728 x 90

تشدید رویارویی میان آمریکا و رژیم ایران، مصاحبه اسکای نیوز با یک کارشناس امور ایران

نبیل العتوم کارشناس امور ایران
نبیل العتوم کارشناس امور ایران
مجلس رژیم ایران در پاسخ به مجازاتهای آمریکا افزایش بودجه برای توسعه برنامه موشکی‌اش را تصویب کرد. مجلس رژیم ۵۲۰میلیون دلار را برای توسعه برنامه موشکهای بالستیکی و تقویت فعالیتهای منطقه‌یی سپاه پاسداران اختصاص داد. این اشاره‌یی به دخالتهای بیشتر رژیم ایران در کشورهای منطقه است.

نبیل العتوم مدیر بخش پژوهشهای ایران در مرکز امیه به اسکای نیوز گفت:
بی‌شک رژیم ایران می‌خواهد با تصویب این بودجه چند پیام به آمریکا بدهد. این در شرایطی است که آمریکا تلاش می‌کند مجازاتهای بیشتری را بر رژیم ایران اعمال کند، سپاه پاسداران را در لیست تروریستی قرار دهد و مانع آن شود که این رژیم در منطقه نفوذ کند و نگذارد که در بحرانهای منطقه دخالت داشته باشد. هم‌چنین آمریکا می‌خواهد از طریق توافق‌نامه اتمی وارد تعدادی از تأسیسات حیاتی و حساس نظامی این رژیم شود که از نظر آمریکا در آن فعالیتهای مشکوکی وجود دارد. رژیم ایران با این کار می‌خواهد واکنشی به این تلاشهای آمریکا بدهد.

پیام دوم رژیم ایران به کشورهای منطقه است. این رژیم در جنگ علیه شورای همکاری خلیج‌فارس به‌ویژه عربستان سعودی است. وقتی که اختلاف با عربستان سعودی شدت گرفت علی لاریجانی رئیس مجلس رژیم ایران از یکی از مهمترین انبارهای موشکی بازدید کرد تا در پیام روشنی به عربستان سعودی بگوید که با گردآوری مجموعه موشکهای دوربرد و میان‌برد در حال شروع مرحله‌ای جدید در برنامه موشکی هستیم.

پیام سوم رژیم ایران این است که نقش مهمی در مناطق بحرانی منطقه دارد و بعد از افزایش ضربات ائتلاف جهانی علیه داعش از این مناطق بیرون نمی‌کشد.

اسکای نیوز: پاسخ آمریکا به این برخوردها چگونه خواهد بود؟ آیا آمریکایی‌ها فکر نمی‌کنند که این برخوردها تحریک‌آمیز باشد؟

نبیل العتوم: این اقدامات تحریک کننده است. بعد از اعمال مجازاتهای آمریکا این رژیم یک برنامه جدید موشکی را به‌نام موشک صیاد اعلام کرد. رژیم ایران تعهدات خود در زمینه موشکی را نقض کرد. بر اساس کنوانسیونهای جهانی موشکهایی که وزنشان بیشتر از ۵۰۰کیلوگرم باشد و بردشان بیشتر از ۳۰۰کیلومتر باشد موشکهای دوربرد بحساب می‌آیند. در نتیجه رژیم ایران قطعنامه‌های ۱۹۲۹ و ۱۱۹۳ سازمان ملل را نقض کرده است.

به نظر من در روزها و هفته‌های آینده تنش میان آمریکا و رژیم ایران بیشتر خواهد شد به‌ویژه که اختلافات میان روسیه و آمریکا به ضرر رژیم ایران حل خواهد شد. یکی از مقامهای رژیم ایران گفته است در روزهای آینده خبرهای خوبی از طرف روسیه نخواهیم داشت.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/2d70fa12-0212-4aa4-aa19-21e7f3a520e2"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات