728 x 90

۱۹۰۰مورد آدم‌ربایی و دستگیری خودسرانه طی سال جاری میلادی در یمن

آدم‌ربایی و دستگیری خودسرانه  در یمن
آدم‌ربایی و دستگیری خودسرانه در یمن
محمد عسکر وزیر حقوق‌بشر یمن گفت موارد آدم‌ربایی و دستگیری خودسرانه انجام شده توسط حوثیها طی سال جاری میلادی به بیش از ۱۹۰۰مورد رسیده است.

الجزیره ۱۵مرداد ۹۶ به‌نقل از وی اعلام کرد طی سال جاری بیش از ۵۰۰شهروند از جمله تعدادی از کودکان و زنان و ۱۸نفر از خبرنگاران و روزنامه‌نگاران کشته شده‌اند. در یک مورد و در یک محاکمه غیرقانونی که ۱۰دقیقه بیشتر طول نکشید خبرنگار یحیی الجبیحی به اعدام محکوم شد.

وزیر حقوق‌بشر افزود از شروع کودتا در یمن تعداد ۱۱هزار و ۲۵۱نفر از جمله ۶۸۴زن و ۱۰۸۰کودک کشته شده‌اند. طی سال جاری ۱۸هزار و ۷۳۴مورد آدم‌ربایی صورت گرفته است که یکی از ربوده‌شدگان محمود الصبیحی وزیر دفاع است.

بیشتر بخوانید:‌ (وضعیت آدم‌ربایی در یمن طی سال جاری میلادی)

آدمربایی توسط شبه‌نظامیان حوثی مورد حمایت رژیم ایران

ائتلاف برای نظارت بر حقوق‌بشر در یمن روز ۱۶مارس ۲۰۱۷ در گزارشی اعلام کرد هزاران مورد آدم‌ربایی و دستگیریهای خودسرانه در یمن صورت گرفته است. اغلب این موارد در مناطق تحت کنترل شبه‌نظامیان حوثی و عوامل علی عبدالله صالح دیکتاتور مخلوع یمن اتفاق افتاده است.

در دو سال اخیر وضعیت حقوق‌بشر در یمن به وخامت گراییده است. هیچ کسی از این موارد نقض مستثنی نیست.
جامعه یمن در آتش جنگی که از دو سال پیش تاکنون شعله‌ور مانده می‌سوزد.

شکنجه و آدم‌ربایی و دستگیریهای خودسرانه عناوین گزارشهایی است که توسط ائتلاف برای نظارت بر حقوق‌بشر در یمن به سی و چهارمین اجلاس شورای حقوق‌بشر در ژنو ارائه شده است.

در اولین گزارش این گروه بر روی آدم‌ربایی و دستگیری خودسرانه و بیش از ۵هزار مورد نقض حقوق‌بشر تمرکز شده است.
بیش از 4841مورد دستگیری خودسرانه و بیش از ۲۰۰مورد آدم‌ربایی توسط شبه‌نظامیان حوثی صورت گرفته است.

در گزارش دوم که در مورد شکنجه در یمن است به ۸۰۰مورد شکنجه اشاره شده که زندانیان در سالهای ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ با آن روبه‌رو بوده‌اند.

گزارش دوم نتیجه می‌گیرد که ائتلاف شبه‌نظامیان حوثی و علی عبدالله صالح مسؤل نزدیک به ۷۰۰مورد دیگر نقض حقوق‌بشر است. نزدیک به ۳۰۰۰نفر کشته شده‌اند. ۵۳۱کودک و بیش از دویست زن در میان کشته شدگان هستند.
اغلب این افراد در گلوله‌باران مناطق مسکونی یا ترور و اعدام و قتل یا در زیر شکنجه به‌دست شبه‌نظامیان قربانی شده‌اند.

یونیسف سازمان حمایت از کودکان سازمان ملل‌متحد در ابتدای سال ۲۰۱۷ گفت در جنگ یمن نزدیک به ۱۴۰۰کودک کشته و بیش از ۲هزار نفر دیگر زخمی شده‌اند. همین سازمان می‌گوید این ارقام می‌تواند بسیار بیشتر هم باشد.

آدم‌ربایی و شکنجه توسط شبه‌نظامیان حوثی مورد حمایت رژیم ایران در یمن

به گزارش اسکای نیوز ۱۲مارس ۲۰۱۷ شبه‌نظامیان حوثی تعدادی از مردم یمن را بعد از ربودن در زندانهایشان شکنجه جسمی و روانی کرده‌اند. در نتیجه این شکنجه‌ها، دهها تن از این زندانیان جان خود را از دست داده‌اند.

از ابتدای کودتا در یمن شبه‌نظامیان حوثی و همدستان آنها یعنی عوامل علی عبدالله صالح رئیس‌جمهور مخلوع این کشور مخالفانشان را در استانهای مختلف یمن به‌ویژه در استانهایی که تحت کنترل خودشان بوده می‌ربایند. جدیدترین آدم‌ربایی آنها در شهرستان ساحلی حدیده بوده است.

هزاران یمنی در زندانهای آنها هستند. در میان این زندانیان شخصیتهای نظامی و سیاسی را نیز می‌توان مشاهده کرد.

برجسته‌ترین کسانی که توسط شبه‌نظامیان ربوده شده‌اند سرلشگر ستاد محمود الصبیحی وزیر دفاع دولت قانونی یمن است. سرتیپ ناصر منصور هادی مسئول دستگاه امنیت سیاسی یمن و برادر عبد ربه منصور هادی نیز در میان ربوده شدگان است. گفته می‌شود او در یکی از زندانها جان خود را از دست داده است.

در میان زندانیان حوثی‌ها سرلشگر فیصل رجب فرمانده تیپ 19پیاده نیز وجود دارد.

بر اساس اطلاعات دولت قانونی یمن، تا پایان سال گذشته تعداد ربوده شد‌گان به 5هزار نفر می‌رسید. منابع حقوقی می‌گویند این تعداد بسیار بیشتر است. حوثی‌ها نمی‌گذارند ربوده شدگان با خانواده‌هایشان ملاقات کنند. بعضی از این افراد به زندان مرکزی یمن فرستاده شده‌اند. بعضی نیز در سلول‌های انفرادی نگهداری می‌شوند که هیچ اطلاعی از آن در دست نیست.

دهها تن از این زندانیان در زیر شکنجه کشته شده و تعدادی دیگر از آنها به بیماریهای روانی مبتلا شده‌اند.

در نامه‌یی که مادران این زندانیان در صنعا به دفتر سازمان ملل‌متحد ارسال کرده‌اند آمده است 72تن از ربوده شدگان در زیر شکنجه کشته شده‌اند. در این نامه، مادران از استفان اوبراین نماینده امور انسانی دبیرکل سازمان ملل‌متحد خواسته‌اند به شبه‌نظامیان فشار آورده شود تا فرزندانشان را آزاد کنند.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/c568dd57-657e-49eb-b9d4-be2987caeaae"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات