728 x 90

قدرت خرید ۱۰هزار تومان در سال ۶۸معادل یک میلیون و ۲۴۰هزار تومان الان

1
1
بنا‌ به گزارش یک سایت حکومتی کنترل نرخ تورم و بررسیها در این زمینه نشان می‌دهد قدرت خرید 10هزار تومان در سال 1368با یک میلیون و 240هزار تومان در شرایط کنونی برابر است. دلیل این تفاوت فراوان، افزایش دو رقمی نرخ تورم در بیست وهشت سال گذشته بوده است.

سایت حکومتی اقتصاد آنلاین نوشت: 80تومان در ایران کنونی قدرت خرید کالای خاصی را دارا نیست چون در بازار ایران حتی ارزان‌ترین کالاها مانند کبریت و آدامس ایرانی بیش از صد تومان قیمت دارد.

برخی کمبود شدید پول خرد در ایران را نیز به بی‌ارزش شدن شدید پول در سه دهه اخیر نسبت می‌دهند چرا که کمترین قیمتها، حتی برای پرداخت به تاکسی در کوتاه‌ترین مسیر هزار تومان است.

تنزل 124برابری پول ملی در این دوره زمانی گواه فشارهای تورمی در این مقطع است.

بر این اساس آنچه در سال 1368با 10هزار تومان قابل خریداری بود، امروز با یک میلیون و 240هزار تومان قابل خریداری است.
 


هم‌چنین در این دوره سه با اقتصاد ایران با توفان تورمی و رشد شدید این شاخص نسبت به عرف معمول روبه‌رو شده است.

اولین بار در سال 1373رژیم ایران با تورم بالاتر از 35درصد روبه‌رو شد و این نرخ در سال 1374به نزدیک 50درصد رسید. رشد قابل‌توجه تورم در این سالها خود سبب شده است روند کاهش ارزش پول ملی در این سالها تداوم داشته باشد.

رژیم آخوندی به‌دلیل بی‌کفایتی سر دمداران دزد آن یکی از دیرپاترین تورمها را در میان کشورهای جهان یدک می‌کشد.

بیشتر بخوانید:
یک کارگزار رژیم در گفت وگوی با فارس گفت: «طی 8سال دوران ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد 850میلیارد تومان درآمد نفتی وجود داشته، که این رقم معادل درآمد نفتی ایران در طول تاریخ این کشور است.»

روز 9مرداد 96 یک کارگزار رژیم از باند خامنه‌ای به‌نام محمد ناظمی اردکانی، در یک جدال باندی، اذعان کرد که بر رکود بی‌سابقه اقتصادی و نقدینگی کشور تا الآن سرپوش گذاشته می‌شد.

رکود بی‌سابقه در ایران تحت حاکمیت رژیم آخوندی
وی گفت: «در دولت یازدهم نیز سد کردن یا فریز کردن نقدینگی کشور که امروز بالغ بر ۱۳۰۰هزار میلیارد تومان است نشان می‌دهد رکود بی‌سابقه اقتصادی حاکم شده و واحدهای تولیدی یکی پس از دیگری تعطیل و گردش فعالیتهای اقتصادی متوقف یا به کندی صورت می‌گیرد».

این کارزار رژیم افزود: «رکود بی‌سابقه‌یی که شکل گرفته، باعث دامن زدن به موج بیکاری شده و طبیعتاً تبعات منفی و ناهنجاریهای اجتماعی زیادی را به وجود آورده است».

کارشناسان می‌گویند نرخ واقعی تورم بسیار بیشتر از نرخی است که توسط ارگانهای دولت آخوند روحانی اعلام می‌شود. «جمعیت غیرفعال در ایران از مرز ٦١ درصد گذشت».
خبرگزاری مهر آخوندی با اذعان به این‌که بخش اعظم جمعیت غیرفعال ایران را جوانان و قشر تحصیلکرده تشکیل می‌دهند، نوشت: «جمعیت تحصیلکرده از شرایط بازار کار ناراضی هستند به‌طوری که این افراد یا به‌دلیل ناامیدی، در جستجوی شغل نیستند یا در تکاپوی یافتن شغل مناسب برای خود هستند اما شغل مطلوب خود را نمی‌یابند».

معضل اشتغال و آشفتگی بازار در ایران و تعطیلی اکثر واحدهای صنعتی-تولیدی که گسترش جمعیت بیکار را در پی داشت و نیز تورم شدید قیمت‌ مواد اصلی، چنان وضعیت وخیم اجتماعی-فرهنگی را در ایران تحت حاکمیت این رژیم موجب شده که به موضوعی امنیتی برای حاکمیت تبدیل شده است.

در یک جدال باندی مرکز پژوهش‌های مجلس ارتجاع گزارشی از محیط‌های کسب و کار در کشور از سال 1390علیه باند رقیب ارائه داد و گفت: «در زمستان ۱۳۹۵شاخص فساد اقتصادی دولت به بالاترین رقم خود در تاریخ تهیه این گزارش رسید».

رسانه‌های حکومتی ۳مرداد ۹۶ افزودند بر اساس این گزارش شاخص فساد اقتصادی در زمستان گذشته به عدد ۷.۳۱رسیده که بالاترین رقم شاخص فساد از زمان تهیه گزارشهای فصلی محیط کسب‌وکار در کشور از سال ۱۳۹۰است.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/8584cb82-9dab-4f69-8ce0-f1179f971573"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات