728 x 90

تحریم‌ها علیه ایران,

این همه هیاهو در برابر تحریم‌های جدید، چرا؟!

-

مجلس سنای آمریکا
مجلس سنای آمریکا
به‌رغم لفاظی و هیاهوی نظام آخوندی مبنی بر مقابله با لایحه تحریمهای جدید آمریکا، تاکنون جز مشتی حرف و کلی‌گویی؛ نظیر اقدام می‌کنیم، شکایت به شورای امنیت خواهیم کرد، به دیوان بین‌المللی خواهیم برد، هیأت نظارت بر برجام طرح 16ماده‌ای تصویب کرده است و... هیچ اقدام مشخص عملی صورت نگرفته است.

در زمینه اقدامات حقوقی جواد ظریف وزیر خارجه رژیم می‌گوید: «در اولین گام تصمیم‌گیری شد که در زمینه اقدامات آمریکا اقدامات حقوقی انجام شود و این اقدامات در مجامع بین‌المللی و کمیسیون مشترک برجام ثبت شود». (خبرگزاری حکومتی آریا 9مرداد 95)

علی لاریجانی رئیس مجلس ارتجاع به تشکیل هیأت نظارت بر برجام رژیم اشاره می‌کند که در هیأت بحث شده است موضوع تحریم جدید آمریکا با برجام تعارض داشته و «اقدامات دیپلوماتیک باید صورت بگیرد، باید شکایتی نیز به شورا و کمیسیون مربوطه در این رابطه ارسال شود که این موضوع صورت گرفته است». (خبرگزاری حکومتی تسنیم 10مرداد 95)

اما عباس عراقچی معاون وزیرخارجه رژیم زیرآب حرفهای لاریجانی و ظریف و راه‌کار اقدام حقوقی را مفید فایده ندانسته و می‌گوید: «ما برای شکایت در کجا باید رسیدگی کنیم؟ شورای امنیت که خودشان هستند، دادگاه لاهه هم که دو سال طول می‌کشد تا تصمیم بگیرد اصلاً در صلاحیت بررسی شکایت هست یا نه؛ می‌ماند این‌که نزد خودمان شکایت کنیم به این صورت که در کمیسیونهای مشترک مسأله مطرح می‌شود و اگر نتیجه‌یی نگیریم این را مبنای 'نقض فاحش' قرار می‌دهیم و تصمیم خروج از برجام و بازگشت به وضعیت پیش می‌گیریم. در داخل کمیسیون مشترک اتفاق‌نظر وجود ندارد که اعمال آمریکا نقض برجام است». (سایت حکومتی انتخاب 8مرداد 96)

در زمینه اقدامات داخلی رئیس مجلس رژیم می‌گوید: «در جلسه نظارت هسته‌یی درباره 16مورد تصمیماتی اتخاذ شد که برخی از آنها به اقدامات دیپلوماتیک مربوط می‌شود و برخی اقدامات را باید سازمان انرژی اتمی، وزارت امور خارجه و سایر دستگاهها انجام دهند که مقرر شد رئیس‌جمهور تک‌تک این موارد را به دستگاههای مربوطه ابلاغ کند تا انجام شود. علاوه بر اقدامات انجام‌شده، کلیات طرحی درباره مقابله با اقدامات آمریکا در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس مصوب شده و این کمیسیون در حال بررسی جزئیات طرح مذکور است». (خبرگزاری حکومتی تسنیم 10مرداد 96)

سوال این است که غیر راه‌کار حقوقی که مفید فایده نیست راه کار عملی رژیم برای مقابله با تحریمهای آمریکا چیست؟

واقعیت این است که رژیم نه قدرت مقابله به مثل به‌رغم هیاهویی که می‌کند را دارد چون طرح مسأله‌ای با عنوان تحریم سیاسی و اقتصادی آمریکا بیشتر شبیه یک جوک است و نه توان خروج از برجام را، چرا که این یعنی فعال شدن اتومات مکانیزم ماشه و برگشت تمامی تحریمها و قطعنامه‌های شورای امنیت به اضافه تهدید نظامی یعنی قرار گرفتن رژیم ذیل بند 7ماده 42منشور ملل‌متحد و صدور مجوز برای اقدام نظامی علیه طرف خاطی است.

بنابراین بی‌دلیل نیست که اسحاق جهانگیری معاون آخوند روحانی در زمینه تحریمها و خروج رژیم از برجام می‌گوید “مهمترین هدف گروه حاکم در آمریکا این است که در فضای بین‌الملل عنوان کند ایران ناقض برجام است و تلاش کند اجماعی علیه ایران ایجاد کند، اما خوشبختانه تاکنون موفق نشده است هیچ کس نباید در میدانی که آمریکا طراحی کرده بازی کند“ (خبرگزاری حکومتی ایسنا 7مرداد 96)

فلاحت‌پیشه عضو کمیسیون امنیت مجلس رژیم نیز کنار گذاشتن برجام توسط رژیم را خدمت به آمریکا می‌داند و می‌گوید: ”در اساس نباید در زمینی که آمریکا طراحی کرده، بازی کرد“ (خبرگزاری حکومتی ایسنا 11مرداد 96)

واقعیت این است که تمامی هیاهوهای رژیم آن‌چنان که سردمداران و مهره‌های خود رژیم هم اذعان می‌کنند، با توجه به این‌که راه برون رفتی از تله برجام ندارند یعنی نه توان مقابله دارند و نه جرأت خروج علیه آن، تنها پوشاندن واقعیت بن‌بست مرگباری که رژیم در آن گرفتار است.  تا به این صورت نیروهای خاص خودشان را سرپا نگهدارند و از وارفتگی بیش از پیش آنها جلوگیری کنند.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/fd76d76e-6760-446d-be4f-6e47383ca0a9"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات