «جذب» به نمایندگان گزارش داد تا خواسته یا ناخواسته یک مغالطه و بزرگ نمایی در عملکرد جذب سرمایه‌گذاری خارجی صورت بگیرد.

اگر فرض را در عمدی نبودن این کار بگذاریم سهوی بودن آن نیز از وزیر باسابقه‌ای هم‌چون ظریف تعجب برانگیز است.

قطعاً کارشناسان اقتصادی میان واژه «مصوب» با «جذب یا ورود و نظایر آن» تفاوت فاحشی قائل هستند. معاون وزیر اقتصاد پیشتر گفته بود حدود 3میلیارد و 140میلیون دلار سرمایه‌گذاری مستقیم برای طرح‌ها «جذب» شده است.

طبق گزارش سال 2017 کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل (آنکتاد) که خرداد ماه امسال منتشر شد: طی سال 2016 یعنی سال اجرای برجام میزان جذب سرمایه‌گذاری خارجی 3میلیارد و 372میلیون دلار بوده است. این رقم نشان از صحت آمار گفته شده معاون وزیر اقتصاد دارد و در عین‌حال اظهارات وزیر امور خارجه را رد می‌کند.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/916316e0-285e-4adc-8e6c-0907ce53bfc4"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات